APPLIED LINGUISTICS / ПРИЛОЖНА ЛИНГВИСТИКА
От главния редактор
проф. д-р Димитър Веселинов
Каталогизация лексики для сопоставительных целей [Cataloging Lexis For Contrastive Purposes] /
Палмира Легурска / Palmira Legurska – стр. 9
Съвременни концепции за стандартизация на книжовния език в европей- ското езиково пространство след 50-те години на XX век
[Modern Concepts of Literary Language Standardization in the European Linguistic Space Since the Middle of 20th Century] /
Марчела Мурадян / Marchela Muradyan – стр. 20
LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY / МЕТОДИКА
Quelques idées d’approche des documents authentiques en classe de FLE
[A Few Ideas on the Approach to Authentic Documents in the French Classroom] /
Анелия Бръмбарова, Anelia Brambarova – стр. 30
LANGUAGE AND CULTURE / ЕЗИК И КУЛТУРА
Падналите ангели [The Fallen Angels] /
Мони Алмалех / Mony Almalech – стр. 38
LINGUODIDACTICAL ARCHEOLOGY / ЛИНГВОДИДАКТИЧЕСКА АРХЕОЛОГИЯ
Обществените библиотеки в Древния Рим и езиковото многообразие в империята
[Public Libraries in Ancient Rome and Linguistic Diversity in the Entire Empire] /
Антон К. Оруш / Anton Orush – стр. 47
REVIEWS AND ANNOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
Чрез френската лексика в романа „Тютюн“ към нови подстъпи на тълку- ване и преподаване на текста на Димитър Димов
[By French Lexis in the Novel „Tobacco“ to New Approaches to Teaching and Interpretation of the Text of Dimitar Dimov] /
Гергана Златкова / Gergana Zlatkova – стр. 56
Актуални тенденции в развитието на филологията и чуждоезиковото обу- чение
[Modern Tendencies in Development of Philology and Foreign Language Teaching] /
Радияна Дринова / Radiana Drinova – стр. 63
Никога толкова много [Never So Much] /
Стоян Буров / Stoian Burov – стр. 68
По въпроса за академичното общуване [To the Question of Academic Communion] /
Димитър Веселинов / Dimitar Vesselinov – стр. 72
Правдивая языковая картина России в XX веке [True Picture of Russian Language in the XX Century] /
Константин Попов / Konstantin Popov – стр. 75
EVENTS / ХРОНИКА
150 Years of Romanian Philological and Librarianship Education at the University of Bucharest /
Elena Tîrziman – стр. 80
IN MEMORIAM
Проф. д-р Багрелия Борисова Събчева (1955 – 2013) – стр. 85
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО ГЛАВНИЯ РЕДАКТОР
Чуждоезиковото обучение в професионална гимназия с интензивно изучаване на румънски език „Михай Еминеску“
[Foreign Language Teaching in the Intensive Study of Romanian Language „Mihai Eminescu“ Vocational School] /
Нина Котева, Nina Koteva – стр. 87
OPEN FILE / ОТКРЫТАЯ ЛИНИЯ
Трудности формирования грамматических навыков при коммуникативно- деятельностном подходе
[Difficulties in Forming Grammatical Habits in Communicative-Active Approach] /
Лилия Вохмина / Liliya Vokhmina – стр. 90
Дидактический потенциал этнокультурной технологии в обучении русскому языку как иностранному
[The Didactic Potential of the Ethnocultural Technology in Teaching Russian as a Foreign Language] /
Галина Шамонина / Galina Shamonina – стр. 105
READ IN THE LATEST ISSUES OF ,,AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 112
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 114
КАТАЛОГИЗАЦИЯ ЛЕКСИКИ ДЛЯ СОПОСТАВИТЕЛЬНЫХ ЦЕЛЕЙ
Палмира Легурска
Институт за български език „Проф. Л. Андрейчин“
Резюме. В статията се засягат въпроси, свързани с каталогизирането на лексиката по семантични критерии за съпоставителни цели. Показват се пара- метри за съпоставително изследване на предметната и предикатната лексика. Подобни изследвания са ценни за съпоставителната типология на езиците, лексикалната семантика, лексикографията, теорията на превода и създаването на бази данни.
Keywords: model, semantics olysemy, catalogues
CATALOGING LEXIS FOR CONTRASTIVE PURPOSES
Abstract. The article argues that in contrastive studies cataloging of the vocabulary is feasible applying semantic criteria. Parameters are listed for comparison of both subject and predicative vocabulary. The results of the analysis could be adopted in comparative typology of languages, lexical semantics, lexicography, theory of translation and data bank generating.
Dr. Palmira Legurska, Assoc. Prof.
Institute for Bulgarian Language – Bulgarian Academy of Sciences
СЪВРЕМЕННИ КОНЦЕПЦИИ ЗА СТАНДАРТИЗАЦИЯ НА КНИЖОВНИЯ ЕЗИК В
ЕВРОПЕЙСКОТО ЕЗИКОВО ПРОСТРАНСТВО СЛЕД 50-ТЕ ГОДИНИ НА XX ВЕК
Марчела Мурадян
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията разглежда най-новите версии на правописните норми в български, руски, немски и френски език. Прави се исторически преглед на реформите в отделните езици от средата на XX век до сега. Анализирани са основните промени в правилата за правопис. Въз основа на този анализ е направено заключение за общите тенденции в развитието на европейските езици.
Keywords: spelling reform, european languages, orthography
MODERN CONCEPTS OF LITERARY LANGUAGE STANDARDIZATION IN THE EUROPEAN
LINGUISTIC SPACE SINCE THE MIDDLE OF 20TH CENTURY
Abstract. This article gives an overview on the new versions of the orthographic standards in Bulgarian, Russian, German and French. It makes a historic review of the reforms in the particular languages since the middle of the 20th century up to now. The main changes in the spelling rules have been thoroughly analyzed. Based on that analysis it has been drawn a conclusion about general tendencies in the development of European languages.
Mrs. Marchela Muradyan
Department for Language Teaching and International Students
Sofia University St. Kliment Ohridski
QUELQUES IDÉES D’APPROCHE DES DOCUMENTS AUTHENTIQUES EN CLASSE DE FLE
Анелия Бръмбарова
Нов български университет
Резюме. Динамиката на текста се разгръща между началото и финалната фаза. От методологична гледна точка е важно да сме запознати с суперструк- турата на текста, за да може на базата на взаимозависимост и да декодираме посланието на компонентите й и тяхната роля. Изследователите биха били улеснени при разбирането на смисъла, ако схванат базовите значения на мре- жата на текста, започвайки със заглавието и проследявайки разпространение- то и вариациите на ключовите думи в наративните сегменти, които са първо- начални носители на смисъла и логиката на посланието.
Keywords: message, superstructure, FLT methodology
A FEW IDEAS ON THE APPROACH TO AUTHENTIC DOCUMENTS IN THE FRENCH CLASSROOM
Abstract. The text dynamics develops and expands between an initial and a final phase. From methodological point of view, it is important to be familiar with the superstructure of the text in order to decode the message on the basis of the interdependence of its components and their role in forming it. Learners would be facilitated in getting the message to the fullest, if they consider the basic functions of the components and their interrelationship, having constructed the meaningful text network, starting with the title and tracing the spread and variations of key words in the narrative segments which are the initial meaningful and logical bearer of the message.
Anelia Brambarova, Assoc. Prof.
Romanist and Germanic Department
New Bulgarian University
Мони Алмалех
Нов български университет
Резюме. Сред архангелите и ангелите има и „паднали“, които работят срещу плановете на Единния Бог. Падналите ангели играят важна роля в живота на хората, като се разгаря битка между доброто и злото, светлината и тъмни- ната, в която участват и хората, и ангелите.
Keywords: power, morality, success, sins, transgressions, punishment, self- assessment, king David, Moses
THE FALLEN ANGELS
Abstract. “Success and Morality: (in)fallibility, impunity, sins and punishment” presents an Almalech’s analysis on Bible highest personages that are capable to correct their moral transgressions, especially when they are in power, because sins of the powerful are paid by all. (1 Chronicles, 21; 2 Samuel, 24). Modern and ancient criteria of success are very different. Moses and King David are men of mower. They were successful individuals, whether they perceive as mythological characters, or characters of prototypes ever lived. In ancient times and today, success and morality are differnt things and actually clash between the two produces many fables and stories. Life of David and Moses offers examples of faults, but also how they reckon with them. In 1 Chronicles 21 David is dealing with Satan who stood up against Israel, and incited David to wage census in Israel. David proceeded in violation manner over one of the commandments. As a punishment of David’s deeds God sent a plague upon Israel and an angel to destroy Jerusalem. David took responsibility and propitiates God, but pays a very high price. Very indicative of the main characters in the Bible is that they are very capable people but also with failures. However, they have the ability to make genuine and timely assessment and self-assessment. This attitude is valid on the relation ‘power – morality’.
Prof. Mony Almalech
New Bulgarian Studies
New Bulgarian University
ОБЩЕСТВЕНИТЕ БИБЛИОТЕКИ В ДРЕВНИЯ РИМ И ЕЗИКОВОТО МНОГООБРАЗИЕ В ИМПЕРИЯТА
Антон К. Оруш
Софийски университет „Климент Охридски“
Резюме. Статията е построена почти изцяло върху сведения от антични автори. Тя дава информация за възникването на идеята за обществена библиoтека в древноримски контекст, за основаването, разположението и развитието на по-известните римски обществени библиотеки, за това, как е организирано съхраняването и ползването на библиотечния фонд. От приложените цитати от римски автори читателят ще разбере какви са били читателите, какви съчинения са търсели и на какви езици. Дадени са и сведения за ,,длъжностната характе- ристика“ на древноримските библиотекари и за това, как точно те са обслуж- вали читателите. По този начин се оформя един панорамен поглед върху едно явление из древноримския обществен живот, съществуващо и до днес.
Keywords: libraries, ancient Rome, latin language, ancient greek language, books, volumina, liber, membrana, umbilicus, capsa, scrinium, armarium, pluteus, librarius, papyrus, notarii
PUBLIC LIBRARIES IN ANCIENT ROME AND LINGUISTIC DIVERSITY IN THE ENTIRE EMPIRE
Abstract. This article is based entirely on information from ancient authors. It gives information about the formation of the idea about the public library in a Roman context, about the foundation, location and development of some of the more well known Roman public libraries, about the organization of the storage and usage of the library stock. Through the applied quotations the reader could understand what the readers were like, what works they were looking for and in which languages. Information is provided also concerning the “functionary characteristics” of the ancient Roman librarians and how exactly they were serving te readers. Thus a panoramic view is formed towards a phenomenon in the ancient Roman public life which still exists in present day.
Mr. Anton Orush
University of Sofia
150 YEARS OF ROMANIAN PHILOLOGICAL AND LIBRARIANSHIP EDUCATION AT THE UNIVERSITY OF BUCHAREST
Elena Tîrziman
National Library of Romania
Abstract: The Faculty of Letters of the University of Bucharest festively celebrated 150 years of existence in November 2013. This occasioned the assessment and objective analysis of the role played by this institution in the Romanian higher education system in various philological fields and specialisations as well as of its part in the nation’s social and cultural life.
Keywords: Romanian, State, Philological, Librarianship, Education
ДИДАКТИЧЕСКИЙ ПОТЕНЦИАЛ ЭТНОКУЛЬТУРНОЙ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИИ РУССКОМУ ЯЗЫКУ КАК ИНОСТРАННОМУ
Галина Шамонина Варненски
свободен университет „Черноризец Храбър“
Резюме. Статията е посветена на една от съвременните педагогически технологии в обучението по чужд език – етнокултурната. Представени са нейните теоретични основи, проблематика и възможности за използването є в обуче- нието по руски език като чужд. Дидактичният потенциал на технологията се реализира в мотивиращо учащите се съчетание на културните традиции на етноса с изграждането на толерантни личности, приемащи културното разно- образие като обществена норма и личностна ценност.
Keywords: ethnocultural education, ethnocultural technology, Russian language
THE DIDACTIC POTENTIAL OF THE ETHNOCULTURAL TECHNOLOGY IN TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE
Abstract. The paper describes the ethnocultural technology as one of the modern pedagogical technologies in teaching foreign languages. The study includes its theoretical basics, various aspects and ways of its realisation in teaching Russian as a foreign language. The didactic potential of the ethnocultural technology is implemented in the incentives provided and the combination of the cultural traditions of the ethnic group and the formation of tolerant individuals who see the cultural diversity as a social norm and an intrapersonal moral value.
Dr. Galina Shamonina, Assoc. Prof.
Head of the Department of FLT
Varna Free University