Езикознание
Българският език като обект на законодателни инициативи в началото на XXI в.
Доц. д-р Владислав Маринов,
гл. ас. д-р Красимира Василева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-1VK
Резюме. Настоящото изследване е първото, което си поставя за цел да представи съпоставителен анализ на проектите на закон за българския език, внесени за разглеждане в Народното събрание от 2004 г. насам…
Езиковата бележка като лингвистичен жанр
Доц. д-р Владислав Миланов
Софийски университет „Свети Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-2VM
Резюме. Статията е посветена на темата за езиковата бележка като лингвистичен жанр…
On Bulgarian Dali-Questions and the Relation to the Subjunctive Mood
Margarita Dimitrova, PhD
Center of Linguistics of the University of Lisbon
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-3MD
Abstract. The subjunctive mood has been widely discussed from the perspective its selection in complements of volitional, directive and emotive-factive predicates (Picallo 1984, Raposo 1985, Ambar 1988, a.o.)…
МЕТОДИКА
Учебните програми по български език в училищното образование – сегашно състояние и перспективи
Доц. д-р Верка Сашева,
гл. ас. д-р Велин Петров
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-4VV
Резюме. В статията е направен анализ на актуалните учебни програми по български език в основното и средното образование…
Лингвистични и методически проблеми при работа в часовете по профилирана подготовка
Проф. д-р Ангел Петров
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-5AP
Резюме. В първата част на статията се анализират лингвистични и методически проблеми при преподаването на български език в двата модула за профилирана подготовка в XI и в XII клас на средното училище – „Езикът и обществото“ и „Езикови употреби“…
Методите обяснение, разказ и лекция при устно представяне на учебното съдържание от учителя. Значими особености на езика и стила
Гл. ас. д-р Галина Георгиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-6GG
Резюме. Методите обяснение, разказ и лекция, свързани с устно представяне на учебното съдържание, са силно критикувани, но учителите предпочитат да ги използват…
РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
Романът „Дневникът на Дебелянов. Синият Бележник“ – Изпитания на жанра или дневник на съзнанието
Гл. ас. д-р Венцислав Божинов
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-11VB
Резюме. Статията представя дебютния роман на Роман Хаджикосев „Дневникът на Дебелянов. Синият бележник“…
Роли и значения на усвоените образи, или за античните реминисценции във възрожденската книжнина
Владимир Игнатов
9. френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-9VI
Резюме. Текстът коментира книгата „Антични реминисценции във възрожденската книжнина“ от Андриана Спасова през нейната основна цел – внимателното очертаване мястото на античния образ в контекста на светско-просветителските и религиозните образователно-учебни пособия през XIX в. и спецификите в тяхното читателско възприемане…
Времето има значение, когато оставяме… книги
Доц. д-р Гергана Падарева-Илиева
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-10GP
Резюме. Статията представя накратко пет нови книги, които бяха промотирани на специално организирано събитие в Университетската библиотека на ЮЗУ „Неофит Рилски“ през юни 2022 г…