Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Български език и литература Съдържание на сп. "Български език и литература" 2017 г.

Български език и литература, книжка 1, година LIX, 2017

от
28-02-2017
в Съдържание на сп. "Български език и литература" 2017 г.
A A

CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ – 7
icon Отвори пълния текст

METHODOLOGY / МЕТОДИКА

За новото в новите учебни програми по литература
[Concerning the New in New Curricula for Teaching Literature] /
Адриана Дамянова / Adriana Damyanova – 8
icon Отвори пълния текст

Съвременни лингвистични идеи, обогатяващи обучението по български език
[Contemporary Ideas in Linguistics Enriching Teaching Bulgarian Language] /
Татяна Ангелова / Tatyana Angelova – 18
iconОтвори пълния текст

LINGUISTICS / ЕЗИКОЗНАНИЕ

Глаголи със значение ‘обичам’ в исторически и в съвременен план
[Verbs with Meaning ‘To Love’ in Historical and Contemporary Aspect] /
Кирил Първанов / Kiril Parvanov – 28
iconОтвори пълния текст

BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN PRIMARY SCHOOL / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ

„Малкото голямо четене“ – и в урока по български език (начален училищен етап)
[“Little Big Reading” – in the Bulgarian Language Lesson as Well (Primary School Stage)] /
Мариана Мандева / Mariana Mandeva – 40
icon  Отвори пълния текст

TEACHER`S EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ

Вицовете в часовете по български език и литература
[The Anecdotes in Bulgarian Language and Literature Classes] /
Валентин Стоянов / Valentin Stoyanov – 53
icon Отвори пълния текст

Амбивалентната житейска философия на българския човек, погледната през модела на карнавала („Летен ден“, Елин Пелин)
[Ambivalent Everyday Life’ Philosophy of Bulgarian Man, Seen through the Model of Carnival] /
Костадинка Христова / Kostadinka Hristova – 68
icon Отвори пълния текст

Учителят по български език и литература – учител новатор
[The Teacher in Bulgarian Language and literature – а Teacher Innovator] /
Заприна Глушкова / Zaprina Glushkova – 77
icon Отвори пълния текст

 

Между традицията и съвременността
[Between Tradition and Modernity] /
Нели Минкова / Neli Minkova – 86
icon Отвори пълния текст

BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА

Децата знаят и разбират повече, отколкото могат да кажат (Интервю с проф. Мила Вълчанова)
[Children Know and Understand More than Can Say (Interview with Prof. Mila Valchanova)] /
Мая Падешка / Maya Padeshka – 88
icon Отвори пълния текст

Трета международна интердисциплинарна конференция за студенти и докторанти, Виена, 7–9 декември 2016 г.
[Third International Interdisciplinary Conference for Students, Vienna, 7–9 December 2016] /
Надя Кантарева-Барух / Nadya Kantareva-Baruh – 92
icon Отвори пълния текст

REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ

Приносен труд към методиката на обучението по български език и литература в началното училище
[Contribution to the Methodology of Bulgarian Language and Literature in Primary School] /
Фани Бойкова / Fani Boykova – 97
icon Отвори пълния текст

Самотен в своето време
[Lonely in His Time] /
Стефка Петрова / Stefka Petrova – 100
icon Отвори пълния текст

IN MEMORIAM

Доц. д-р Ваня Кръстанова
[Assoc. Prof. Dr. Vanya Krastanova] /
Елена Каневска-Николова / Elena Kanevska-Nikolova – 104
icon Отвори пълния текст

READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ-BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – 106

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – 108

нагоре


ЗА НОВОТО В НОВИТЕ УЧЕБНИ ПРОГРАМИ ПО ЛИТЕРАТУРА

Адриана Дамянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Резюме. Следващият текст представя новите държавни образователни стандарти и учебни програми по литература, откроявайки отложената в тях образователна концепция и възможностите както за оптималното им прилагане в училище, така и за преодоляване на някои предразсъдъци и непродуктивни практики.
Keywords: literature, standard, syllabus, reading skills, power, competency, intertextual relation

CONCERNING THE NEW IN NEW CURRICULA FOR TEACHING LITERATURE

Abstract. The following text presents new State Educational Standards and curriculum for the program in Litеrature, highlighting the embedded educational principles and possibilities for optimal application in schools, as well as options for overcoming prejudices and unproductive practices.

Prof. Adriana Emilova Simeonova-Damyanova, DSc.
Department of Teaching Methodology
Faculty of Slavic Studies
Sofia University
15, Tzar Osvoboditel Blvd.
Sofia, Bulgaria
Е-mail: adamyanova@abv.bg

нагоре


СЪВРЕМЕННИ ЛИНГВИСТИЧНИ ИДЕИ, ОБОГАТЯВАЩИ ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК

Татяна Ангелова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Резюме. В статията се представят съвременни лингвистични идеи, които намират приложение в обучението по български език. Акцентът е върху приносите на проф. Стефана Димитрова в областта на прагматиката, корпусната лингвистика и текстолингвистиката. Идеите на Ст. Димитрова се анализират в учебните програми и в учебниците по български език. Обсъждат се продуктивни връзки между лингвистика и обучение по български език.
Keywords: Bulgarian Language Teaching, Modern Linguistics

CONTEMPORARY IDEAS IN LINGUISTICS ENRICHING TEACHING BULGARIAN LANGUAGE

Abstract. The paper is about modern linguistic ideas which enhance Bulgarian Language Teaching. The emphasis is on the contribution of Prof. Stefana Dimitrova concerning her studies in Pragmatics, Corpus Linguistics, and Text-Linguistics. The implementations of these key statements in Core Curriculum, textbooks and methods of teaching have been described. Some productive issues about relation between Linguistics and Bulgarian Language Teaching are discussed.

 

Prof. Dr. Tatyana Angelova
Sofia University
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
Sofia, Bulgaria
E-mail: t_angelova@abv.bg

нагоре


ГЛАГОЛИ СЪС ЗНАЧЕНИЕ ‘ОБИЧАМ’ В ИСТОРИЧЕСКИ И В СЪВРЕМЕНЕН ПЛАН

Кирил Първанов
Институт за български език
Българска академия на науките

Резюме. Настоящата статия е посветена на историческия развой на глаголите със значение ‘обичам’. Обект на анализ са появата и развоят на глаголите, които носят тази семантика. Лингвистичният материал е ексцерпиран от Речник на старобългарския език т. I и т. II, Slovník jazyka staroslovênského. Lexicon linguae paleoslavicae, Речник на произведенията на патриарх Евтимий, Речник на словата на авва Доротей, Среднеболгарский перевод Хроники Константина Манасия, Речник на книжовния език на народностна основа, Архива за БДР. Лексикалните значения на старобългарските, среднобългарските глаголи, на глаголите от ТД и книжовните са според съответните речници, които са цитирани в библиографията.
Keywords: verb, Old Bulgarian Language, dialects

VERBS WITH MEANING ‘TO LOVE’ IN HISTORICAL AND CONTEMPORARY ASPECT

Abstract. The article is dedicated on the historical development of verbs expressing ‘To Love’. The collected linguistic material is taken from the Речник на старобългарския език т. I и т. II, Slovník jazyka staroslovênského. Lexicon linguae paleoslavicae, Речник на произведенията на патриарх Евтимий, Речник на словата на авва Доротей, Среднеболгарский перевод Хроники Константина Манасия, Речник на книжовния език на народностна основа, Архива за БДР. The article presents the appearance, the historical destiny and the distribution of the Old Bulgarian verbs with semantic ‘to love’. It also analyzes the other meanings come ‘to accustom’ of обикна, ‘to be in good relationships with someone of драговам, ‘to kiss’ of полюбя еtc.

 

Dr. Kiril Parvanov, Assist. Prof.
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod blvd, bl. 17
Sofia, Bulgaria
E-mail: kkm75@abv.Bg

нагоре


„МАЛКОТО ГОЛЯМО ЧЕТЕНЕ“ – И В УРОКА ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК (НАЧАЛЕН УЧИЛИЩЕН ЕТАП)

Мариана Мандева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“

Резюме. Схващането, разпространено в училищната практика, че след началното ограмотяване (I клас) се чете само/предимно в урока по литература, е неприемливо за постигане на образователен резултат, адекватен на предизвикателствата на съвременния свят и на потребностите на детето за настоящето и бъдещето. В контекста на това разбиране проблемът за „Малкото голямо четене“ се разглежда отвъд литературното обучение – и в урока по български език (начален училищен етап).
Keywords: literacy, reading, language classes, the primary school child

“THE LITTLE BIG READING” – IN THE BULGARIAN LANGUAGE LESSON AS WELL (PRIMARY SCHOOL STAGE)

Abstract. The idea spread in school practice that reading is mainly in literature lesson, is unacceptable for achieving an educational result adequate to the challenges of modern world and to present and future child’s needs. Considering this, the problem of the “little big reading” is treated beyond the literature education – and in Bulgarian languagelessons too (primary school stage).

 

Prof. Mariana Mandeva, DSc.
Faculty of Education
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
2, T. Turnovski St.
Veliko Turnovo, Bulgaria
E-mail: mandeva_m26@abv.bg

нагоре


ВИЦОВЕТЕ В ЧАСОВЕТЕ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА

Валентин Стоянов
Средно училище „Св. Климент Охридски“ – гр. Пещера

Резюме. Първата част на статията изследва същността на вица и представя четири подхода при неговия анализ. Втората част показва мястото на вица в училище и условията, на които трябва да отговаря педагогическата му употреба. Анализирани са разликите в генезиса, същността и създадената картина на училищния живот във вицовете и в ученическите и учителските бисери. Третата част дава примерен вариант за обвързването на вицовете с учебното съдържание в час.
Keywords: anecdote, laughter, methodology of teaching Bulgarian Language and Literature

THE ANECDOTES IN BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE CLASSES

 

Mr. Valentin Stoyanov
„St. Kliment Ohridski“ High-School
1, Atanas Gorov St.
4550 Peshtera, Bulgaria
E-mail: valjo62@mail.bg

 нагоре

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 2, година LIX, 2017 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 3, година LIX, 2017 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 5, година LIX, 2017 Default ThumbnailГодишно съдържание на сп. „Български език и литература“, 2017 г.

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Професионално образование, година XIX, книжка 1, 2017

Следваща статия

Третият час по физическо – основание за назначаване на учител по предмета

Следваща статия

Третият час по физическо – основание за назначаване на учител по предмета

Иновации без надписи

Иновации без надписи

Задължителни консултации с лекар при инцидент с дете

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 3/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 2/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 1/2023, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. История, година xxx, 2022 г.
  • Българите в ГУЛАГ: случаите на политическите емигранти Недю Саков и Петър Маринов
  • Сп. „История“, книжка 6/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 5/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 4/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 3/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 2/2022, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"