Започва изпълнението на два мащабни проекта за образованието
Висши училища и образователни структури ще обучат 1500 педагози, за да идентифицират чрез специални игрови модели потенциални обучителни затруднения при децата. Резултатите ще се анализират и ще се предлагат различни мерки – работа с ресурсен учител, психолог или друг специалист, за преодоляването на трудностите. „Това ще се прави само при изрично съгласие на родителите“, уточнява зам.-министърът на образованието и науката Деница Сачева. Тя представи първия проект по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, насочен изцяло към детските градини.
„Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“ е с бюджет 82.5 млн. лв. и ще се изпълнява в рамките на две години и половина. Прогнозно в него ще се включат 1500 от приблизително общо 1800 детски градини в цялата страна, а броят на обхванатите деца е 50 000. Благодарение на Проекта в детските градини ще бъдат назначени 300 психолози, логопеди и ресурсни учители, както и 600 непедагогически специалисти – образователни медиатори, помощници на учителите, социални работници в образованието и помощник-възпитатели. Медиаторите и екипите за обхват ще работят със социално слаби семейства. Ще ги мотивират да изпращат редовно децата си на детска градина.
Целта на Проекта е да придвижим нагоре по брой обхванатите деца в предучилищната възраст. Статистиката показва, че едва 78% от четиригодишните ходят на детска градина, докато обхватът при 5- и 6-годишните е над 98%. А учени и практици са категорични, че колкото по-рано детето получи квалифицирана и качествена предучилищна подготовка, толкова по-лесно ще премине в училищната образователна степен, а шансовете да завърши средно образование, нарастват в пъти. Затова на дневен ред отново излиза разговорът за задължителната предучилищна подготовка от 4-годишна възраст, разписано и в управленската програма. 22 млн. лв. се осигуряват по Проекта, за да се покрият разходите на детските градини, които работят с 3- и 4-годишни малчугани от социално слаби семейства. Предвидени са и средства за допълнително обучение по български език за децата, които имат нужда. От началото на учебната година 11 000 деца, чийто български не е майчин, вече имат занимания.
Предвидени са и средства за дейности по интереси, които да мотивират детето да се подготвя за училище. Особено важна е и целта за по-тясно сътрудничество с родителите, които нямат афинитет към образованието, за да бъдат убедени те, че то осигурява бъдеще на децата им.
Ще стигнат ли обаче местата в детските градини, за да бъде предучилищната подготовка задължителна и за 4-годишните. Правителството е решило през следващите 3 години да бъдат дадени общо 210 млн. лв. – по 70 млн. за всяка от тях. Ще се строи най-вече в големите градове, където има недостиг на места в детските градини. Ще се строи например и в Сливенско, където има населени места с много деца. Докато се навакса със строителството, се мисли и за почасови занимания, както и за мобилни учителски екипи, които ще занимават децата там, където няма детска градина.
22 000 деца и ученици,
27 000 педагогически специалисти и 2000 образователни институции от страната и неделните ни училища зад граница – това накратко са параметрите на може би най-мащабния проект и като средства, и като възможности за модернизиране на системата, изпълняван от МОН и финансиран от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. „Образование за утрешния ден“ е на стойност близо 105 млн.лв.
С около 23 млн. лв. от средствата по Проекта 60 детски градини и 1940 училища ще могат да закупят модерна техника, като интерактивни дъски и маси, таблети, мултимедийни проектори и дисплеи за визуализация на интерактивно съдържание, специализирана съвременна техника за деца със специални образователни потребности. Близо 27 000 директори, заместник-директори и учители ще преминат обучения за създаване на дигитално съдържание, за преподаване на знания и умения по дигитална и медийна грамотност и онлайн поведение. От началото на втория срок 60 000 ученици ще започнат да посещават занимания по интереси по дигитални умения и кодиране, обяснява заместник-министър Сачева.
По Проекта ще бъде създадена дигитална платформа. „В нея ще има библиотека с ресурси – снимки, видео кадри и други, освободени от авторски права. Всеки преподавател ще има възможност да ги полза за подготвяне на уроците си, които също ще може да качва в облачна среда. Ще се финансира разработването на 10 000 образователни ресурса по утвърдените учебни програми от I до XII клас, както и адаптирани ресурси за деца със специални образователни потребности. Материалите ще се валидират от учители, преподаватели във висши училища и учени и ще бъдат със свободен достъп в България и от чужбина. Платформата ще интегрира съществуващи национални и международни образователни системи със свободен достъп.“ Това пояснява зам.-министър Сачева и уточнява, че се очаква Платформата да бъде готова за пробно внедряване в образователната система до 16 месеца.
Татяна ДИКОВА
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg