EDUCATIONAL MATTERS /
НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКИ СТАТИИ
Характер современного образования в условиях построения информационного общества
[Character of the Contemporary Education in Conditions of Information Society Construction] /
Ярослав Ваграменко, Сава Гроздев, Александр Русаков / Jaroslav Vagramenko, Sava Grozdev, Alexander Rusakov – стр. 231
Анализ на задачите и представяне на учениците от XI и XII клас на областния математически турнир Кърджали’ 2015
[Analysis of the Problems and Performance of the Students from 11th and 12th Gradesin the Regional Mathematics Tournament Kardzhali’ 2015] /
Росен Николаев, Йордан Петков / Rosen Nikolaev, Jordan Petkov – стр. 231
EDUCATIONAL TECHNOLOGIES /ОБРАЗОВАТЕЛНИ ТЕХНОЛОГИИ
Методи за активно обучение на кандидат-студенти по информатика
[Methods for Active Learning of Prospective Students in Informatics] /
Христо Крушков / Hristo Krushkov – стр. 255
Чевиана и симедиана в триъгълник. Теорема на Стюарт
[Cevian and Symmedian in the Triangle Stewart’ S Theorem] /
Румяна Несторова / Rumyana Nestorova – стр. 269
Обобщение на теоремата на Чезар Кошница
[A Generalization of a Cesar Koshnica Theorem] /
Сава Гроздев, Веселин Ненков / Sava Grozdev, Veselin Nenkov – стр. 282
Компютърната лингвистика: атрактивно средство за активно обучение
[Computational Linguistics: Attractive Means for Active Learning] /
Христо Крушков/ Hristo Krushkov – стр. 294
Една парадигма за образованието
[Paradigm for the Education] /
Хари Алексиев / Hari Aleksiev – стр. 309
CONTEST PROBLEMS / КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ
Конкурсни задачи на броя
[Contest Problems of Issue] – стр. 317
Решения на задачите от брой 4, 2015
[Solutions of the Contest Problems from issue 4, 2015] – стр. 318
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZBUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗБУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 323
GUIDE FOR AUTHORS /
УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 325
ХАРАКТЕР СОВРЕМЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ В УСЛОВИЯХ ПОСТРОЕНИЯ ИНФОРМАЦИОННОГО ОБЩЕСТВА
Ярослав Ваграменко
Институт управления образованием – Москва, Россия
Сава Гроздев
Высшая школа страхования и финансов – София, Болгария
Александр Русаков
Московский технологический университет – Москва, Россия
Резюме. В статье раскрывается ретроспектива и осмысляется взгляд в будущее влияния информационных технологий на характер современного образования.
Keywords: methodology, theoretical understanding, intelligence, information technology, network communication.
CHARACTER OF THE CONTEMPORARY EDUCATION IN CONDITIONS OF INFORMATION SOCIETY CONSTRUCTION
Abstract. The article deals with a retrospective and a conceptualized view of the future impact of information technology on the nature of modern education.
Prof. Jaroslav Vagramenko, DSc.
Institute of Education Management
Russian Academy of Education
Moscow, Russia
Prof. Sava Grozdev, DSc
University of finance, business and entrepreneurship
Sofia, Bulgaria
Prof. Alexander Rusakov, DSc
Moscow Technological University MIREA
Moscow, Russia
АНАЛИЗ НА ЗАДАЧИТЕ И ПРЕДСТАВЯНЕТО НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ XI И XII КЛАС НА ОБЛАСТНИЯ МАТЕМАТИЧЕСКИ ТУРНИР КЪРДЖАЛИ’2015
Росен Николаев, Йордан Петков
Икономически университет – Варна
Резюме. В настоящата статия се разглеждат задачите за XI и XII клас от проведения на 14.11.2015 г. Областен математически турнир в Кърджали. Предлагат се методически решения на задачите. На база на постигнатите резултати се анализира нивото на подготовка на участниците за състезания от подобен тип.
Keywords: education, mathematics competition
ANALYSIS OF THE PROBLEMS AND PERFORMANCE OF THE STUDENTS FROM 11TH AND 12TH GRADES IN THE REGIONAL MATHEMATICS TOURNAMENT KARDZHALI 2015
Abstract.This article discusses the tasks for the 11th and 12th gradesin the Regional Mathematics Tournament in Kardzhali, held on 14.11.2015. Methodical approaches to the solutions are proposed. Accounting for the results the authors analyze the level of preparation of participants in events of a similar type.
Dr. Rosen Nikolaev, Assoc. Prof., Dr. Jordan Petkov, Assist. Prof.
University of Economics – Varna
МЕТОДИ ЗА АКТИВНО ОБУЧЕНИЕ НА КАНДИДАТ-СТУДЕНТИ ПО ИНФОРМАТИКА
Христо Крушков
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Потребността от висококвалифицирани специалисти в областта на информационните и комуникационните технологии нараства с всяка изминала година. Отчитайки тази тенденция, МОН предприе мерки за стимулиране на висшите учебни заведения, които имат необходимия капацитет да увеличат приема на студенти в професионално направление 4.6 „Информатика и компютърни науки“, а така също и в направление 4.5 „Математика“. Математиката и информатиката са дисциплини, които затрудняват голяма част от учениците, и мотивацията за усвояване на знания и умения, която преподавателят може да стимулира, е от особена важност.
В статията е описан опитът на автора при обучение на кандидат-студенти в подготовката им за конкурсен изпит по информатика в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. Подходи за повишаване на мотивацията им като обучение чрез забавление (edutainment) и игровизация дават добри резултати. Предложен е и метод за решаване на задачи за кандидатстудентски изпит и е представено примерно решение на конкретна задача.
Keywords: computer science education, active learning, teaching methodology
METHODS FOR ACTIVE LEARNINGOF PROSPECTIVE STUDENTS IN INFORMATICS
Abstract. The need for highly qualified specialists in the field of Information and Communication technologies is growing every year. Recognizing this trend, the Ministry of Education and Science has taken measures to boost higher education institutions that have the capacity to increase the intake of students in the professional direction 4.6 Informatics and Computer Science, as well as in the direction 4.5 Mathematics. Mathematics and computer science are disciplines that hamper the majority of students and it is essential that the teacher can stimulate motivation for learning.
The article describes the experience of the author in training prospective students to prepare for the Informatics entrance exam in Plovdiv University. Approaches to increase motivation as education through entertainment (edutainment) and gamification give good results. A method is proposed for solving problems of entrance exam and an exemplified solutions to a concrete task is described.
Dr. Hristo Krushkov, Assoc. Prof.
Department of Software Engineering
Faculty of Mathematics and Informatics
University of Plovdiv
ЧЕВИАНА И СИМЕДИАНА В ТРИЪГЪЛНИК. ТЕОРЕМА НА СТЮАРТ
Румяна Несторова
Резюме. В статията се разглеждат понятията чевиана, симедиана, теорема на Стюарт и някои техни приложения в несложни задачи. Целта е подходящо надграждане на геометричните познания на учениците за медиана, височина и ъглополовяща на триъгълник. Предложената разработка е насочена към гимназиалните учители, търсещи възможности за развитие на една от ключовите компетентности – математическата компетентност.
Keywords: mathematical competence, cevian, symmedian, Stewart’ s theorem
CEVIAN AND SYMMEDIAN IN THE TRIANGLE. STEWART’ S THEOREM
Abstract. The article examines the concepts of cevian, symmedian, Stewart’ s theorem and some of their applications in simple tasks. The aim is an appropriate upgrade of students geometric knowledge related to the median, the angle bisector and the altitude in the triangle. The proposed research is directed to High school teachers looking for opportunities to develop one of the key competences – the mathematical one.
Mrs. Rumyana Nestorova, PhD student
ОБОБЩЕНИЕ НА ТЕОРЕМАТА НА ЧЕЗАР КОШНИЦА
Сава Гроздев, Висше училище по застраховане и финанси
Веселин Ненков, Технически колеж – Ловеч
Резюме. Във връзка с описаните за даден триъгълник конични сечения е установено едно обобщение на теорема на Чезар Кошница. Описаното обобщение е свързано със специални криви в равнината на и спрегнати спрямо описаното конично сечение точки.
Keywords: triangle, conic, Euler circle, Euler line, conjugate lines
A GENERALIZATION OF A CESAR KOSHNICA THEOREM
Abstract. In relation with some described conics of a given triangle a generalization of a Cesar Koshnica theorem is established. The generalization is connected with some specials curves in the plane of and conjugated points with respect to the described conic.
Prof. Sava Grozdev, DSc
University of finance, business and entrepreneurship
Dr. Veselin Nenkov, Assoc. Prof.
Technical College Lovech
КОМПЮТЪРНАТА ЛИНГВИСТИКА: АТРАКТИВНО СРЕДСТВО ЗА АКТИВНО ОБУЧЕНИЕ
Христо Крушков
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Навлизането на информационни и комуникационни технологии в обучението започва да става все по-осезаемо. Използването само на традиционни методи в подготовката на ученици и студенти е силно отегчително и демотивиращо за т. нар. Z-поколение (нет поколение). При намаляващия брой ученици, зрелостници и кандидат-студенти привлекателни са курсовете на тези преподаватели и учебни заведения, които могат да приложат иновативни методи на обучение с помощта на ИКТ.
В статията се разглежда влиянието на компютърната лингвистика за активно обучение, от една страна, на студенти от специалности в направление „Информатика и компютърни науки“ и от друга – на ученици и студенти по български език и други лингвистични дисциплини. Описана е авторска електронна среда за обучение по български език и експериментиране с езикови конструкции, предназначена както за ученици и студенти, така и за чужденци и билингви.
Keywords: computational linguistics, active learning, computer-aided language learning, edutainment, teaching methodology
COMPUTATIONAL LINGUISTICS: AN ATTRACTIVE MEANS FOR ACTIVE LEARNING
Abstract. The advent of ICT in education is becoming increasingly notable. Using only traditional methods for training students is very frustrating and demotivating for the so called “Generation Z” or “Internet generation”. For the decreasing number of students, graduates and prospective students only the teachers and educational institutions that can implement innovative training methods by using ICT are attractive.
The article examines the impact of computational linguistics on the active learning both of students specializing in “Informatics and Computer Science”, and of students in Bulgarian language and other linguistic disciplines. It is described an E-learning environment, developed by the researcher, which is used for Bulgarian language training and language construction experiments. The environment is designed for students, foreigners and bilingual.
Dr. Hristo Krushkov, Assoc. Prof.
Department of Software Engineering
Faculty of Mathematics and Informatics
University of Plovdiv
ЕДНА ПАРАДИГМА ЗА ОБРАЗОВАНИЕТО
Хари Алексиев
Резюме. Целта на настоящата бележка е да представи новата монография „Морфодинамика за развитието на ноосферния интелект“ с автори проф. д-р Марга Георгиева и проф. д.н. Сава Гроздев (София, 2015, ISBN 978-619-90522-0-4).
Keywords: synergetics, creativity, motivation, morphodynamics, noospheric intellect, NDM paradigm
PARADIGM FOR THE EDUCATION
Abstract. The aim of the present note is to present the new monograph „Мorphodynamics for the development of the noospheric intellect“ by Prof. Dr. Marga Georgieva and Prof. Sava Grozdev, DSc (Sofia, 2015, ISBN 978-619-90522-0-4).
Dr. Hari Aleksiev