METHODOLOGY / МЕТОДИКА
За отношението между инвариант и промяна в обучението по български език [Relationship Between Invariant and Change in Bulgarian Language Teaching]
Ангел Петров /Angel Petrov – стр. 567
LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
Българската литературна класика в гимназиалния етап на образователната система през периода 1989 – 2010 година [Bulgarian Literary Classics in High School Education System in the Period 1989 – 2010 година]
Екатерина Петкова / Ekaterina Petkova – стр. 582
BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА
Анализ на адаптираните учебни програми по български език и литература (I – XII клас) [An Analysis of the Adapted Curriculum for Bulgarian Language and Literature (for Bulgarian Students Abroad, I – XII Grades)]
Е. Миланова, Даниела Стракова, Николай Метев, Мария-Лия Борисова, Ивелин Димитров /
Evelina Milanova, Daniela Strakova, Nikolai Metev, Mariya-Liya Borisova, Ivelin Dimitrov – стр. 597
Българският език във Франция – от детската градина до университета (интервю с доц. д-р Лидия Михова) /
[Bulgarian Language in France – from Kindergarten to University (An Interview with Assoc. Prof. Lydia Mihova)]
Мая Падешка / Maya Padeshka – стр. 614
Памет, припомняне, архиви на паметта [Memory, Reminding, Memory Archives]
Венета Янкова / Veneta Yankova – стр. 618
TEACHER’S EXPERIENCE/ ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
Да изгубиш Рая: вината и наказанието [Losing Paradise: Guilt and Punishment]
Соня Петрова / Sonya Petrova – стр. 630
REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
Нов учебник по медиен език и стил [New Textbook in Media Language and Style]
Ангел Петров / Angel Petrov – стр. 639
Настолна книга за всеки начален учител [A Text Book for Each Primary Teacher]
Илияна Горанова / Iliyana Goranova – стр. 643
IN MEMORIAM
Призвание: учител ( в памет на Севдалина Панайотова) [Vocation: Teacher (in Memory of Sevdalina Panaiotova)]
Румяна Йовева / Rumyana Yoveva – стр. 651
“BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE“ JOURNAL – ANNUAL CONTENT /
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СПИСАНИЕ „БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА“ – стр. 660
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „ АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 667
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 669
ЗА ОТНОШЕНИЕТО МЕЖДУ ИНВАРИАНТ И ПРОМЯНА В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Ангел Петров
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В текста се анализират особености на съвременния образователен дискурс по български език в средното училище. Обект на изследване стават процеси на взаимодействие между повтарящото се във времето, вътрешно присъщото, постоянното, от една страна, и променливото, вариантното, подлежащото на развитие в системата на обучението по български език, от друга страна. С помощта на конкретни примери от образователната практика се обосновава становището, че необходимостта да се изследва взаимоотношението между инвариант и промяна в обучението по български език произтича от сложността, двете явления да бъдат осмислени като същини, заемащи специфични позиции в един общ йерархичен ред.
Keywords: invariant, educational discourse on Bulgarian language at high school, technologies for inspection and evaluation of the results achieved through the teaching process
RELATIONSHIP BETWEEN INVARIANT AND CHANGE IN BULGARIAN LANGUAGE TEACHING
Abstract. This text analyses some specialties of the contemporary educational discourse on Bulgarian language at high school. Object of research are some processes of interaction between the repeating in time, the internally inherent, the permanent, from one side, and the ever changing, the various, that is subject of development in the educational system on Bulgarian language teaching, from the other side. With the help of concrete examples from the educational practice the statement is grounded that there is a necessity to study the relationship between invariant and change in Bulgarian language teaching fl ows from the complexity that these two phenomena be given a meaning as essences that have specific positions in a common hierarchical order.
Prof. Dr. Angel Petrov
University of Sofia
БЪЛГАРСКАТА ЛИТЕРАТУРНА КЛАСИКА В ГИМНАЗИАЛНИЯ ЕТАП
НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА ПРЕЗ ПЕРИОДА 1989 – 2010 ГОДИНА
Екатерина Петкова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Представената разработка (въз основа на проучване на учебната документация, свързана с българското литературно образование) проследява промените (по-точно отсъствието на такива) в учебното съдържание по литература за гимназиален етап през последните две десетилетия. Ретроспективен обзор (в най-общ план) откроява държавната активност в миналото (годините след 1878 до 1989), водеща до утвърждаване и популяризиране на високия престиж на родната литература и на авторите Ӝ; въпреки че държавата не твори ценности, тя разполага с механизми за тяхното валидизиране и йерархизиране, най-ефективните от които са в ресора на ИНСТИТУЦИЯТА. Наличните литературноисторически реконструкции разкриват следното: честите промени и преустройства на учебните програми по литература са диктувани не само от политическата воля на официалната власт да „форматира“ обществото чрез внушенията на полезните (в един или друг план) текстове, не само от „задачата“ Ӝ да оценява и направлява и литературното ни развитие (отсявайки „важното“, което трябва да влезе в учебниците, от „другото“), а и от амбицията на българската държава да изгражда модерна и непрекъснато развиваща се образователна система.
Keywords: edication, edicational system, high school level
BULGARIAN LITERARY CLASSICS IN HIGH SCHOOL EDUCATION SYSTEM IN THE PERIOD 1989 – 2010 ГОДИНА
Abstract. This paper (based on a study of the school documentation regarding the Bulgarian literary education) tracks the changes (more precisely the absence of such) in the high school literature curriculum in the last two decades. A retrospective review (in general terms) highlights the state activity in the past (in the years from 1878 to 1989) that led to the strengthening and promotion of the high prestige not only of the national literature and authors but also of the science of teaching literature.
Dr. Ekaterina Petkova,
Assist. Prof. University of Plovdiv
АНАЛИЗ НА АДАПТИРАНИТЕ УЧЕБНИ ПРОГРАМИ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА
(за обучение на ученици в чужбина I – XII клас)
Евелина Миланова, Николай Метев, Даниела Стракова, Мария-Лия Борисова, Ивелин Димитров1)
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се предлага съпоставителен анализ на учебните програми по български език и литература (I – XII клас) и адаптираните учебни програми за обучение на ученици в чужбина. Посочват се най-значимите акценти в адаптираните учебни програми и различията между двата вида програми.
Keywords: Bulgarian language teaching, teaching of literature, Bulgarian language abroad
AN ANALYSIS OF THE ADAPTED CURRICULUM FOR BULGARIAN LANGUAGE
AND LITERATURE (FOR BULGARIAN STUDENTS ABROAD) (1 – 12 GRADES)
Abstract. In this paper we propose comparative analysis of the curriculum of Bulgarian language and literature for Bulgarian schools (1 – 12 grades) and the adapted curriculum for Bulgarian schools abroad. The key points are summerized and significant differences between the curricula are highlighted.
Mrs. Evelina Milanova, PhD Student,
Mrs. Daniela Strakova, PhD Student,
Mr. Nikolai Metev, PhD Student,
Mrs. Mariya-Liya Borisova,
Mr. Ivelin Dimitrov
University of Sofia