CONTENTS of issue 2/2019 / СЪДЪРЖАНИЕ на брой 2/2019
Трети форум „Изследователски подходи в обучението по български език“
[Third Forum “Research Methods in Bulgarian Language Education”] /
Светла Коева / Svetla Koeva – стр. 120
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Отново за някои проблеми и задачи пред българските филолози днес
[About Some Problems and Tasks for Bulgarian Philologists Today] /
Емилия Пернишка / Emilia Pernishka – стр. 129
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Лингвистиката и здравият разум
[Linguistics and Common Sense] /
Стефана Димитрова / Stefana Dimitrova – стр. 139
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Някои въпроси на терминологията във връзка с обучението
[Some Points of Terminology with Connection to the Teaching] /
Мария Попова / Maria Popova – стр. 149
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Конфигурационният синтактичен анализ, или за връзките между строежа на изречението и функциите на изреченските съставки
[The Configurational Syntactic Analysis or the Connection between the Sentence Structure and the Function of the Constituents of the Sentence] /
Петя Бъркалова, Димитрия Желязкова / Petya Bаrkalova, Dimitriya Zhelyazkova – стр. 156
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Ролята на учителите и училището като фактор за формиране на езиковите нагласи
[The Role of the Teachers and the School as a Factor in the Formation of Language Attitudes] /
Руска Станчева, Красимира Алексова / Ruska Stancheva, Krasimira Aleksova – стр. 169
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Оценяването на резултатите от обучението по български език. Какво да се оценява, как да се оценява, защо да се оценява? Нови отговори на стари въпроси
[Assessment of the Results of Teaching Bulgarian Language. What to Assess, How to Assess, and Why to Assess? New Answers to Familiar Questions] /
Татяна Ангелова / Tatyana Angelova – стр. 182
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Изследователските методи в извънкласните дейности, или как едно изследване завладя едно училище
[Research Methods in Extracurricular Activities, or How one Research Engaged one School] /
Борислава Хаджийска / Borislava Hadzhiyska – стр. 198
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Родният диалект – познат и непознат. Съвместен проект на млади изследователи и Ученическия институт на БАН
[The Mother Dialect – Known and Unknown. Joint Project by Young Researchers and the School Institute of the Bulgarian Academy of Sciences] /
Марина Петрова / Marina Petrova – стр. 210
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ-BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 218
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 220
ТРЕТИ ФОРУМ „ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПОДХОДИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК“
Светла Коева
Институт за български език – БАН
Резюме. Текстът представя Третия форум „Изследователски подходи в обучението по български език“, организиран от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ през 2018 година. Форумът е част от дейността на Института по проекта „Написаното остава. Пиши правилно!“.
Keywords: research methods in education; Bulgarian language
THIRD FORUM “RESEARCH METHODS IN BULGARIAN LANGUAGE EDUCATION”
Abstract. The text briefly presents the third edition of the Forum “Research Methods in Bulgarian Language and Education”, organised by the Institute for Bulgarian Language “Prof. Lyubomir Andreychin” in 2018. The Forum is a part of the activities conducted under the project of the Institute for Bulgarian Language “The Written Word Remains. Write Correctly!”.
Prof. Dr. Svetla Koeva
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod, Bl. 17
Sofia, Bulgaria
ОТНОВО ЗА НЯКОИ ПРОБЛЕМИ И ЗАДАЧИ ПРЕД БЪЛГАРСКИТЕ ФИЛОЛОЗИ ДНЕС
Емилия Пернишка
Институт за български език – БАН
Резюме. В статията се представят съвременната ситуация в развитието на българския език, като се проследяват някои негативни явления при използването му. Предлага се цялостна програма за ограничаване на тези явления, която включва дейността на специалистите езиковеди, на учителите и образованието по роден език и литература, на обществеността и медиите. Изтъква се ролята на институциите, като Института за български език и Министерството на образованието и науката, в процеса на повишаване на езиковата култура и компетентностите на всички българи.
Keywords: Bulgarian language; Bulgarian linguistic; Bulgarian education
ABOUT SOME PROBLEMS AND TASKS FOR BULGARIAN PHILOLOGISTS TODAY
Abstract. The article presents the current development of the Bulgarian language and reveils some negative phenomena in its use. There is a comprehensive program to curb these phenomena, which includes the activity of linguists, teachers, the public and media. The role of institutions such as the Institute for Bulgarian Language and the Ministry of Education and Science in the process of enhancing the linguistic culture and language competence of all Bulgarians is emphasized.
Prof. Emilia Pernishka, DSc., Corr. member
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod blvd, bl. 17
Sofia, Bulgaria
ЛИНГВИСТИКАТА И ЗДРАВИЯТ РАЗУМ
Стефана Димитрова
Институт за български език – БАН
Резюме. Сблъсъкът на здравия разум със сложните дедуктивно изградени схеми на научното познание често играе задържаща роля и в лингвистиката създава методологични препятствия за осъзнаване на същността на езиковата субстанция и нейната форма. Но от друга страна, той стимулира всички априорно създадени абстрактни модели на цялостната архитектоника на езиковите равнища и осигурява условия за поява на новите идеи и методи в лингвистиката, като по този начин парадоксално се превръща в гарант на нейното постъпателно движение към постоянно прецизиране на изследователските методи.
Keywords: new phenomena in the language; new ideas in the linguistics
LINGUISTICS AND COMMON SENSE
Abstact. The confrontation of common sense and the complex deductive schemes of scientific knowledge often plays a retaining role, and creates in linguistics some methodological obstacles for understanding the essence of linguistic substance and its form. On the other hand, such confrontation stimulates all a priori created abstract models of the overall architectonics of the linguistic levels and provides conditions for the emergence of new ideas and methods in linguistics, thus paradoxically becoming a guarantor of the progressive movement towards constant refinement of the research methods.
Prof. Stefana Dimitrova, DSc.
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod blvd., bl. 17
Sofia, Bulgaria
НЯКОИ ВЪПРОСИ НА ТЕРМИНОЛОГИЯТА ВЪВ ВРЪЗКА С ОБУЧЕНИЕТО
Мария Попова
Институт за български език – БАН
Резюме. Анализът за ролята на терминологията в обучението е направен върху солидна теоретико-методологическа основа. В статията се разглеждат въпросите за: 1) значението и съдържането на термините; 2) понятийните и лексикосемантичните отношения между термините. Специално внимание е отделено на терминологичната синонимия.
Keywords: terminological systematicity; conceptual system; lexico-structural system; terminological synonym
SOME POINTS OF TERMINOLOGY WITH CONNECTION TO THE TEACHING
Abstract. A methodology based on solid theoretical grounds has been applied in analyzing the rôle of terminology in the teaching. The article deals with: 1) meaning and content (matter) of the term; 2) conceptual and lexicosemantical relation in terminology. Special attention is paid to terminological synonyms.
Prof. Maria Popova, DSc., Corr. Member
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod blvd, bl. 17
Sofia, Bulgaria
КОНФИГУРАЦИОННИЯТ СИНТАКТИЧЕН АНАЛИЗ, ИЛИ ЗА ВРЪЗКИТЕ МЕЖДУ СТРОЕЖА НА ИЗРЕЧЕНИЕТО И ФУНКЦИИТЕ НА ИЗРЕЧЕНСКИТЕ СЪСТАВКИ
Петя Бъркалова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Димитрия Желязкова
Медицински университет – Пловдив
Резюме. Статията засяга аспекти на конфигурационния синтактичен анализ, който дава обещаващи перспективи за училищната практика спрямо традиционния подход. Идеята за прилагането на елементи от формалните граматики при усвояването на определени тематични единици от учебното съдържание за VII клас е защитена с нови аналитични практики. Оказва се, че учениците възприемат добре граматическите формализми. Нещо повече: декодирането на формалните записи и работата по структурографските очертания на изреченията автоматично разкриват функциите на съставките, без задаване на въпроси. Структурографията осигурява надеждни техники за снемане на отпечатъка на личностния езиков профил. Ако учителят има тази представа, когато развива изказа на своите ученици, той би могъл във всеки момент да „измери“ обхвата и дълбочината на простото и сложното изречение. Това всъщност е работа по разгръщане на индивидуалния езиков потенциал, който за синтактиците през XXI век придобива видимо предимство в противовес на банализираната школска практика.
Keywords: configurational syntactic analysis; structurography; school practice; personal linguistic profile
THE CONFIGURATIONAL SYNTACTIC ANALYSIS OR THE CONNECTION BETWEEN THE SENTENCE STRUCTURE AND THE FUNCTION OF THE CONSTITUENTS OF THE SENTENCE
Abstract. The article includes aspects of the configurational syntactic analysis, which gives promising perspective for the school practice compared to the traditional approach. The idea for applying elements from the formal grammar while learning specific thematic units from the material for the 7th grade has been argued with new analytical practices. It turns out that students manage to understand the grammatical formalisms. Furthermore, the decoding of the formal notes and the work on the structurographical sentence outline, automatically discloses the function of the sentence elements without questions. The structurography provides reliable techniques to make a fingerprint of the personal linguistic profile. If the teacher has this idea when helping students with the evolution of their language skills, the teacher would be able to measure in any moment the range and depth of the simple clause and complex sentence. This is actually a work for developing the individual language potential, which – for those who study syntax in 21st century, acquires visible priority compared to the absolutely hackneyed school practice.
Dr. Petya Bаrkalova, Assoc. Prof.
Department of Bulgarian Language
Uniersity of Plovdiv Paisii Hilendarski
24, Tsar Assen St.
Plovdiv, Bulgaria
Dr. Dimitriya Zhelyazkova, Assoc. Prоf.
(RAM – Kazahstan) Bulgarian Language Section
Department of Languages and Specialized Training
Medical University
15a, Vasil Aprilov Blvd.
Plovdiv, Bulgaria
РОЛЯТА НА УЧИТЕЛИТЕ И УЧИЛИЩЕТО КАТО ФАКТОР ЗА ФОРМИРАНЕ НА ЕЗИКОВИТЕ НАГЛАСИ
Руска Станчева
Институт за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН
Красимира Алексова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Изследването представя отговорите на три въпроса от национално представително социологическо изследване на езиковите нагласи на българите, проведено през 2017 г. Отговорите на респондентите съдържат информация за ролята на училището и на учителите при формиране на отношение към грамотността. Анализът на данните сочи, че учителите са важен фактор при формирането на езиковите нагласи гордост и осъзнаване на нормата.
Keywords: language attitudes; school; teachers; literacy
THE ROLE OF THE TEACHERS AND THE SCHOOL AS A FACTOR IN THE FORMATION OF LANGUAGE ATTITUDES
Abstract. The study presents the answers to three questions from a nationally representative sociological survey on the language attitudes of Bulgarians conducted in 2017. Respondents’ answers contain information on school and teachers role regarding literacy. Analysis of the data indicates that teachers are important factor in formation of language attitudes pride and awareness of the norm.
Dr. Ruska Stancheva, Assoc. Prof.
Institute for Bulgarian language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod Blvd., bl. 17
Sofia, Bulgaria
Prof. Dr. Krasimira Aleksova
Sofia University
15, Tzar Osvoboditel Blvd.
Sofia, Bulgaria
ОЦЕНЯВАНЕТО НА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК. КАКВО ДА СЕ ОЦЕНЯВА, КАК ДА СЕ ОЦЕНЯВА, ЗАЩО ДА СЕ ОЦЕНЯВА? НОВИ ОТГОВОРИ НА СТАРИ ВЪПРОСИ
Татяна Ангелова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В изложението се поставя проблемът за валидното оценяване на резултатите от обучението по български език в светлината на промените в съвременния образователен контекст. На познатите въпроси какво да се оценява, как да се оценява, защо да се оценява по български език, се търсят нови отговори въз основа на данни от Националното външно оценяване за завършен начален етап, както и от международните изследвания на грамотността, в които участва България – PIRLS и PISA. Набелязват се тенденции в оценяването в обучението по български език, определящи се от промени в научните парадигми, от институционални промени, от сътрудничество между заинтересованите страни.
Keywords: assessment; Teaching of Bulgarian Language; literacy
ASSESSMENT OF THE RESULTS OF TEACHING BULGARIAN LANGUAGE. WHAT TO ASSESS, HOW TO ASSESS, AND WHY TO ASSESS? NEW ANSWERS TO FAMILIAR QUESTIONS
Abstract. The text poses the question about valid assessment of the results of Bulgarian language teaching in the light of changes in the contemporary educational context. We try to answer the familiar questions: what to assess, how to assess, why to assess on the base of data from the National external assessment, as well as from international literacy studies which Bulgaria participates in – PIRLS and PISA. We outline tendencies in assessment in Bulgarian language Teaching, which are determined by changes in scientific paradigms, institutional changes, and cooperation between stakeholders.
Prof. Dr. Tatyana Angelova
Sofia University
Sofia, Bulgaria
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИТЕ МЕТОДИ В ИЗВЪНКЛАСНИТЕ ДЕЙНОСТИ, ИЛИ КАК ЕДНО ИЗСЛЕДВАНЕ ЗАВЛАДЯ ЕДНО УЧИЛИЩЕ
Борислава Хаджийска
Професионална гимназия по туризъм – Самоков
Резюме. Пропастта между теорията и практиката отдавна е припозната като проблем в училищното образование. Чрез извънкласните дейности се постига именно нейното постепенно затваряне. Картината на нечетящите ученици в „масовите“ български училища е позната и макар че е проблематична тема, вече като че ли сме я приели и сме притъпили сетивността си по проблема. А аргументът е: „В света на технологиите сме“. Възможни са обаче и други подходи. Настоящата статия показва как протече работата по ученическо изследване върху някои езикови особености на Тихонравовия дамаскин и какъв ефект бе постигнат върху учениците от училището през споделянето на резултати от езиковите открития.
Keywords: Research methods; research approach; extracurricular activities; student’s research; language; damascene
RESEARCH METHODS IN EXTRACURRICULAR ACTIVITIES, OR HOW ONE RESEARCH ENGAGED ONE SCHOOL
Abstract. The gap between theory and practice has been recognized as a problem in the school education for a long time. Its gradual closure is possible exactly through the extracurricular activities. The picture of the not reading students in the “mass” Bulgarian schools is common and although it is a problematic topic, we have somehow accepted it as a norm and we have numbed our sensitivity towards the problem. And the argument is “We live in the age of technology.” What is more, we get annoyed every time when someone talks about the topic. The current paper aims to show how a student’s research on a few linguistic peculiarities of Tihonravov damascene was carried out, and what was the effect on the students in the high school through sharing of the results from the linguistic discoveries.
Ms. Borislava Hadzhiyska
Professional School of Tourism
18, Sofiysko shose St.
Samokov, Bulgaria
РОДНИЯТ ДИАЛЕКТ – ПОЗНАТ И НЕПОЗНАТ. СЪВМЕСТЕН ПРОЕКТ НА МЛАДИ ИЗСЛЕДОВАТЕЛИ И УЧЕНИЧЕСКИЯ ИНСТИТУТ НА БАН
Марина Петрова
Професионална гимназия по електротехника и електроника – Пловдив
Резюме. Настоящият доклад представя дейността на малка изследователска общност по проект „Ученически институт на БАН (УЧИ – БАН)“, Програма „Малки учебно-изследователски общности“. Авторите на проекта „Съвременно състояние на някои от диалектите в българския език“ спечелиха първо място в научната сесия на УчИ – БАН 2018 г. в област „Хуманитарни науки“. Проектът им представя особеностите на диалектите на село Цалапица и село Лясково (област Смолян). В процеса на проучването младите изследователи опознаха родните си места, особеностите на родните си говори и спецификата на науката диалектология. Така дейността им се превърна от предизвикателство във възможност чрез изследователски подход да се придобият знания за родния диалект и умения за обработка на езиков материал.
Keywords: dialect; processing language material; data analysis; conclusion drawing; project work
THE MOTHER DIALECT – KNOWN AND UNKNOWN. JOINT PROJECT BY YOUNG RESEARCHERS AND THE SCHOOL INSTITUTE OF THE BULGARIAN ACADEMY OF SCIENCES
Abstract. This report presents the activities of a small research community under the project of the School Institute of the Bulgarian Academy of Sciences (SchI-BAS), Small Research Communities programme. The project’s authors won first place from the humanities in SchI-BAS’s 2018 session. Their project (Presentday states of some Bulgarian dialects) presents dialect features in the villages of Tsalapitsa and Lyaskovo, district of Smolyan. In the course of the research process, the young researchers got to know their birth places, mother dialect features and the specifics of dialectology. Thus their activity turned from a challenge into an opportunity to discover – through research – knowledge about mother dialects and skills related to processing language material.
Ms. Marina Petrova
Vocational School of Electrical Engineering and Electronics
31, Knyaginya Mariya Luiza St.
Plovdiv, Bulgaria