СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
Академик Кeндеров на 70 години /
Ю. Ревалски – 208
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Средства формирования методической компетентности будущего учителя математики в системе евристического обучения
[Tools For Methodical Competence Formation Of Future Mathematics Teachers in A Heuristic Teaching System] /
Е. Скафа / O. Skafa – 211
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Плавен преход от задачи към проекти в уводните курсове по програмиране
[Smooth Transition From Problems To projects In Introductory Programming Courses] /
П. Азълов / P. Azalov – 224
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Облачни технологии и възможности за приложение в образованието
[Cloud Technologies And Some Possibilities For Application In Education] /
С. Гроздев / S. Grozdev, И. Маршева / I. Marasheva, Е. Делинов / E. Delinov – 239
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Практически пример на технологични средства за реализиране на уеб 2.0 обучение по математика
[Practical Examples Of Technological Tools For Implementation Of Web 2.0 Education In Mathematics] /
Ф. Петров / F. Petrov, Д. Дурева-Тупарова / D. Dureva-Tuparova – 258
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Учебна дейност „Разбиране“ при изучаване на темата „Електронни таблици” в обучението по информационни технологии в 7 клас
[TheLearning Activity “Comprehension” In Studying “Electronic Tables”
In Information Technology Education In 7th Grade] /
К. Гъров / K. Garov, Е. Тодорова / E. Todorova – 267
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Състезателни задачи по информатика за група Е
[Informatics Tasks For Competitions In Group E] /
И. Старибратов / I. Staribratov, Ц. Димитрова / T. Dimitrova – 278
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ [CONTEST PROBLEMS]
Рубриката се води от д-р Веселин Ненков и д-р Живко Желев
Конкурсни задачи на броя – 287
Решения на конкурсните задачи от брой 4, 2012 – 288
В новите броеве на списанията на издателство „Аз-буки“ четете /
In The Latest Issues of „Az Buki” Journals – 291
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – 293
СРЕДСТВА ФОРМИРОВАНИЯ МЕТОДИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩЕГО УЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ В СИСТЕМЕ ЕВРИСТИЧЕСКОГО ОБУЧЕНИЯ
Елена Скафа
Резюме. Предлагается научно обоснованное внедрение современных средств обучения студентов-математиков при формировании методической компетентности будущего учителя. Основной акцент статьи делается на разработку эвристически ориентированных печатных и компьютерных средств, направленных на обучение решению методических задач.
Keywords: heuristic teaching of mathematics, heuristic and didactic constructions, professionally oriented heuristic activity
TOOLS FOR METHODICAL COMPETENCE FORMATION
OF FUTURE MATHEMATICS TEACHERS IN
A HEURISTIC TEACHING SYSTEM
Abstract. Scientifi cally reasonable introduction of modern educational tools for methodical competence formation of future Mathematics teachers is proposed. The main accent of the article is the development of a heuristic oriented teaching system directed to methodical tasks solving.
Olena Skafa
Professor, Ph. D, D. Sc.
Department of Mathematics
National University Donetsk, Ukraine
ПЛАВЕН ПРЕХОД ОТ ЗАДАЧИ КЪМ ПРОЕКТИ В УВОДНИТЕ КУРСОВЕ ПО ПРОГРАМИРАНЕ
Павел Азълов
Резюме. Как да изградим уводните си курсове по програмиране така, че те да са достъпни за настоящите студенти, разбира се без да се налага да се правят компромиси в съдържанието и в изискванията към тях? Това е централният въпрос в статията, на който се прави опит за отговор чрез плавен преход от задачи към проекти. Идеята на подхода се състои в прилагането на проблемно-ориентирано обучение в курса Програмиране 1 и плавното му продължение в проектно-ориентирано обучение в Програмиране 2. Направен е анализ на трудностите, които студентите имат в тези курсове, като се посочват и препоръки за преодоляването им. Предлага се всяко множество от взаимно-свързани задачи да се структурира в редица от задачи, при което всяка задача може да се декомпозира до предшествуващи я задачи от същата редица. По аналогия със задачите, проектите също се формулират и предлагат като редици от проекти, при която част от компонетите (функции, класове) от един проект се използват при проектирането и реализацията на следвашите в редицата проекти. Плавният преход от задачи към проекти се постига чрез декомпозирането на проектите от вторият курс по програмиране до задачи, някои от които следва да се разглеждат още в първия курс.
Keywords: Computer Science Education, Computer Science I, Computer Science II, Problem-based learning, Project-based Learning, Sequences of problems, Sequences of projects
SMOOTH TRANSITION FROM PROBLEMS TO PROJECTS IN INTRODUCTORY PROGRAMMING COURSES
Abstract. How to build up our courses that are comprehensible to the current students without affecting the established requirements and without allowing compromises relevant to the course content? This is the main question discussed in the paper. The corresponding answer is based on the smooth transition from problems to projects. The idea of this approach consists of the implementation of the problem-based teaching in the Computer Science I course and then continuing with the project-based teaching in the Computer Science II course. The analysis of the possible diffi culties, which could be met by the students attending these courses, and corresponding ways to overcome them are also presented in the text. Every set of interconnected problems is structured as a sequence of problems so that
each problem could derive from preceding problems of the same sequence. Similarly, projects are organized as a sequence of projects whose components such as functions and classes could be incorporated into the design and development of next projects. The smooth transition from problems to projects can be achieved by decomposing the projects to problems which should have been considered already in Computer Science I.
Pavel Azalov
Associate Prof. of Computer Science, Ph. D.
Pennsylvania State University, USA
ОБЛАЧНИ ТЕХНОЛОГИИ И ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ В ОБРАЗОВАНИЕТО
Сава Гроздев, Иванка Марашева, Емил Делинов
Резюме. През последните 5-6 години в България усилено се говори за „облачни изчисления“, „облачни структури”, „облачни услуги” и други понятия, свързани с понятието „облак” (cloud) под общо наименование „облачни технологии”. Насто- ящата статия е посветена на изясняване на някои от горните понятия, проследяване на възникването и развитието им. Посочени са петте характеристики на „облачните изчисления” и услугите, които „облачните технологии” предлагат. Разгледани са и видовете „облаци”. Посочени са някои предимства на „облачните технологии”, рискове при използването им и критични бележки. Класифицирани са възможностите за приложение на „облачните изчисления” в сферата на образованието.
Keywords: Cloud computing; usage of Cloud technologies in education
CLOUD TECHNOLOGIES AND SOME POSSIBILITIES FOR APPLICATION IN EDUCATION
Abstract. During the last 5-6 years there is an active discussion in Bulgaria related to “cloud calculations”, “cloud structures”, “cloud services” and other notions under the common name of “cloud technologies” connected with the “cloud concept”. The goal of the present paper is to clarify some of these notions and to trace their appearance and development. Five characteristics are discussed concerning “cloud calculations” and services which “cloud technologies” propose. The “cloud” types are considered too. What are pointed out are some advantages of the “cloud technologies”, some risks in their use and critical notes. Possible applications of “cloud calculations” to Education domain are classified.
Sava Grozdev
Professor, Doctor in Mathematics, DSc in Pedagogy
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
Ivanka Marasheva,
Doctor in Pedagogy
21st Secondary School “Hristo Botev”
Emil Delinov
ПРАКТИЧЕСКИ ПРИМЕР НА ТЕХНОЛОГИЧНИ СРЕДСТВА ЗА РЕАЛИЗИРАНЕ
НА УЕБ 2.0 ОБУЧЕНИЕ ПО МАТЕМАТИКА
Филип Петров, Даниела Дурева-Тупарова
Резюме. В статията са представени софтуерни приложения за интегриране на технологии за изобразяване на математически формули и въвеждане на математически текст в уеб форми. Поставен е акцент върху избор на технологични средства, които не изискват инсталиране на специализиран софтуер на сърверните системи. Това помага на разработчиците на съществуващи сайтове да преминат по-лесно към уеб 2.0 обучение без да има нужда от преконфигуриране на вече работещи системи, което е важен фактор за сайтове със споделен хостинг на сървери в университетски или училищни мрежи и обичайна практика администрирането да бъде изключително консервативно. Специално внимание е отделено на възможностите за прехвърляне на информация между уеб сайта и други приложения, както и възможностите за индексиране на въведения математически текст от търсещи машини.
Keywords: web 2.0 обучение, latex, mathml, обучение по математика
PRACTICAL EXAMPLES OF TECHNOLOGICAL TOOLS FOR
IMPLEMENTATION OF WEB 2.0 EDUCATION IN MATHEMATICS
Abstract. Software technologies for integration of visualization and editing of mathematical formulas in web forms are presented in the article. The main focus is set on choice of technological resources which do not require installation of specifi c software on the hosting servers. This helps the conversion of existing web sites into web 2.0 educational resources without the need of reconfi guring of the existing systems. Sometimes this is an important factor for shared hosting, school and university networks which are traditionally very conservative to changes. A special attention is given to the copy/paste capabilities for transferring of mathematical formulas back and forth between the web site and other software products.
Filip Petrov
Assistant
Computer Systems Department
Technical university Sofia
http://www.cphpvb.net
Daniela Dureva-Tuparova
Docent, PhD
Informatics Department
South-West Universiti “Neofit Rilski”
Blagoevgrad
УЧЕБНАТА ДЕЙНОСТ „РАЗБИРАНЕ“ ПРИ ИЗУЧАВАНЕ НА ТЕМАТА
„ЕЛЕКТРОННИ ТАБЛИЦИ” В ОБУЧЕНИЕТО ПО ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ В 7. КЛАС
Коста Гъров, Елена Тодорова
Резюме. В настоящата работа ще споделим опита си за реализиране на разбирането на учебното съдържание при преподаване на темата „Електронни таблици” в обучението по информационни технологии в 7. клас.
Keywords: learning activity, comprehension, Information Technology, electronic table.
THE LEARNING ACTIVITY „COMPREHENSION“ IN STUDYING “ELECTRONIC TABLES” IN INFORMATION TECHNOLOGY EDUCATION IN 7-TH GRADE
Abstract. The paper shares the experience of the authors in the realization of comprehension activity in teaching “Electronic Tables” during Information Technology education in the 7-th grade.
Kosta Garov
Associated professor, PhD
Faculty of Mathematics and Informatics
Plovdiv University “Paisii Hilendarski”
Elena Todorova
Associated
Faculty of Mathematics and Informatics
Plovdiv University “Paisii Hilendarski”
СЪСТЕЗАТЕЛНИ ЗАДАЧИПО ИНФОРМАТИКА ЗА ГРУПА Е
Ивайло Старибратов, Цветана Димитрова
Резюме. Разгледани са характерни особености на задачите по информатика, предлагани у нас на национални състезания и олимпиади за 4-5 клас (състезателна група Е). Изследването обхваща период от 9 години (2004–2012). Представени са таб- лици и диаграми, с които е направен опит за изследване на относителната трудност на задачите, давани на провежданите четири състезания и турнири с национално значение в годината, както и на алгоритмите, използвани в решенията на задачите.
Keyword: Informatics in competitions, classifi cation
INFORMATICS TASKS FOR COMPETITIONS IN GROUP E
Abstract. Characteristic features of Informatics tasks for 4-5th grade Bulgarian national competitions are considered (competitions for Group E). The study comprises a period of 9 years (2004-2012). Tables and diagrams are presented, thus realizing an attempt to investigate the relative diffi culty of the tasks from yearly held four competitions and tournaments with national signifi cance. The algorithms of the solutions are examined too with respect to diffi culty.
Ivaylo Staribratov
PhD
HSM „Akad. Kiril Popov“
Tzvetana Dimitrova
HSM „Akad. Kiril Popov“