Начално училище задава стандарти в образованието, съизмерими с постигнатото в живота от неговите възпитаници
Двеста четиресет и пет ученици и 23 преподаватели – това са числа, които накратко описват едно бутиково, в истинския смисъл на думата, българско училище. НУ „Тодор Влайков“ – Пирдоп, е създадено като самостоятелно училище през 1995 г. А сградата, която в един обикновен учебен ден се оглася от стотиците деца, е паметник на загиналите във войните граждани на града.
Директорката Евдокия Богданова е дипломиран педагог със специалност „Начална и предучилищна педагогика“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Но интересното в случая е, че всичко за нея започва като ученичка в същото това училище, което днес ръководи. След дипломирането си се връща в родното школо – отначало като възпитател, после учител и така в продължение на 25 години. Подобна професионална биография предполага и специална политика, която днес, в качеството си на директор, Евдокия Богданова следва спрямо младите учители. „Горда съм, че още в първата си година като директор (учебната 2019/2020 г.
– б.а.) съм назначила пет млади учителки. Те се подпомагат от наставници, включваме ги в допълнителни обучения. Тенденцията е това да бъде постоянна политика и в бъдеще“, казва тя.
Спокойна е за процеса на подмладяване на педагогичекия екип. Според информация от Бюрото по труда в Пирдоп има млади хора, които се подготвят в задочна форма за учители, предстои им дипломиране в близките 3 – 4 години и са заявили желание да станат част от образователната мрежа в общината.
В НУ „Тодор Влайков“ е изпълнен проект за квалификация на педагозите за работа в интеркултурна среда. „Ние трябва да сме подготвени като учители да работим, и то успешно, с всички деца. За щастие, учениците от семейства без отношение към образованието се броят на пръсти. Родителите ни са изключително отговорни към партньорството с учители и училище“, пояснява не без гордост директорката.
А защо един родител би избрал детето му да присъпи за първи път училищния праг именно в едно начално школо? „Според мен родителят разсъждава така. На първо място той търси училище, доказало се през годините с авторитета на учителите и с успехите на учениците – резултат от работата на учителите. Родителите вниматено следят и за това какво е отношението на един или друг педагог към децата, които са в период на изграждането си като личности. Родителите са спокойни, когато чувстват, че децата им са обгрижени, обръща им се нужното внимание през целия ден, включват се в различни инициативи, допълнителни занимания, включително извънкласни. Това е водещото за днешния родител при избора на училище“, споделя директорката.
Как протече вторият срок в
НУ „Тодор Влайков“. „Изправени бяхме пред огромно предизвикателство. От I до IV клас няма дистанционно обучение, ако разбира се, желанието на родителя не е друго, и то най-често при наличието на здравословни причини у детето. При по-големите – третокласниците и четвъртокрасниците, е налице начално ограмотяване за работа с компютри и онлайн приложения, но за по-малките това не е така“, пояснява Евдокия Богданова. Точно за два, и то в почивни дни, учителите се ориентират и организират по нов начин своята работа. Търсят имейлите на учениците и техните родители, както и групите, самоорганизирали се във Facebook и Viber. „Тези групи в началото свършиха чудесна работа. За обучението на по-големите ученици, преподавателите се ориентираха към свободните класни стаи с безплатен ресурс“, продължава директорката.
В подкрепа на българския учител се включва и МОН със стотици безплатни електронни ресурси и с подходящо онлайн обучение. „От 12 паралелки 6 провеждат синхронно обучение. Останалите са на асинхронно – учителите поставят задачи, приемат отговори. Беше ни изключително трудно, но успяхме и резултатите са повече от добри“, категорична е Богданова. Гордее се, че всички ученици са с крайни устройства, с изключение на девет. Но и с тях връзката не прекъсва, а се води със съдействието на родителите по телефона. Освен това е направена и подходяща организация, за да получават децата материалите на хартиен носител. От 245 деца само един тринайсетгодишен ученик ще отпадне. „Прибрахме го декември месец, но въпреки усилията нещата не се получиха и той отново ще отпадне“, споделя с горчивина директорката.
В НУ „Тодор Влайков“ се подготвят и за допълнителни занимания през лятото с децата, които имат пропуски в подготовката си. Предвидено е родителят да избере дали заниманията да се водят дистанционно, или присъствено. „Не изключваме и комбинация от двете форми – да се редуват заниманията в училище с работа у дома. Предвидили сме и занимания по интереси за всички деца. С тази задача са натоварени преподавателите от целодневната организация на учебния ден. Заниманията ще бъдат отново по възможност присъствени или дистанционни.
Тази година четвъртокласниците не се явяват на външно оценяване. Какъв випуск изпраща началното училище. Ще се справят ли децата в прогимназиалната степен. „Не е тайна, че преходът между IV и V клас не е лек. Още от началото на учебната година започнахме с подготовката за външното оценяване, което трябва да ни ориентира за готовността на всяко дете да премине в следващия етап на обучение. С въвеждането на карантинния период подготовката не спря. Четвъртокласниците всеки ден имаха редовни часове във виртуалната класна стая. Нямаме никакви притеснения за подготовката им. По-скоро се притеснявахме как ще ги съберем в училище, за да проведем външното оценяване“, пояснява Богданова.
И все пак, никой не дава гаранция, че резултатите, които децата показват сега, са на 100% следствие от натрупаните знания. Не се изключват „подсказвания“ от родителите. „Но ние, началните учители, познаваме децата и какво старание влага всяко от тях в обучението си. Така че резултатите на всяко едно са предвидими“, обяснява директорката.
„На добър час“, казват днес учителите от НУ „Тодор Влайков“ на поредния випуск, но не и сбогом. Традиция е те да следят, макар и отстрани, как продължава и какъв път на развитие избира всеки възпитаник на училището. „Поддържаме връзка с колегите от прогимназията и гимназиите. Вълнуваме се за съдбата на всяко наше дете. Гордеем се, когато ги виждаме съзрели, пораснали и успели млади хора“, завършва Евдокия Богданова.
Училището трябва не само да учи, но едновременно и да възпитава…
„Мило дете, аз съм книга, –ази много нещо знам.
Прочети ме, толкоз стига, ум и разум да ти дам.“
С тези думи преди повече от век Тодор Влайков поставя началото на една забележителна творба – Читанка за първо отделение. Изданието е дело на книжарницата на Ив. х.Николов в Солун, а годината е 1907-а. През 2020 г. Началното училище в Пирдоп, чийто патрон е Влайков, издава „Читанките на Влайков“. Съставител е Светла Георгиева-Таскова. Книгата е събрала уроците на една забележителна личност – писател, общественик и политик. За родения през 1865 г. в Пирдоп основател на Българския учителски съюз, действителен член на Българското книжовно дружество (днес Българска академия на науките) „…лозунгът на днешния момент трябва да бъде: повече възпитание! Образованието, ако не бъде придружено и с възпитание, още не е истинско образование. Училището има за задача да даде образование на децата и чрез това да ги подготви за живота. Училището трябва не само да учи, но едновременно и да възпитава, непременно и да възпитава!“.
През 1926 г. по инициатива на Мария Влайкова – съпруга на Тодор Г. Влайков, е открита сграда, предназначена да помещава Народното кино. Веднага след това новопостроената сграда на ул. „Цар Иван Асен II“ е дарена на Министерството на народното просвещение, а малко по-късно киното вече носи името „Влайкова“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg