Към преосноваването на обучението по литература върху компетентностния подход (Наблюдения върху съпоставки, осъществени от зрелостници, на интерпретации на дадена тема в два художествени текста)
Проф. д.п.н. Адриана Дамянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2023-6s-AD
Резюме. В изложението се изследват осъществени от зрелостници 181 съпоставки на интерпретациите на дадена тема в два художествени текста, от които единият – неизучаван, доколкото се приема, че именно чрез такива задачи може да се оцени степента на овладяност на конкретна компетентност…
Четене на учебно-образователни текстове на занятията по български език в средното училище (Методологични и технологични аспекти)
Проф. д-р Ангел Петров
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2023-6s-Р
Резюме. В статията се представят идеи за четене на учебно-образователни текстове в часовете по български език в прогимназиалния и в двата гимназиални етапа на средното училище…
Модел за обучение по четене при ограничено владеене на български език
Доц. д-р Антония Радкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2023-6s-АР
Резюме. Статията разглежда характеристиките на четенето при ограничена комуникативна и езикова компетентност…
Conversations about Reading (Analysis of Data from Interviews with Students)
Assoc. Prof. Dr. Despina Vasileva
Sofia University “St. Kliment Ohridski”
https://doi.org/10.53656/bel2023-6s-DS
Abstract. The problem of developing students’ reading skills has been extensively discussed in the scientific literature…
Защо (не) четем литературни текстове?
Доц. д-р Наталия Христова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2023-6s-NS
Резюме. Статията спира вниманието си върху обезпокоителния отлив от четенето на литература при децата и младите хора днес…
Ученически нагласи към четенето през погледа на учителя
Гл. ас. д-р Аглая Маврова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2023-6s-AM
Резюме. Статията проследява мненията на учители за отношението на учениците, на които преподават, към четенето…
Читателски нагласи и практики: италианският опит (Oбзор на статистически данни)
Д-р Мая Падешка
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2023-6s-MP
Резюме. В настоящата статия ще бъдат представени актуални статистически данни от проучвания и анкети, разкриващи читателската активност през последните години в Италия…
Взаимодействие между езиковите дисциплини в средното училище с цел подобряване уменията на учениците за четене
Гл. ас. д-р Евелина Миланова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2023-6s-EM
Резюме. В статията се проучват възможностите за реализиране на междупредметни връзки при езиковите дисциплини в средното училище с цел подобряване уменията на учениците за възприемане на информация от писмени източници…
Нагоре по стълбата на четенето
Ас. Весела Еленкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2023-6s-VS
Резюме. Статията се обръща към „най-ниските етажи“ на четенето в опит да формулира предположения какви условия за преодоляването на някои затруднения могат да създадат училището и семейството заедно…
Овладяване на стратегии за четене, чрез които се развива творческото мислене на учениците
Невяна Иванова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2023-6s-NI
Резюме. Целта на статията е да се покаже, че подобряването на резултатите в училище може да започне с прилагане на правилни стратегии за четене на текстове…