Промяната трябва да мине през всеки учител, но преди това – през регионалните управления и всеки
директор, категоричен е министър Красимир Вълчев
Над 2400 училища по срещнаха своите ученици за новата 2019/2020 учебна година. Общият брой на учениците надхвърля 700 000. Според данни на НСИ випуск 2019 от първолаци трябва да е 60 000. Това стана ясно на среща на журналисти с министъра на образованието и науката Красимир Вълчев и екипа му – заместник-министрите Таня Михайлова, Деница Сачева и Карина Ангелиева, по повод новата учебна година.
Тя започва с осигурени учебници и учебни помагала във всяко училище, категорична е заместник-министър Таня Михайлова. В някои от тях – около 60, се довършват ремонтните работи, които обаче няма да пречат на учебния процес. На пратика, през летните месеци е имало мащабни ремонти в над 1000 училища.
В осем училища учебната година започва в други сгради, докато ремонтите от „а“ до „я“ приключат. Засега се отлага първият звънец в с. Горно Черковище (община Казанлък), където училищната сграда остана без стена и децата ще учат в съседното село Бузовград. Подобно е положението и в Икономическата гимназия в Русе, във Второ основно училище в Гоце Делчев, в Природо-математическата гимназия в Добрич, в ПГ по строителство и архитектура в Стара Загора, НУ „Васил Левски“ и Търговската гимназия във Варна, ПГ „Найден Геров“ в Лом. Българската държава продължава с модернизирането на образователната инфраструктура. Използват се средства от бюджета и от редица оперативни програми, сред които „Региони в растеж“ и за развитие на селските райони. „Образованието не е бюрократична система. А сами по себе си, учебните програми не биха могли да направят така желаните промени в образователната система“, категоричен е министър Вълчев. И припомни, че според международните изследвания (резултатите от поредното такова се очакват в края на 2019 г.) нашите деца имат проблем с функционалната грамотност. Тогава откъде да започне промяната, за да се обърне негативната тенденция. „Промяната трябва да мине през всеки учител, но преди това – през регионалните управления и всеки директор“, категоричен е Красимир Вълчев.
Накратко той обобщи така предизвикателствата пред системата за учебната 2019/2020 г. – връщането и задържането на децата в клас и надграждането на базовата грамотност с функционална грамотност на учениците. Другият изключително важен ключов приоритет са учителите и квалификацията им. Учителят е с нова, изключително отговорна роля да мотивира учениците, които вече имат достъп до много информация.
„Променената роля на учителя предполага въображение и намиране на подхода към всяко
дете. Това е разликата между системата на наизустяване и системата, която изгражда умения и критично мислене“, каза министър Вълчев.
Според него досегашният модел на развитие и промени трябва да се обърне и системата вече да се развива по-скоро от долу нагоре, с обмяна на добри практики, с учене между самите учители.
Това няма как да се случи само с промяна в нормативен акт, нужна е промяна в културата, като се пазим от формализма и изпълнението „на хартия“, без реални резултати.
В контекста на завишените изисквания към педагозите министър Вълчев припомни за националната програма „Мотивирани учители“ и нейните три модула. По първия се финансира придобиването на педагогическа квалификация от специалисти, които са завършили друго висше образование. Така ще се осигурят на българската образователна система учители по предмети, където такива не достигат. По втория модул се финансира придобиването на допълнителна педагогическа квалификация за учители, които имат такава. Квалификацията е необходима най-вече за малките училища и ще позволи те да не изпитват липса на преподаватели по някои предмети, а на учителите – да изпълняват норматива си. „Мотивирани учители“ осигурява средства и за придобиване на педагогическа правоспособност по специална педагогика. Целта е да се осигури ресурсната подкрепа и за децата от училищата в отдалечени райони. Министър Вълчев изрично припомни, че и сега децата не са лишени от такава подкрепа. Но специалистите от ресурсните центрове пътуват, което ограничава времето за работа с учениците.
Третият модул ще подготви и мотивира учители, които ще отидат да работят в училища с голяма концентрация на деца в риск. Държавата вече обяви, че предвиденото допълнително възнаграждение на тези педагози е повишено от 300 на 500 лв.
Средната брутна учителска заплата догодина ще достигне 1500 лева (срещу 1300 лв. сега), а през 2021 г. – близо 1800 лева. С това правителството изпълнява обещанието за двойно увеличение на учителските заплати спрямо началото на мандата.
За бюджетната 2020 г. ще бъдат предвидени допълнително 360 милиона лв. за възнагражденията на педагозите. През 2021 г. ще бъдат отпуснати допълнително още толкова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg