Класна стая с таблет на всеки чин, интерактивен тъч дисплей и учител, който е запознат със социалните мрежи. Урокът е по предмета „Човекът и природата“, а темата е „Едноклетъчни организми“. В часа на Красимира Ганева има и гости – от Общинския съвет, от Регионалното управление на образованието, от Общината. Урокът обаче се провежда не днес, а месец преди да бъде въведено извънредното положение.
„Това е метод, който в ОУ „Панайот Хитов“ в Сливен се стараехме да използваме все по-често още преди да попаднем в извънредната ситуация – разказва директорката Петя Танева. – Ние сме сред първите в града със сертификат „Училище в облака“. Вече втора година сме част от семейството на иновативните училища, внедрявайки модела „Нови подходи и иновативни методи на преподаване“ в учебния процес на учениците от начален и прогимназиален етап“.
От две години в сливенското училище използват виртуални технологии на преподаване,
но кризата се оказва истински катализатор за една по-бърза крачка към електронното обучение. Към днешна дата учебният процес е преминал изцяло на дистанционна онлайн форма на обучение, ситуирана главно във виртуалните класни стаи на Google Classroom. Те са безплатни за всеки потребител с регистрация в Google, а и по най-лесния начин могат да се синхронизират с други виртуални класни стаи, като KhanAcademy, EdPuzzle.
Учителите използват и безплатни сайтове от типа на Уча.се, Akademiko и други, в които има както много видео уроци, така и упражнения, които могат да се задават за домашна работа. Обратната връзка се постига отново в Google Classroom.
„Всички изготвени материали и връзки към външни източници се прикрепят и споделят във виртуалната класна стая на всеки клас –продължава разказа си директорката. – Следи се и напредъкът на всеки ученик, като това става автоматично от самата програма. Учителят възлага задачите на детето и в системата започват да се отчитат резултатите, които се отразяват в профила му. Ако е необходима лична оценка от преподаващия, то след поставянето и коментирането на зададената задача тя бива връщана обратно.“
За придобиването на нови знания някои от учителите използват онлайн конферентни връзки чрез безплатно приложение, наречено Zoom.us. На учениците се пускат предварително подготвени презентации, електронни учебници и упражнения, споделя се Jamboard – бяла виртуална дъска, която позволява в реално време комуникацията да е цялостна. Част от учителите дори записват самостоятелно онлайн уроци, които после предоставят на учениците.
А за часовете за упражнения освен чрез онлайн учебниците и прикачените към тях упражнения учителите подготвят полезни и забавни задачи чрез различни платформи.
„Използват се и ресурсите на bgmateriali.com, СмартТест, Microsoft teams, bg.khanacademy, Академико, Blank Quiz, Моето училище по български език, интерактивна дъска Jamboard, която може да се споделя с всички участници в конферентен разговор.
Разбира се, голяма част от учителите ни използват възможностите на електронния ни дневник Школо, комуникират във Facebook групите си, Messenger, електронните пощи, телефони, Viber, Skype, създават текстови файлове, които изпращат на електронните пощи на учениците или правят снимки на даден ресурс“, разяснява Петя Танева с цел да помогне на колегите си от цялата страна. А когато учителят е затруднен с работата си във виртуалната класна стая? „Тогава се включват по-младите членове на семействата, които са на ти със съвременните технологии“, казва директорката.
Тя се гордее с факта, че 93% от учениците са обхванати от този начин на преподаване. Но какво се случва с останалите? На помощ веднага се притекоха родители, които предложиха да носят упражненията на хартиен носител на децата без мобилни устройства и достъп до интернет“, пояснява директорката.
За гордост има и други поводи. Последната иновация в сливенското училище са хромбук таблетите за виртуална и добавена реалност. Училището е първото в област Сливен и 14-о в България, което използва технологията добавена реалност, за да превърне учениците в същински откриватели. Използването на платформи като Expeditions и Smart Classroom AR превръщат учебния материал в интересна игра, която стимулира децата сами да разкриват информацията, заложена в урока.
„Всички преподаватели на ОУ „Панайот Хитов“ работят денонощно, за да окажат помощ и подкрепа на колкото се може повече деца и родители и да успеем заедно да преминем през тази буря по възможно най-лекия начин“, заключава Петя Танева.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg