Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Чуждоезиково обучение Съдържание на сп. "Чуждоезиково обучение", 2016 г.

Чуждоезиково обучение, книжка 2, година XLIII, 2016

Анелия Vracheva от Анелия Vracheva
13-04-2016
в Съдържание на сп. "Чуждоезиково обучение", 2016 г.
A A

СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS

 

APPLIED LINGUISTICS / ПРИЛОЖНА ЛИНГВИСТИКА

Невронауките в помощ на преподаването на чужди езици
[Neurosciences in Favor of Foreign Language Teaching]
/
Таня Димитрова / Tanya Dimitrova – стр. / p. 127

icon Отвори пълния текст

 

Преводът – процес на транскодиране
[Translation: a Process of Transcoding
/
Ирена Кръстева / Irena Kristeva – стр./ p. 137

icon Отвори пълния текст

 

LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY / МЕТОДИКА

Тенденции в развитието на образованието по класически езици и класическа древност на Балканите (Гърция, Македония, Сърбия, Румъния)
[Teaching Classical Languages and Classical World in the Balkans (Republic of Greece, Macedonia, Serbia, Romania)]
/
Борис Вунчев, Мирена Славова, Йоана Сиракова, Люба Радулова / Boris Vounchev, Mirena Slavova, Yoana Sirakova, Luyba Radilova – стр./ p. 146

icon Отвори пълния текст

 

Comparative Analysis of the Textual Competence of Bulgarian Students in English as a Foreign Language, and in Bulgarian /
Albena Nikolova – стр. / p.171

icon Отвори пълния текст

 

LINGUODIDACTICAL ARCHEOLOGY /ЛИНГВОДИДАКТИЧЕСКА АРХЕОЛОГИЯ

 

Българските елементи в роднинската терминология при гагаузите
[Bulgarian Elements in Kinship Terminology in Gagauz] /
Емил Боев / Emil Boev – стр. / p. 182

icon Отвори пълния текст

 

PORTRAITS / ПОРТРЕТИ

Стефана Димитрова [Prof. Stefana Dimitrova, Dr. Honoris Causa at 80] /
Донка Мангачева / Donka Mangacheva – стр. / p.185

icon Отвори пълния текст

 

REVIEWS AND ANNOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ

Актуалните тенденции в лингвистиката в полза на чуждоезиковото обучение
[Current Trends in Linguistics Enhancing Foreign Language Teaching] /
Красимира Алексова / Krasimira Aleksova – стр./ p. 191

icon Отвори пълния текст

 

Нов ценен лексикографски труд
[New Valuable Lexicographical Work] /
Гинка Георгиева / Ginka Georgieva – стр./ p. 205

icon Отвори пълния текст

 

EVENTS / ХРОНИКА

Патронeн празник в профилиранатa гимназия с интензивно изучаване на румънски език „Михай Еминеску“
[Patron’s Day in Romanian Language High School “Mihai Eminescu”] /
Нина Котева / Nina Koteva – стр./ p. 208

icon Отвори пълния текст

 

IN MEMORIAM

Татяна Михайловна Николаева
[In Memoriam: Tatyana Mikhaylovna Nikolayeva] /
Стефана Димитрова / Stefana Dimitrova – стр./ p. 212

icon Отвори пълния текст

 

OPEN FILE / ОТКРЫТАЯ ЛИНИЯ

Концепт как лингводидактическая категория
[Concept as Linguodidactic Category]
/
Аглая Маврова / Aglaya Mavrova – стр. / p. 217

icon Отвори пълния текст

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр./ p. 225

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр./ p. 227

нагоре


НЕВРОНАУКИТЕ В ПОМОЩ НА ПРЕПОДАВАНЕТО НА ЧУЖДИ ЕЗИЦИ

Таня Димитрова

Икономически университет – Варна

Резюме. Приложението на новите технологии в невронауките допринесе за революционни открития, които предоставят възможност за привеждане на методите на обучение в синхрон с функционалните възможности на мозъка. Огледалните неврони, звученето на всеки език на различна честота на звука, ролята на хипоталамуса – „емоционалния мозък“, за запаметяването, са научно доказани факти. Те могат да отключат резервите на мозъка, като го използват цялостно, балансирайки неговия аналитичен и творчески потенциал. Най-иновативният метод, който ги използва – сугестопедията, е все още далеч от полезрението на традиционалистите.

Кеywords: mirror neuron, audiogram, suggestоpedic method, emotion, peripheral perceptions

NEUROSCIENCES IN FAVOR OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING

Abstract. The application of new technologies to neurosciences contributed to revolutionary discoveries which allow to synchronise the methods of teaching with brain’s functional abilities. The mirror neurons, the sound of every language on a different sound frequency, the role of hypothalamus – “the emotional brain” of memorizing – all these are scientifically proven facts. They can unleash brain’s reserves by using it completely, balancing its analytical and creative potential. The most innovative method that uses the brain reserves – suggestopedic method is still far away from the vision of traditionalists.

Ms. Tanya Dimitrova

University of Economics – Varna


ПРЕВОДЪТ – ПРОЦЕС НА ТРАНСКОДИРАНЕ

Ирена Кръстева

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Резюме. Статията анализира критично някои аспекти на семиотично-трансформационния модел на превода. Първата част проблематизира машинния превод, а втората представя залозите на науката за превода, така както я разбира българският семиотик Александър Людсканов.

Keywords: machine translation, science of translation, semiotics, transcoding

TRANSLATION: A PROCESS OF TRANSCODING

Abstract. The article analyzes some aspects of the semiotic-transformative model of translation. The first part problematizes machine translation. The second part presents the stakes of the science of translation, as it is understood by the bulgarian semiotician Alexander Lyudskanov.

Irena Kristeva, Assoc. Prof., DSc.

University of Sofia

нагоре


ТЕНДЕНЦИИ В РАЗВИТИЕТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО ПО КЛАСИЧЕСКИ ЕЗИЦИ И КЛАСИЧЕСКА ДРЕВНОСТ НА БАЛКАНИТЕ (ГЪРЦИЯ, МАКЕДОНИЯ, СЪРБИЯ, РУМЪНИЯ)

Борис Вунчев, Мирена Славова, Йоана Сиракова, Люба Радулова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Резюме. Текстът представя резултатите от съвместно проучване на екип от преподаватели от Катедрата по класическа филология към Факултета по класически и нови филологии на Софийския университет на преподаването на класически езици и класическа древност в някои балкански страни. Изследването цели да очертае основни тенденции в развитието на образователните програми в различните културни и обществени контексти, които отразяват както разширяването на полето на класическата филология като научна област, така и спецификите на националните образователни системи. Показани са разнородни практики на присвояване и усвояване на античното езиково и културноисторическо наследство в средното и висшето образование в стремежа за хармонизиране на обучението с изискванията на новите поколения обучаеми и за създаване на чувство за общностна европейска идентичност при съхраняване на спецификите и на собствения национален профил.

Keywords: education, Classics, ancient languages, identity, Balkans, secondary education, higher education

TEACHING CLASSICAL LANGUAGES AND CLASSICAL WORLD IN THE BALKANS (GREECE, MACEDONIA, SERBIA, ROMANIA)

Abstract. This paper shows the outcomes of a study carried out at the Department of Classical Philology at the Faculty of Classical and Modern Philology in Sofia University, dealing with latest trends in classical education in the Balkan area. It aims to outline some crucial characteristics of teaching and learning ancient languages, history and culture in secondary and higher education in the countries of the Balkan Peninsula. Emphasis is put on the different ways by which different educational systems face the challenges in harmonizing their own national features with both the new development and research tendencies in classics and the new generations’ requirements. In all the countries surveyed, a central issue comes to the fore: education in classics turns out to be a strong medium for actualizing both the common European identity of diverse nationhoods and the countries’ own national distinctiveness.

Prof. Mirena Slavova, DSc., Dr. Yoana Sirakova, Assoc. Prof., Dr. Boris Vounchev, Assoc. Prof., Dr. Luyba Radilova, Assist. Prof.

University of Sofia

нагоре


COMPARATIVE ANALYSIS OF THE TEXTUAL COMPETENCE OF BULGARIAN STUDENTS IN ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE, AND IN BULGARIAN

Albena Nikolova

University of Sofia

Abstract. This article aims to present a comparative analysis of the textual competence of Bulgarian students in English as a foreign language, and in Bulgarian. The corpus includes narrative and argumentative essays in English and Bulgarian, on the basis of which the tested persons’ skills in both languages are assessed. The texts are analyzed against criteria such as text structure, macrostructure and cohesion. Attention is paid to language facts such as vocabulary/lexis, grammar, phraseology and syntactic structures.

Keywords: comparative study, textual competence, narrative competence, text structure, cohesion


КОНЦЕПТ КАК ЛИНГВОДИДАКТИЧЕСКАЯ КАТЕГОРИЯ

Аглая Маврова

Софийский университет им. Св. Климента Охридского – Болгария

Резюме. В статье концепт рассматривается как лингводидактическая категория, способствующая созданию межкультурной модели обучения иностранному (русскому) языку и культуре. С этой точки зрения акцент ставится на ментальные (когнитивные) процессы, что является оправданным в условиях специфического социокультурного и образовательного контекста преподавания и изучения русского языка в болгарской средней школе. Семантизируются тесносвязанные с лингводидактикой понятия образование и обучение. Выявляются основные характеристики (лингвокультурного) концепта, интерпретированные в лингводидактической перспективе. В заключение дается определение лингводидактического концепта.

Keywords: intercultural competence, education, learning, linguodidactic concept

CONCEPT AS LINGUODIDACTIC CATEGORY

Abstract. The article regarded a concept as a linguodidactic category. Concepts education and learning are defined in relation to linguodidactics. The text analyses the main characteristics of the linguocultural concept and interpret it in linguodidactic perspective. A definition of a linguodidactic concept is proposed.

Dr. Aglaya Mavrova, Assoc. Prof.

University of Sofia

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailЧуждоезиково обучение, книжка 1, година XLIII, 2016 Default ThumbnailЧуждоезиково обучение, книжка 3, година XLIII, 2016 Default ThumbnailЧуждоезиково обучение, книжка 6, година XLIII, 2016 Default ThumbnailГодишно съдържание на сп. „Чуждоезиково обучение“, 2016 г.

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

сп. „История“, книжка 2, година XXIV, 2016

Следваща статия

Новите учебници – под лупа

Следваща статия

Новите учебници – под лупа

Силни изяви в бадминтона

Безплатна детска градина за всички

Безплатна детска градина за всички

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 3/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 2/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 1/2023, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. История, година xxx, 2022 г.
  • Българите в ГУЛАГ: случаите на политическите емигранти Недю Саков и Петър Маринов
  • Сп. „История“, книжка 6/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 5/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 4/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 3/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 2/2022, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"