МАТЕМАТИКА И ИНФОРМАТИКА
MATHEMATICS AND INFORMATICS
BULGARIAN EDUCATIONAL JOURNAL
ANNUAL CONTENTS
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ
PAGES / СТРАНИЦИ
Number 1 / Книжка 1: 1 – 104
Number 2 / Книжка 2: 105 – 224
Number 3 / Книжка 3: 225 – 344
Number 4 / Книжка 4: 345 – 456
Number 5 / Книжка 5: 457 – 560
Number 6 / Книжка 6: 561 – 688
CONTEST PROBLEMS / КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ
95 – 96 Конкурсни задачи на броя [Contest Problems of the Issue]
97 – 98 Решения на конкурсните задачи от брой 2, 2015 [Solutions of the Contest Problems from issue 2, 2015]
215 – 215 Конкурсни задачи на броя [Contest Problems of the Issue]
216 – 217 Решения на конкурсните задачи от брой 3, 2015 [Solutions of the Contest Problems from issue 3, 2015]
317 – 317 Конкурсни задачи на броя [Contest Problems of Issue]
318 – 322 Решения на конкурсните задачи от брой 4, 2015 [Solutions of the Contest Problems from issue 4, 2015]
446 – 446 Конкурсни задачи на броя [Contest Problems of this Issue]
447 – 450 Решения на конкурсните задачи от брой 5, 2015 [Solutions of the Contest Problems from Issue 5, 2015]
548 – 548 Конкурсни задачи на броя [Contest Problems of this Issue]
549 – 553 Решения на конкурсните задачи от брой 6, 2015 [Solutions of the Contest Problems from Issue 6, 2015]
673 – 674 Конкурсни задачи на броя [Contest Problems of this Issue]
675 – 677 Решения на конкурсните задачи от брой 1, 2016 [Solutions of the Contest Problems from Issue 1, 2016]
EDUCATIONAL MATTERS / ВЪПРОСИ НА ПРЕПОДАВАНЕТО
11 – 28 Аритметичен или алгебричен метод при решаване на задачи в началната училищна математика [Arithmetical or Algebraic Method in Solving Primary School Mathematical Problems] / Здравко Лалчев, Маргарита Върбанова, Ирина Вутова / Zdravko Lalchev, Margarita Varbanova, Irina Voutova
29 – 42 Реализация дидактических возможностей информационных и коммуникационных технологий в развитии творческих способностей и формировании исследовательских навыков [Realization of the Didactic Possibilities of the Information and Communication Technologies in the Formation of Creative Skills and The Development of Investigating Habits] / Александр Русаков / Alexander Rusakov
111 – 120 Развитие математического образования в Росии XVIII века [Development of the Mathematical Education in Russia in the XVIII Century] / Татьяна Буторина / Тatyana Butorina
EDUCATIONAL RESEARCH / НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКИ СТАТИИ
43 – 51 Stationary Numbers / Smaiyl Makyshov
52 – 72 Общ подход за установяване на зависимости между радиуси на допиращи се окръжности [A General Approach to Establish Relations Among The Radii of Tangent Circles] / Сава Гроздев, Веселин Ненков / Sava Grozdev, Veselin Nenkov
73 – 82 Извънкласните дейности по математика – различната форма за мотивиране на учениците [Extracurricular Activities in Mathematics – a Different Form for Student Motivation] / Зара Данаилова-Стойнова, Ивайло Старибратов / Zara Danailova-Stoynova, Ivaylo Staribratov
121 – 142 Програмни експерименти със задачи от тип Heron [Programming Experiments with Problems of Heron Type] / Павел Азълов / Pavel Azalov
143 – 169 Ойлер-Вен диаграми или MZ-карти в началната училищна математика [Euler-Venn Diagrams or MZ-Cards in Primary School Mathematics] / Здравко Лалчев, Маргарита Върбанова, Ирина Вутова, Иван Душков / Zdravko Lalchev, Margarita Varbanova, Irina Voutova, Ivan Doushkov
231 – 242 Характер современного образования в условиях построения информационного общества [Character of the Contemporary Education in Conditions of Information Society Construction] / Ярослав Ваграменко, Сава Гроздев, Александр Русаков / Jaroslav Vagramenko, Sava Grozdev, Alexander Rusakov
243 – 254 Анализ на задачите и представяне на учениците от XI и XII клас на областния математически турнир Кърджали’ 2015 [Analysis of the Problems and Performance of the Students from 11th and 12th Grades in the Regional Mathematics Tournament Kardzhali’ 2015] / Росен Николаев, Йордан Петков / Rosen Nikolaev, Jordan Petkov
351 – 367 Обобщение на теоремата на Дроз-Фарни, определено от описано конично сечение [Generalization of Droz-Farny Theorem Defined by a Circum-conic] / Сава Гроздев, Веселин Ненков / Sava Grozdev, Veselin Nenkov
368 – 380 Активно, участващо наблюдение – тип интервю [In-depth Interview] / Христо Христов, Христо Крушков / Hristo Hristov, Hristo Krushkov
463 – 479 Базите данни като средство за по-качествено обучение по информационни технологии [Databases as Means for More Qualitative Training in Information Technologies] / Веселин Дзивев / Vesselin Dzivev
480 – 492 Еxcel в помощ при решаване на някои показателни уравнения [Using Еxcel for Solving Some Exponential Equations] / Диана Стефанова, Пламен Пенев / Diana Stefanova, Plamen Penev
493 – 496 An Improvement of the Gerretsen’s Inequality for Non-obtuse Triangles / Šefket Arslanagić
567 – 571 Первый международный сетевой исследовательский проект учащихся в рамках Mite [First International Net Research Project of Secondary Students in the Frames of Mite] / Мария Шабанова, Марина Белорукова, Роза Атамуратова, Веселин Ненков / Maria Shabanova, Marina Belorukova, Roza Atamuratova, Veselin Nenkov
572 – 588 Некоторые траектории, которые определены равнобедренными Треугольниками [Some Trajectories Determined by Isosceles Triangles] / Ксения Горская, Дарья Коптева, Даниил Микуров, Еркен Мудебаев, Казбек Мухамбетов, Адилбек Темирханов, Лили Стефанова, Ирина Христова, Радина Иванова / Gorskaya Kseniya, Kopteva Daria, Mikurov Danii, Yerkin Amirzhanovich Mudebaev, Kazbek Batyrbekovich Mukhambetov, Adilbek Timurovich Temirkhanov, Lilly Stefanova, Irina Hristova, Radina Ivanova
589 – 598 Домашната работа – неделима част от учебния процес [The Homework – an Integral Part of the Educational Process] / Елена Радованова / Elena Radovanova
599 – 613 Някои групи логаритмични уравнения с помощта на Еxcel [Groups of Logarithmic Equations by the Help of Excel] / Диана Стефанова, Пламен Пенев / Diana Stefanova, Plamen Penev
EDUCATIONAL TECHNOLOGIES / ОБРАЗОВАТЕЛНИ ТЕХНОЛОГИИ
170 – 182 Още една идея за решаване на тригонометрични уравнения [One More Idea to Solve Trigonometric Equations] / Диана Стефанова, Пламен Пенев / Diyana Stefanova, Plamen Penev
255 – 26 Методи за активно обучение на кандидат-студенти по информатика [Methods for Active Learning of Prospective Students in Informatics] / Христо Крушков / Hristo Krushkov
269 – 281 Чевиана и симедиана в триъгълник. Теорема на Стюарт [Cevian and Symmedian in the Triangle Stewart’ s Theorem] / Румяна Несторова / Rumyana Nestorova
282 – 293 Обобщение на теоремата на Чезар Кошница [A Generalization of a Cesar Koshnica Theorem] / Сава Гроздев, Веселин Ненков / Sava Grozdev, Veselin Nenkov
294 – 308 Компютърната лингвистика: атрактивно средство за активно обучение [Computational Linguistics: Attractive Means for Active Learning] / Христо Крушков, Hristo Krushkov
309 – 316 Една парадигма за образованието [Paradigm for the Education] / Хари Алексиев / Hari Aleksiev
381 – 390 Хипотезата в обучението по математика [The hypothesis in teaching mathematics] / Румяна Маврова, Пенка Рангелова, Елена Тодорова / Rumyana Mavrova, Penka Rangelova, Elena Todorova
391 – 401 Comparative Analysis of the Students’ Scores in Solving Constructive Tasks when Geometry is Studied in a Standard Way and with the Use of Complex Numbers / Katerina Anevska, Risto Malceski, Metodi Glavche
402 – 415 Практическа задача от тип PISA, изследвана с помощта на софтуер за общо приложение [A Practical Problem of PISA Type Studied by Software for General Application] / Сава Гроздев, Десислава Георгиева / Sava Grozdev, Desislava Georgieva
416 – 431 От структурно към обектоориентирано програмиране [From Structured to Оbject-oriented Programming] / Христо Крушков / Hristo Krushkov
432 – 445 Компютърните игри в обучението по математика – предизвикателства и възможности [Computer Games in Mathematics Education – Challenges and Opportunities] / Мая Стоянова, Даниела Дурева-Тупарова, Костадин Самарджиев / Maya Stoyanova, Daniela Dureva-Tuparova, Kostadin Samardzhiev
497 – 504 Three Inequalities for the Altitudes of a Triangle / Šefket Arslanagić
505 – 515 Computer Discovered Mathematics: Orthology Centers of the Euler Triangles / Sava Grozdev, Deko Dekov
516 – 525 Forecasting of Time-Series for Financial Markets / Reinhard Magenreuter
526 – 538 Neural Networks / Reinhard Magenreuter
539 – 547 Академичната лекция – традиционна форма на обучение във вуз с възможности за иновационно развитие на познавателния потенциал [The Academic Lecture – a Traditional Form of Instruction in Higher Education with Possibilities for Innovative Development of Learning Potential] / Елена Радованова / Elena Radovanova
614 – 625 Псевдоцентър и ортоцентър – забележителни точки в четириъгълника [Pseudocenter and Orthocenter – Notable Points in the Quadrilateral] / Веселин Ненков, Станислав Стефанов, Хаим Хаимов / Veselin Nenkov, Stanislav Stefanov, Haim Haimov
626 – 656 Някои нови неравенства между средните аритметично, геометрично, хармонично и квадратично [Some New Inequalities Among the Arithmetic, Geometric, Harmonic and Quadratic Means] / Тодор Митев / Todor Mitev
657 – 664 Fuzzy Logic / Reinhard Magenreuter
665 – 672 Genetic Algorithm / Reinhard Magenreuter
OLYMPIADS. COMPETITIONS / ОЛИМПИАДИ. СЪСТЕЗАНИЯ
83 – 88 Тринадесета международна олимпиада по лингвистика [Thirteenth International Linguistics Olympiad] / Иван Держански / Ivan Derzhanski
89 – 94 Международна Жаутиковска олимпиадa [International Zhautikov Olympiad] / Сава Гроздев, Веселин Ненков / Sava Grozdev, Veselin Nenkov
RESEARCH, SURVEYS, RESULTS / ПРОУЧВАНИЯ, РЕЗУЛТАТИ
183 – 192 Обвързване на обучението по алгебра и геометрия [Connecting the Education in Algebra and Geometry] / Румяна Маврова, Пенка Рангелова / Rumiyana Mavrova, Penka Rangelova
193 – 203 Comparative Analysis Regarding the Use of Complex Numbers in Secondary School / Katerina Anevska, Sava Grozdev, Risto Malčeski
204 – 214 Методическа и технологична реализация на дидактическо проектиране в обучението по математика [Methodical and Technological Realization of Didactical Design in Mathematics Teaching] / Наталия Павлова / Nataliya Pavlova