METHODOLOGY / МЕТОДИКА
Контекстуалният подход при формулиране на теми за есе (Проблемнотематичен кръг за числото в творчеството на Христо Ботев, Иван Вазов и Пенчо Славейков)
[Contextual approach in Definition of Topics for essay (Thematic Problematic Circle for the Number in the Work of Hristo Botev, Ivan Vazov and Pencho Slaveykov)]
/ Радослав Радев / Radoslav Radev 119
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Създаване на съчинение по аналогия (Върху приказките за Хитър Петър)
[Creating an Essay by Analogy (On Hitar Petar’s Story Tales)]
/ Канелия Божинова-Славчева / Kaneliya Bozhinova-Slavcheva 131
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
Говори се за нещо (Опити върху повестта „чичовци“)
[someone Talks about something (Essays on the story „Uncles“)]
/ Стилиян Стоянов / Stiliyan Stoyanov 143
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Читателят екран. Постмодерната знаковост в разказа „Царамбука“ от Йордан Радичков
[The Reader Screen]
/ Иван Вeлчев / Ivan Velchev 150
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Св. Климент Охридски в регионалната литература и история: един съвременен „разказ” за пренасяне на мощи
[St. Clement of Ohrid in the Regional Literature and History: A Contemporary “Story” about Relics]
/ Елена Азманова-Рударска / Elena Azmanova-Rudarska 164
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Фигурата на cв. Климент Охридски в българската и в македонската книжн ина от епохата на Възраждането
[The Figure of St. Clement of Ohrid in the Bulgarian and Macedonian Literatures at the Time of the National Revival]
/ Евелина Джевиецка / Ewelina Drzewiecka 177
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
TEACHERS’ EХPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
Бай Ганьо и бай Кольо – модели на поведение в българския живот в края на ХIX век
[Bai Ganyo and Bai Kolyo – Patterns of Behavior in Bulgarian Life in the Late 19th Century]
/ Константин Бечев / Konstantin Bechev 198
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА
Дни на българския език и култура – Форли (Италия), 6 – 8 април
Лекторатът по български език, литература и култура във Форли, Италия – поглед отвътре
[Bulgarian Language, Literature and Culture in Forli, Italy: A Look from Inside]
/Ласка Ласкова / Laska Laskova 202
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
„Живеем в общество, в което е немислимо да се капсулираме“ (Интервю с Гергана Христова, съосновател на Езиков и културен център „ТУК БЪЛГАРИЯ“ и директор на българското училище – Милано, Италия)
[„We Live in a society that is Impossible to encapsulate“ (Interview with Gergana Hristova, Сo-founder of Language and Cultural Center „BULGARIA HERE” and Director of the Bulgarian School – Milan, Italy)]
/ Мая Падешка / Maya Padeshka 210
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
Политическият двойствен език в медиите
[Poitical Doublespeak in Media]
/ Владимир Досев / Vladimir Dosev 214
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ-BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ 218
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ 220
КОНТЕКСТУАЛНИЯТ ПОДХОД ПРИ ФОРМУЛИРАНЕ НА ТЕМИ ЗА ЕСЕ
(Проблемно-тематичен кръг за числото в творчеството на Христо Ботев, Иван Вазов и Пенчо Славейков)
Радослав Радев
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. В статията се развива тезата, че формулирането на теми за ученически писмени работи, най-вече за есе, трябва да се осъществява чрез контекстуалния подход, който изисква ученикът да е наясно в какъв контекст е темата за есето, за да може, когато я избере, да я съгласува с другите въведени проблеми и по този начин да конструира по-интересно и оригинално композицията на текста си. Ученикът избира една от предложените теми, но чрез другите уплътнява съдържателния и композиционния аспект на текста си. С оглед приложния характер на статията сме въвели проблемнотематичен кръг за числото в творчеството на Христо Ботев, Иван Вазов и Пенчо Славейков и на принципа на речника сме предложили теми във връзка с този проблем.
Keywords: context, theme, essay, number, vocabulary, alphabet, binarity, hundred, scale, time, money, pleasure
CONTEXTUAL APPROACH IN DEFINITION OF TOPICS FOR ESSAY
(Thematic problematic circle for the number in the work of Hristo Botev, Ivan Vazov and Pencho Slaveykov)
Abstract. The article develops the thesis that the formulation of topics for school papers and especially the essay must be done through contextual approach, that requires the student to be aware in what context is the theme for the essay so that when he chooses, to coordinate it with other introduced problems and thus to construct more interesting and originally the composition of the text. The student chooses one of the proposed topics, but through the others he compacts meaningful and compositional aspect of his text. Regarding the applied nature of the article we have introduced problematic thematic circle for the number in the work of Hristo Botev, Ivan Vazov and Pencho Slaveykov and using the principle of vocabulary we offered topics in connection with this problem.
Prof. Dr. Radoslav Radev
University of Veliko Tarnovo
25 E, Teodosij Tarnovski St.
VelikoTarnovo, Bulgaria
E-mail: radev_bg@abv.bg
СЪЗДАВАНЕ НА СЪЧИНЕНИЕ ПО АНАЛОГИЯ (Върху приказките за Хитър Петър)
Канелия Божинова-Славчева
Медицински университет – Пловдив
Резюме. Предмет на настоящата статия са съчиненията по аналогия – създаване на приказки за Хитър Петър в пети клас. Аналогията, като глобален метод на съответствия между неявни подобия, дава широки възможности за развиване на логическото и асоциативното мислене на учениците. Методическият експеримент е проведен в ОУ „Райна Княгиня“ – Пловдив, през учебната 2014 – 2015 година.
Keywords: analogy, writings, method, experiment
CREATING AN ESSAY BY АNALOGY (On Hitar Petar’s Story Tales)
Abstract. The object of this paper are writings by analogy – creating stories about Hitar Petar (a hero of Bulgarian folk stories) in the 5th grade. The analogy as a global method of correspondences between implicit similarities gives ample opportunities for developing logical and associative thinking of the students. The methodical experiment was conducted in „Rayna Knyaginia“ Primary School – Plovdiv, during the academic year 2014 – 2015.
Dr. Kaneliya Bozhinova-Slavcheva
Medical University of Plovdiv
4027 Plovdiv, Bulgaria
E-mail: kane_lia@abv.bg
ГОВОРИ СЕ ЗА НЕЩО (Опити върху повестта „Чичовци“)
Стилиян Стоянов
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Статията коментира повестта „чичовци“ в контекста на Вазовата поезия и проза от 80-те години на ХIХ век. Акцентът е поставен върху говоренето в повестта. Защитава се тезата, че чрез думите персонажите заявяват своите претенции за собствена значимост. Те могат да говорят за всичко, защото от думите им не произлиза нищо. Друга коментирана теза е метаморфозата на чичовците, проследена в „чичовци“ и в романа „Под игото“, и Вазовата концепция за философия на историята.
Keywords: сonversation, return to the past, metamorphosis, polyphony, philosophy of history
SOMEONE TALKS ABOUT SOMETHING (ESSAYS ON THE STORY “UNCLES”)
Abstract. The paper focuses on the novel “Uncles” in the context of Vazov‘s poetry and prose of the 80s of the nineteenth century. Emphasis is placed on speaking in the story. It argues that through the words the characters say their claims of selfimportance. They can talk about everything, because their words did not originate anything. Another commented thesis is the metamorphosis of uncles, traced in “Uncles” and the novel “Under the Yoke” and Vazov concept of philosophy of history.
Prof. Dr. Stiliyan Stoyanov
Department of Literature Faculty of Philology
South-West University „Neofit Rilski“
66, Ivan Mihaylov St.
Blagoevgrad, Bulgaria
E-mail stilyan61@hotmail.com
ЧИТАТЕЛЯТ ЕКРАН. ПОСТМОДЕРНАТА ЗНАКОВОСТ В РАЗКАЗА „ЦАРАМБУКА“ ОТ ЙОРДАН РАДИЧКОВ
Иван Велчев
91. НЕГ „Проф. Константин Гълъбов“
Резюме. Радичковият разказ „Царамбука“ онагледява представата за текста като сложно образувание, включващо паратекста, интертекста, автора и читателя. Постмодерен опит да се прецени критично отношението между език и реалност, творбата подлага на преценка утвърдени модели за четене и писане. В духа на деконструктивизма тя откроява и размива редица опозиции, възстановява забравени начини за смислополагане. Като онагледява концепцията за отворената творба, Радичковата „Царамбука“ създава читателя като отворена структура, която дава живот на текста. Keywords: text, reader, postmodern, deconstructivist and semiotis approach to text
THE READER SCREEN
Abstract. The short story “Carambuka”, written by Radichkov, exemplifies the notion of text as a complex construction, in which are included paratext, intertext, author and reader. Postmodern effort to estimate critically the relationship between language and reality, this literary work appraises prescribed models of reading and writing. In a deconstructivist manner it outlines and dismantles a series of oppositions, restores forgotten ways of sensemaking. As an example of the open work conception Radichkov’s “Carambuka” makes a reader as an open structure that brings text to life.
Mr. Ivan Velchev, PhD Student
91. Secondary School “Prof. K. Galabov”
26, Pozitano St.
Sofia, Bulgaria
E-mail: velchev_i@abv.bg
СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ В РЕГИОНАЛНАТА ЛИТЕРАТУРА И ИСТОРИЯ: ЕДИН СЪВРЕМЕНЕН „РАЗКАЗ“ ЗА ПРЕНАСЯНЕ НА МОЩИ“
Елена Азманова-Рударска
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. В статията изследвам трансформацията на култа към св. Климент Охридски – от образ с чисто религиозни функции до образ, натоварен с обществено-социални функции. Статията анализира и контекстуализира неизследвани досега страници от историята на локалното почитане на светеца. Църквата „Св. Спас“ („Възнесение Господне“) в с. Дрен, близо до Радомир, е осветена с частица от мощите на св. Климент през 1949 г. Михаил Хр. Попов, свещеникът на църквите в Дрен, пише „Летописна книга на храм „Св. Петка“, където разказва историята по освещаването на храма „Св. Спас“. В статията е направено описание на църквата „Св. Спас“, дадена е кратка биография на свещеноиконом Мих. Хр. Попов, представена е книгата му, очертана е ролята на Софийския митрополит Стефан в паметното събитие. В изследването са използвани статии от вестници, научни изследвания и художествени произведения за св. Климент Охридски.
Keywords: St. Kliment Okhridski, Relics, village Dren, Church “St. Spas”, Cult of the seven saints
ST. CLEMENT OF OHRID IN THE REGIONAL LITERATURE AND HISTORY: A CONTEMPORARY “STORY” ABOUT RELICS
Abstract. In this text the author explores the transformations of the cult of St. Kliment Okhridski by focusing on less known chapter of local veneration of the saint. The church “St. Spas” (“Ascencion of Jesus”) in the village of Dren, near city of Radomir (Bulgaria), was consecrated with a piece of relic from St. Kliment in 1949. Mihail Hr. Popov, the priest of the church in Dren, writes “Annals of the Church”, where he tells this story. The article offers a description of the church and a short biography of the priest. These data are presented in the context of articles from different newspapers, as well as scholarly studies and works about St. Kliment.
Dr. Elena Azmanova-Rudarska, Assist. Prof.
SouthWest University “Neofit Rilski”
66, Ivan Mihailov St.
Blagoevgrad, Bulgaria
Е-mail: eazmanova@abv.bg
ФИГУРАТА НА CВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ В БЪЛГАРСКАТА И В МАКЕДОНСКАТА КНИЖНИНА ОТ ЕПОХАТА НА ВЪЗРАЖДАНЕТО
Евелина Джевиецка
Кирило-Методиевски научен център към БАН
Резюме. В статията се повдига въпросът за функционализирането на фигурата на св. Климент Охридски в модерната култура в сравнителен план. Фокусът е насочен върху различни текстове от периода на Българското и Македонското национално възраждане (схващани като исторически конструкти). Изследователската перспектива се определя от двата „големи разказа“, вписани в българския и македонския научен дискурс. Целта е да се покаже контекстът на модерното създаване на „началото на нацията“. Статията предлага както реконструкция на образа на най-известния кирилометодиевски ученик от xIx век, така и херменевтичната деконструкция на неговата употреба.
Keywords: St. Clement of Ohrid, Bulgarian literature, Macedonian literature, National Revival, Bulgarian studies, Macedonian studies
THE FIGURE OF ST. CLEMENT OF OHRID IN THE BULGARIAN AND MACEDONIAN LITERATURES AT THE TIME OF THE NATIONAL REVIVAL
Abstract. The paper raises the question of the functionalization of the figure of St. Clement of Ohrid in modern culture comparing his representation in the Bulgarian and Macedonian traditions. The focus is on various texts of the Bulgarian and Macedonian National Revivals (perceived as historiographical constructs). The points of reference are two “grand narratives” inscribed into the Bulgarian and Macedonian scientific discourses. The aim is to show the context for the modern creating of the “beginning of the nation”. The paper presents both the 19th century image of the most famous Cyrillo-Methodian disciple and a hermeneutic deconstruction of its usage.
Dr. Ewelina Drzewiecka, Assist. Prof.
Cyrillo-Methodian Research Centre
Bulgarian Academy of Sciences
13, Moskovska St.
Sofia, Bulgaria
E-mail: ewelina.drzewiecka@gmail.com