Подкрепа е ключова дума в новия стандарт за приобщаващото образование. Проектът на най-новия държавен образователен стандарт бе представен за обсъждане от МОН.
По план той трябва да бъде утвърден до 31 август заедно с ДОС за гражданското, здравното и интеркултурното образование. „С тези стандарти в сила влиза необходимата нормативна уредба за нормалния старт на новата учебна година“, категоричен е зам.-министър Диян Стаматов. Стандартът за приобщаващо образование, на практика, засяга всяко дете в българската образователна система – ако е с девиантно поведение, със специални образователни потребности, в риск или с изявени дарби и интереси в дадени научни направления и т.н. Затова той предвижда както подкрепа за равен достъп до качествено образование на всяко дете, така и възможности за развитието на потенциала му. Изначалната философия е, че всяко дете има право на обща и допълнителна подкрепа, която ще получава както от общообразователни педагози, така и от психолози, сурдопедагози, ресурсни учители. В помощ на тях в училищата и детските градини влизат за първи път помощници на учителите. Особено ценни на тази длъжност могат да бъдат пенсионирани педагогически специалисти, макар че тя може да бъде заемана и от неспециалист. Затова Стандартът предвижда първоначална подготовка за помощник-учителя. „Ваканцията е за учениците, а не за учителите. Те имат работно време, което трябва да се оползотвори и което е напълно достатъчно, за да се работи допълнително с всяко дете, което има потребност от подкрепа“, пояснява Стаматов. В рамките на работното време ще се провеждат консултации, допълнително обучение по учебни предмети, ще се дават насоки за кариерно ориентиране на младия човек. За определена подкрепа обаче трудът на педагогическия специалист ще се заплаща. В Стандарта са разписани параметрите на заниманията по интереси, библиотечно-информационното обслужване, грижата за здравето на младия човек, включително с подсигуряване на общежитие, поощряването му с морални и материални награди. В Стандарта са намерили място и всички дейности по превенция на насилието и преодоляването на проблемното поведение – изцяло нови моменти, както и логопедичната работа в случаите, в които е необходима. Специални грижи са предвидени за децата със специални образователни потребности. Изцяло нов момент е създаването на регионални екипи за подкрепа на личностно развитие на такива деца. Всеки екип ще разполага с ресурсен учител, специални педагози, психолози, логопеди, представители на регионалните управления за образование, а при необходимост и с друг вид специалисти. „Към момента системата на предучилищното и училищното образование разполага с 238 логопеди, 270 психолози, 711 педагогически съветници, 17 ресурсни учители на щат към училища и детски градини, 1800 специалисти от ресурсните центрове и още 400, назначени в училища с подкрепата на ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“. Тенденцията е да се увеличава броят на тези специалисти“, категоричен е Стаматов.
Четете повече в бр. 33, 18 – 24 август 2016 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg