Редакционна колегия
НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКИ СТАТИИ
За данните и пътя към големите данни
Резюме. В последните две десетилетия данните прераснаха в „големи данни“. Това е термин, с който най-общо се обяснява тенденцията за огромното нарастване на данните във всичките им разновидности, и особено на полуструктурираните и неструктурираните данни. Големите масиви от данни, тяхното разнообразие и скоростта, с която се генерират някои от тях, провокират необходимостта от въвеждането на нови технологии за събирането, предаването, съхранението и обработката на данни.
Настоящата статия представя хронологията на основните постижения в областта на базите от данни от най-първите им години до възникването на големите данни. Успоредно с това се дава и кратка справка за авторите, чиито научни и практически резултати изградиха теорията и практиката на системите за обработване на данните – малки и големи. Представени са и типични примери на „срещи“ с големите данни от ежедневието. Накратко са описани основните технологии, използвани при големите данни, включително екосистемата Hadооp и NoSQL базите от данни. Специално се отбелязва и ролята на аналитиката на данните като подход за трансформиране на данните във факти, модели и знания.
Ключови думи: големи данни; история на бази данни; NoSQL база данни; структурирани бази данни; неструктурирани бази данни; полуструктурирани бази данни; екосистемата Hadoop
Павел Азълов
САЩ
Съвременни средства и методи за обучение, използващи облачни технологии
Резюме. Настоящата работа е посветена на съвременни средства и методи за обучение, използващи облачни технологии в средното образование в България. Прави се преглед на развитието и същността на облачните технологии. Изброяват се дигитални инструменти, използвани в новите методи на обучение. Посочват се нови и адаптирани методи на обучение и се споделят примери от използването им в конкретно българско училище. Показва се, че използването на съвременни средства и методи за обучение, използващи облачни технологии, улеснява работата на учителя и повишава интереса на учениците към учебния процес, както и активността им в него.
Ключови думи: облачни технологии; иновативни технологии; средно образование; методи на преподаване; процес на обучение
Любка Славова, Коста Гъров
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски”
Интегративен урок по предмета „Математическа технологичност“ в условия на дистанционно обучение
Резюме. Целта на настоящата статия е да покаже, че въпреки ограниченията дистанционното обучение предоставя и възможности пред българските учители. Урокът „Млад фермер“, който беше проведен успешно в условията на дистанционно обучение, доказва това. Целта на урока е чрез интегративно обучение в електронна среда да се преговорят вече познатите мерни единици за лице в V клас – м2 , дм2 , см2, мм2, и да се въведат нови – ар, декар, хектар, както и да се илюстрира приложението на математиката в работата на фермерите.
Ключови думи: математика; технологии и предприемачество; мерни единици; дистанционно обучение
Костадин Петлешков
СУ „Отец Паисий“ – Стамболийски
Designing a Professional Training Program for Working with Gifted Children Using Software Office 365 /
Abstract. This article describes the Master Program of professional training of specialists for working with gifted children using software Office 365. We justify the relevance and identify key ideas and content of the program. It includes activity-based learning based on modern educational technologies and digital resources, work with an empirical database with the results of leading educational centers which are focused on working with gifted children, with the identification of relevant problems and effective practices; attracting leading experts in the field of work with gifted children to conduct research etc…. The program is implemented in a face-to-face network format with the use of modern distance learning and Office 365 software, which allows us to organize collaborative work with documents in real-time regime using Word Web App, PowerPoint Web App or Excel Web App.
Keywords: professional training; gifted children; Office 365
Oleg Zverev, Tatiana Sergeeva
Moscow City University (Russia)
ОБРАЗОВАТЕЛНИ ТЕХНОЛОГИИ
Mathematical Modelling in Learning Outcomes Assessment (Binary Model for the Assessment of Student’s Competences Formation)
Abstract. In modern educational institutions there is a necessity for effective assessment methods of competence formation. Both achievement and summative assessment of students’ progress needs to be produced with due expertise. One of the effective ways of improving students’ qualification assessment is through the development and use of a competence formation assessment model. The article presents mathematical models of the subject area as well as competence formation assessment models. These models are determined by subsets of operators, i.e. evaluation operations themselves and necessary materials and equipment. In general, the obtained models describe the structure of the competence formation assessment system corresponding to the disciplines of the particular study field curriculum. The models take into account the specifics of the subject area. They are expandable and customizable.
Keywords: mathematical modeling; theory of polychromatic sets; competence formation assessment; indicator
L. E. Khaimina, E. A. Demenkova, M. E. Demenkov,
E. S. Khaimin, L. I. Zelenina, I. M. Zashikhina
Northern (Arctic) Federal University named after M. V. Lomonosov (Russia)
Problems 2 and 5 on the IMO’2019 Paper
Abstract. The aim of the present note is to discuss Problem 2 and Problem 5 on the IMO’2019 paper. The 60th edition of the International Mathematical Olympiad (IMO) took place in the city of Bath, United Kingdom, 11 – 22 July 2019, with the participation of 621 students from 112 countries. The event is the most prestigious scientific Olympiad for high school students. Problem 2 and Problem 5 are of mean difficulty on the paper. Problem 2 was solved fully (7 points) by 98 participants, 92 students were marked with 6 points, 3 with 5 points, 6 with 4 points, 6 with 3 points, 30 with 2 points, 135 with 1 point and 251 with 0 points. The mean result of all the 621 participants in the Olympiad is 2,399. Analogously, Problem 5 was solved fully (7 points) by 250 participants, 3 students were marked with 6 points, 7 with 5 points, 5 with 4 points, 12 with 3 points, 168 with 2 points, 20 with 1 point and 156 with 0 points. The mean result of all the 621 participants is 3,567.
Keywords: Olympiad; problem solving; collinear points; concyclic points; parallel lines; Reim’s theorem
1)Sava Grozdev, 2)Veselin Nenkov
1) University of Finance, Business and Entrepreneurship – Sofia (Bulgaria)
2) “Nikola Vaptsarov” Naval Academy – Varna (Bulgaria)
Конфигурации от педални окръжности на произволна точка
в равнината на многоъгълник.
Резюме. В тази статия се описва взаимното разположение на педалните окръжности на произволна точка в равнината на произволен четириъгълник и петоъгълник спрямо триъгълниците, определени от страните и диагоналите им. В резултат на това се дефинира Симсънова окръжност за точка в равнината на произволен петоъгълник. Намират се Симсъновите окръжности за точки от определени прави в равнината на петоъгълника.
Ключови думи: четириъгълник; петоъгълник; педални окръжности; Симсънова окръжност
1) Веселин Ненков, 2) Станислав Стефанов, Хаим Хаимов
1) ВВМУ „Никола Вапцаров“ – Варна
2) Технически университет – София
Относно полиномите с корени във върховете на един клас изпъкнали четириъгълници
Резюме. Изведена е геометрична връзка между корените на полиноми на комплексна променлива с кратни корени във върховете на изпъкнал четириъгълник и корените на съответните им производни. Накрая, като приложение са разгледани някои полиноми на реална променлива с реални коефициенти.
Ключови думи: полином; производна на полином; корени на полином; изпъкнал четириъгълник; елипса; фокус
1) Сава Гроздев, 2) Веселин Ненков
1) Висше училище по застраховане и финанси – София
2) ВВМУ „Никола Вапцаров“ – Варна
Анализ на анкетно проучване на учители по „Технологии и предприемачество“
Резюме. Анкетното проучване има за цел да установи дали учителите в V клас по „Технологии и предприемачество“ спазват поредността на разделите и темите така, както са разписани по учебната програма за предмета, или я променят съобразно осъществяването на интегративни връзки с математиката и други учебни предмети.
Ключови думи: разследване; технологии и предприемачество; взаимовръзка; математика; интеграция
Костадин Петлешков
СУ „Отец Паисий“ – Стамболийски
РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
Повишаване на математически компетенции с динамична геометрия
Сава Гроздев
Висше училище по застраховане и финанси – София
Рефлексивен модел за преподаване на компютърно моделиране в началния етап на обучение
Юлия Дончева
Русенски университет „Ангел Кънчев“
КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ
Конкурсни задачи на броя
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия