ЕЗИКОЗНАНИЕ
Рефлексивно-дативни конструкциис оптативно значение в българския език
Доц. д-р Галина Петрова
Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас
https://doi.org/10.53656/bel2021-4-1-dativ
Резюме. Статията е посветена на произхода на българската лексика според многотомния „Български етимологичен речник“ – един от основните национално значими проекти на Института за български език при БАН…
Партиципиални и/или глаголни морфеми
Д-р Десислава Димитрова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/bel2021-4-2-part
Резюме. Във фокуса на настоящото изследване е съществен с оглед на формоизменението казус, който обикновено изследователите неглижират…
ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
Структура на наратива в повестта на павел вежинов „бариерата“
Доц. д-р Инна Гажева
Университет Лвов (Украйна)
https://doi.org/10.53656/bel2021-4-3-pavezh
Резюме. В статията е представен опит за анализ на произведението в светлината на възможната двойна интерпретация на фабулата му: реалистична и фантастична. Изследвани са пътищата на трансформацията на фабулата в сюжет, в частност външната композиция, фокализацията (режима на повествование), структурата на образите на персонажите; организацията на модално-времевия план…
Стихосбирката истерични веери и предговорът на теодор чакърмов
Асист. Олга Савеска
Белградски университет (Сърбия)
https://doi.org/10.53656/bel2021-4-4-veer.teod
Резюме. Най-известната стихосбирка на ямболския поет Теодор Драганов Истерични веери заслужава да бъде предмет на по-широк научен интерес. Настоящата статия има за цел да насочи читателя към функционалните и прагматични характеристики на нейния предговор, написан от поета Теодор Чакърмов…
МЕТОДИКА
Фолклорът в контекста
на литературното обучение
(Според действащата учебна програма по литература за v клас)
Гл. ас. д-р Венцислав Божинов
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
https://doi.org/10.53656/bel2021-4-5-folk.V
Резюме. Статията има за задача да посочи основни теоретични проблеми, свързани с изучаването на фолклора в прогимназиалната образователна степен на българското училище…
Преподаването на манифеста
Д-р Ирена Димова
Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас
https://doi.org/10.53656/bel2021-4-6-teach.man
Резюме. В предлаганата статия разглеждаме жанра на манифестния текст и неговите възможни употреби в гимназиалния етап на училищното образование…
Филологическото познание и изборът
на специалност сред учениците
от средното училище
(Анкетно проучване)
Доц. д-р Елена Азманова-Рударска
доц. д-р Лъчезар Перчеклийски
Кристина Балтова-Иванова
Цветелина Митова
Югозападен университет – Благоевград
https://doi.org/10.53656/bel2021-4-7-filol.surv
Резюме. В статията са представени резултатите от анкетно проучване, което е проведено в средни училища в градове от Западна и Югозападна България…
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Насърчаване на грамотносттаи четенето в началния етап на основната образователна степен
Д-р Христина Гергова
Великотърновски университет „Кирил и Методий“, Педагогически колеж – Плевен
https://doi.org/10.53656/bel2021-4-8-read-prim
Резюме. В статията се разглежда ролята на четенето за възпитанието, образованието и развитието на малките ученици. Представят се различни техники за насърчаване на грамотността и четенето в началния етап на основната образователна степен и тяхното влияние върху формирането на литературни знания, умения и компетентности у подрастващите…
РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
Conference report on the international academic conference word and ideologies, plovdiv university
VeselaGaneva, Iliya Tochev
Plovdiv University (Bulgaria)
Abstract. The Twenty-third National Scientific Conference for students and doctoral students was held in Plovdiv (with international participation) entitled: Word and ideologies…