LITERATURE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
Историята на Елисавета – между агонията и спасението („Крадецът на праскови“ от Емилиян Станев) [Elisaveta’s Story – Between Agony and Salvation („The Peach Thief” by Emiliyan Stanev)]
Златина Вълева / Zlatina Vuleva – стр. 455
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LINGUISTICS / ЕЗИКОЗНАНИЕ
Концептът сърце според българската паремиология [The Concept Heart in the Bulgarian Paremiology]
Йоанна Кирилова / Joanna Kirilova – стр. 471
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN ELEMENTARY SCHOOL / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Eмоционалната компетентност на учениците в мултикултурна среда и обучението по български език и литература в началния етап на образование [Emotional Competence of Students in Multicultural Environment and Training in Bulgarian Language and Literature in Primary School]
Румяна Нешкова / Rumyana Neshkova – стр. 479
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА
Първият фонетичен курс в обучението по български език като чужд [The First Phonetic Course in Teaching Bulgarian as a Foreign Language]
Бонка Василева / Bonka Vassileva – стр. 493
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Проф. Любка Липчева: Като лектор проверявам „сигурността“ на мисленето си за българското (интервю) [Prof. Lyubka Lipcheva: As a Lecturer I Check the “Certainty” of my Thinking about Bulgarian (Inter- view)]
Мая Падешка / Maya Padeshka – стр. 507
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
TEACHER’S EXPERIENCE/ ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
Преподаването в условията на смесен клас при деца билингви (роми) – предизвикателство за учителя по български език и литература [Teaching in a Mixed Class with Bilingual Children (Roma) – a Challenge for the Teacher of Bulgarian Language and Literature]
Даниела Петрова / Daniela Petrova – стр. 514
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
PERSONALITIES AND ЕVENTS IN ЕDUCATION AND SCIENCE / ЛИЧНОСТИ И СЪБИТИЯ В ОБРАЗОВАНИЕТО И В НАУКАТА
Владимир Георгиев – академикът дарител [Academician Vladimir Georgiev – a Scholar and a Philantropist]
Августа Манолева / Avgusta Manoleva – стр. 527
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
Оригинални приноси към българската лексикология и фразеология [Original contributions to Bulgarian Lexicology and Phraseology]
Мария Попова / Mariya Popova – стр. 531
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
За лесното в трудния български език [The Ease of the Difficulties of Bulgarian Language]
Мая Падешка / Maya Padeshka – стр. 546
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Национална научна конференция „Amarcord. Споменът и спомнянето в българската литература за деца“ [National Conference “Amarcord. Memory and Remembrance in Bulgarian Literature for Children”]
Александра Антонова, Росица Чернокожева / Alexandra Antonova, Rositsa Chernokojeva – стр. 549
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „ АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 555
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 557
ИСТОРИЯТА НА ЕЛИСАВЕТА – МЕЖДУ АГОНИЯТА И СПАСЕНИЕТО („КРАДЕЦЪТ НА ПРАСКОВИ“ ОТ ЕМИЛИЯН СТАНЕВ)
Златина Вълева
ГПЧЕ „Ромен Ролан“ – Стара Загора
Резюме. Темата за фаталните жени се появява в българската литература на границата на първата и втората половина на ХХ век за пръв път в повестта на Емилиян Станев „Крадецът на праскови“ и в романите на Димитър Димов „Поручик Бенц“ и „Тютюн“. Сюжетът на повестта е многопластов, но доми- ниращ е този за разтлението и остаряването. Хронотопните и пейзажните описания създават апокалиптичен вид на живота и се свързват с изгубилия човешки облик полковник – съпруг на Елисавета. Предметно-вещната об- становка също допълва идеята за абсурдността на този свят. Вилата на пол- ковника е в периферията на града и алюзира със затихващите функции на живота. Събитийността на повестта се фокусира върху Лиза. С особена сугестив- ност са летните пейзажи, със сушата и с нездравия вид на природата. Те са в унисон с душевността на героинята, с нейната жадна за страст натура. Лиза ще напусне досегашния си свят чрез излизането от него (буквално – в прос- транството, и емоционално – със сърдечната връзка с Иво). В любовта тя от- крива свобода и щастие, които никога не е изпитвала, доброволно приемайки да служи на предразсъдъци и порядки. Тя се разделя с провинциализма, за да заживее със света, с универсалните му ценности. Развръзката, естествено, не може да е друга освен трагична. Смъртта спа- сява Лиза от остаряването нелюбов, от агонията на празното съществуване. Тя е отказ от света на мрака.
Keywords: the theme of fatal women, the novella ‘The Peach Thief’, Dimitar Dimov
ELISAVETA’S STORY – BETWEEN AGONY AND SALVATION (“THE PEACH THIEF” BY EMILIYAN STANEV)
Abstract. The theme of fatal women appears in Bulgarian literature between the first and second half of the 20th century for the first time in the novella ‘The Peach Thief’ and in the novels ‘Lieutenant Bentz’ and ‘Tobacco’ by Dimitar Dimov. The plot of the novella has many layers, but the one about decay and aging predomi- nates. The chronotopic and landscape descriptions create an apocalyptic view of the world and relate to the colonel who has lost his human identity and is Elisaveta’s husband.The object background also adds to the idea of the absurdity of the world. The colonel’s villa is on the outskirts of the town and alludes to the declining life func- tions. The story line focuses on Lisa. The summer scenery, with the land and the unhealthy view of the countryside, has peculiar suggestiveness. It is in harmony with the mind of the heroine, with her nature, craving passion. Liza will desert her former world by leaving it literally – in space, and emotionally – with her roman- tic relationship with Ivo. In love she finds freedom and happiness, which she has never experienced before as she has voluntarily agreed to serve prejudice and habit. She abandons provincial manners in order to live with the world and its universal values.
Mrs. Zlatina Vuleva
Romain Rolland Language School
КОНЦЕПТЪТ СЪРЦЕ СПОРЕД БЪЛГАРСКАТА ПАРЕМИОЛОГИЯ
Йоанна Кирилова
Институт за български език – БАН
Резюме. Настоящото изследване представя признаците на концепта сърце върху паремиологичен материал. Те са обединени в две големи групи: 1. сърцето – анатомичен орган; 2. сърцето – средоточие на вътрешния свят на човека. Изведените признаци очертават наивните, донаучни представи на бълга- рина за анатомичния строеж на човека, според които този орган е не само средата на тялото (изхождайки от етимологията), но и средоточие на всички жизненоважни човешки функции – хранене и отделителна система, раждане и продължение на живота, на рода, на чувствата и емоциите на човека, дори и на мисленето.
Keywords: concept, heart, emotion, Bulgarian, proverb
THE CONCEPT HEART IN THE BULGARIAN PAREMIOLOGY
Abstract. This research shows the concept heart characters based on the prover- bial material. The characters are joined in two parts: 1. the heart as an anatomical part of the body; 2. the heart as a center of the man’s inner world. The characters of the concept show the Bulgarian naïve, pre-scientific views about human’s anatomy which present the heart not just as the center of the body (according to the etymology), but as the focal point of all vital human activity – the feeding, the excretion, the childbirth, the human emotion and even thinking.
Dr. Joanna Kirilova, Assist. Prof.
Department of Ethnolinguistics
Institute for Bulgarian Language “Prof. L. Andrejchin”
Bulgarian Academy of Sciences
ЕМОЦИОНАЛНАТА КОМПЕТЕНТНОСТ НА УЧЕНИЦИТЕ В МУЛТИКУЛТУРНА СРЕДА И ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В НАЧАЛНИЯ ЕТАП НА ОБРАЗОВАНИЕ
Румяна Нешкова
ОУ „Никола Икономов“ – Разград
Резюме. В статията се поставя акцент върху интерпретирането на учеб- ното съдържание по български език в различните видове уроци, методите и формите на работа, които се използват за постигане на очакваните резултати за формирането на езикова, литературна, комуникативноречева и комуника- тивна компетентност у учениците от началния етап на основната образовател- на степен като предпоставка за обогатяване на речевия изказ, за създаването на текстове, за усвояване на нормите на книжовния език, необходими както за нормалната комуникация, така и за адекватното изразяване на чувствата и за формирането на емоционална компетентност.
Keywords: emotional intelligence; communicative competence, verbal behavior
EMOTIONAL COMPETENCE OF STUDENTS IN MULTICULTURAL ENVIRONMENT AND TRAINING IN BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN ELEMENTARY SCHOOL
Abstract. The paper focuses on the interpretation of educational content in Bulgarian language in the dissimilar types of lessons, methods and forms of work. These are used towards acquiring the expected results in the formation of language, literary, communicative speaking activities and communicative competence of students from the first stage of the basic educational degree. The latter is understood as a perquisite to enrich the speech expression, for the creation of texts and to determine the norms of literary language necessary in the process of the normal communication, as well as the adequate expression of emotions, forming the emotional competence.
Dr. Rumyana Neshkova
Primary School „Nikola Ikonomov“
ПЪРВИЯТ ФОНЕТИЧЕН КУРС В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК КАТО ЧУЖД
Бонка Василева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Сегедски университет – Унгария
Резюме. В статията се прави методическо описание на първия фонетичен курс в обучението по български език като чужд. Концептуализират се целите, принципите и методите на работа, представя се начинът на подбор и разпреде- лението на учебното съдържание, извеждат се актуалните за тогавашната ме- тодика проблеми на обучението. Описаният курс се съпоставя с някои от съ- временните методически системи в обучението по български език като чужд.
Keywords: methodological description, phonetic course, teaching the Bulgarian as a foreign language
THE FIRST PHONETIC COURSE IN TEACHING BULGARIAN AS A FOREIGN LANGUAGE
Abstract. The article presents a methodological description of the first phonetic course developed for teaching Bulgarian as a foreign language. The goals, principles and methods of the work are conceptualized and the way of selection and distribution of educational content are presented. The problems related to the existing methods for teaching are outlined. The described course is compared with some advanced methodological systems for teaching the Bulgarian as a foreign language.
Dr. Bonka Vassileva, Assist. Prof.
Department for Language Teaching and International Students
University of Sofia