98% от учениците в Смолянско работят в електронна среда
Във всичките 61 училища в област Смолян се извършва обучение в електронна среда. Обхванати са 98% от децата. На тези, които нямат крайни устройства, се предоставят материали на хартия.“ Това коментира за в. „Аз-буки“ началникът на Регионалното управление на образованието в Смолян Мария Семерджиева. Тя изрично подчертава, че родителите съдействат изключително много, а децата подхождат отговорно към обучението си в необичайната среда.
Не са забравени и предучилищните групи в детските градини. На страниците на институциите и във фейсбук-групите се публикуват материали, с които малчуганите се запознават със съдейстието на мама и татко.
„Ситуацията ни постави в режим на генерална репетиция за тотално обучение в електронна среда. Разбира се, то винаги може да намери приложение и в една нормална учебна година, особено когато става дума за ученици с проблеми със здравето или живеещи в отдалечени, а през зимата и трудно достъпни места – нещо твърде характерно за нашата област“, продължава Мария Семерджиева. Тя дава за пример защитеното училище в с. Арда. Децата са под 20, но изключително трудният релеф, особено през зимата, прави невъзможно извозването им до някое близко училище.
Директорът на малкото школо Федя Романов с радост съобщава, че учебният процес върви с пълна сила. За Основно училище „Св. св. Кирил и Методий“ в с. Арда годината е юбилейна – 150-години светско образование в селото и в региона. Въпреки тежкия демографски срив, „стопил“ школото до 13 ученици през настоящата учебна 2019/2020 година, то заслужено се гордее с постиженията на своите възпитаници – днешни и от отминали години.
„За наша изненада и деца, и родители се справят много добре. Започнаха с огромен интерес нестандартното си обучение и продължават и досега да бъдат мотивирани, включително да се подготвят за външните оценявания след IV и VII клас“, продължава директорът. И напомня, че випуските на малкото училище са с високи резултати през изминалите години на националните препитвания. А родителите държат изкъсо наследниците си да залягат над уроците. „Така резултатите идват от само себе си“, казва директорът. Уточнява, че всички деца имат крайни устройства. Заниманията се водят във виртуална класна стая. И не се прави само преговор на изучения материал, а се продължава с нови уроци, с препитвания и писане на минипроекти още от самото начало на принудителната карантина. Федя Романов дава за пример предмета, по който преподава – география. От една страна, часовете са малко, от друга – твърде много, за да се посветят само на упражнения. Затова шестокласниците и седмокласниците продължават уроците по учебната програма, предвидена за втория срок.
На помощ в трудната ситуация идва и друг факт, който обикновено е със знак минус – слетите класове в малкото арденско училище. Само че именно те са приучили децата да се занимават и самостоятелно в рамките на учебния час. Използват се различни платформи за надграждане на знанията, докато учителят е ангажиран с по-малките или по-големите в слятата паралелка.
В малкото планинско училище продължава с пълна сила и подготовката за тазгодишните национални изпити. „Дори и новите знания, които сме взели онлайн, да се включат в националните изпити, това не ни пречи. Децата ни ще вземат докрай предвидения материал по всички предмети от учебната програма и ще се справят много добре“, убеден е директорът.
Коментира и начина на изпитване. Намира за минус това, че изпитването е по принцип тестово. Това ограничава възможностите на детето да развие самостоятелно мислене, да пише грамотно. „Проблемът е от години. Децата бързо свикнаха с тестовете. Всичко е наготово. Но губят умението да изложат познанията си. Безупречно се справят в интернет средата, когато трябва да подготвят презентация например. Но когато трябва да развият въпрос, да изложат идеи, да защитят тези, срещат затруднения. Наблюдавам от години седмокласниците – отговорите им са логични и точни, но децата не умеят да пишат, изостават с краснописа и правописа, създаването на свободни текстове, писане на съчинения. Не е необходимо да складираме у тях толкова много информация. Източниците са много. Трябва да ги научим как да търсят достоверната информация, и още по-важно е как да излагат идеите си, да защитават тезите си, да следват логиката на мисълта си“, казва Федя Романов. Припомня, че дори олимпиадите по география са организирани така, че децата да разчитат на запаметяване на цифри, имена, статистически данни.
„В този нелек момент всички си помагаме – учители, ученици, родители. А децата в някои отношения учат нас, учителите. Помагат ни, по-бързо се ориентират с кои платформи да се работи, защото са по-практични и не засичат“, заключава моят събеседник.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg