МОН с препоръки за поведение на учители и ученици при грипни и пандемични ситуации
Учебната година ще започне присъствено във всички училища, а преди това педагогическите им съвети трябва да приемат собствен план с мерки за работа в пандемична обстановка в зависимост от спецификата на образователната институция.“ Това заяви в Националната природо-математическа гимназия министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на среща с медиите. МОН публикува разработените заедно с експерти на Здравното министерство насоки за работа на училищата през учебната 2020/2021 г. в условията на COVID-19.
„Има задължителни мерки, свързани с носенето на маски, с дезинфекцията, почистването, проветряването и хигиената в санитарните помещения. Предложили сме и списък от избираеми мерки, защото съзнаваме, че не всички училища могат да приложат всички мерки. Списъкът ще бъде отворен за споделяне на добри практики и мерки. Във всички случаи това, което трябва да направят, е да не допускат струпване на ученици в коридорите и тоалетните. Най-трудното ще бъде недопускането на взаимодействие на децата от различни паралелки в тези критични зони“, заяви министър Вълчев.
Според просветния министър с голяма доза увереност може да се прогнозира, че пандемичната ситуация ще продължи поне още 10 или 12 месеца и образователната система трябва да намери баланса между гарантиране здравето на децата и учителите и провеждането на пълноценен учебен процес.Министър Вълчев коментира още, че крайните модели на социална дистанция не могат да продължат много месеци и затова всички страни търсят моделите, при които да се намали епидемичната среда на взаимодействие на учениците и учителите в училище.
„Едната е стратегията на смесено хибридно обучение, която предвижда разреждане на класовете, разделяне и редуване на пряко и дистанционно обучение. Отказахме се от нея, защото това ще изискват два пъти повече преподаватели и два пъти повече класни стаи. Затова избрахме модел, базиран на превключването от присъствено към обучение в електронна среда. И е много вероятно да се наложи такова превключване, още повече че се очакват и сезонни грипни вируси“, продължи министър Вълчев. Той информира още, че ще бъде регламентирано и текущото оценяване при различна от присъствената форма на обучение. „При синхронно обучение в електронна среда ще има поставяне на оценки и отсъствия. А при асинхронно обучение ще променим нормативната уредба, така че се пос-
тавя оценка за участие и неучастие“, обясни просветният министър.
Той припомни, че тази седмица Народното събрание трябва да разгледа на второ четене Закона за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование. С част от промените се разписва възможността за провеждане на електронно обучение от дистанция в случаи на извънредни ситуации.
„Стратегията за невзаимодействие между паралелките няма да може да се приложи във всички училища в нейната цялост и между всички паралелки. Но препоръчвам на училищата да я приложат в максимална степен – особено за начален етап, където е най-нежелано преминаването в режим на обучение в електронна среда от разстояние. В него се създават базови умения и прякото взаимодействие с учителя е повече от задължително. А и част от родителите не могат да осъществят ефективна помощ на децата вкъщи“, отбеляза още министър Вълчев. Той съобщи още, че в МОН е получен реферативен обзор на БАН на научните изследвания в областта на невробиологията и невропсихологията, чиито обобщени резултати са категорични – колкото по-малки са децата, в толкова по-голяма степен трябва да се ограничава ползването на електронни устройства. А в предучилищна възраст то трябва да бъде сведено почти до нула. Ползването на електронни устройства и взаимодействието с екрани пречи на образуването на мозъчните връзки, на интелигентността и страда комуникативната компетентност. „В общия случай дори и да четат на такива устройства, то децата четат по-повърхностно. А когато пишат на електронни устройства, използват по-малко думи, пишат с емотикони“, коментира Вълчев.
Министърът заяви, че родителите задължително ще бъдат уведомявани за ситуацията в училище – регулярно веднъж седмично и извънредно при заболяло дете или учител. Особено внимание в училищата ще се обърне на спазването на всички здравни протоколи. „Когато има дете със симптоми, то ще бъде отделено. Незабавно се уведомяват и родителите, които следва да го заведат на лекар. Ако имаме болно дете или учител, незабавно ще се уведомява районната здравна инспекция“, обясни министърът.
Сред предизвикателствата за новата учебна година той постави и осигуряването в максимална степен на компенсаторно обучение, когато се наложи училището да работи в електронна среда. Това важи до голяма степен за учениците от рискови групи или такива, чиито родители са с рискови заболявания. В изпратените до училищата насоки за работа има и списък с хроничните заболявания, при които учениците могат да учат от вкъщи.
„Началният учител върви с паралелката и ако в нея има болен ученик, той се карантинира заедно с учениците. За него не се изисква дистанция с учениците, а такава с останалите учители. Тоест няма да я имаме традиционната учителска стая или ако имаме, то трябва в учителската стая да има дистанция и носене на маски. Учителите, които работят с ученици от повече от една паралелка, трябва да носят маски и да има дистанция с учениците от класа“, информира министърът.
След разговори с родители пък е постигнато съгласие за тази година при медицински причини да се преминава в особена дневна форма с разрешение на местните РУО, която ще ползва режима на самостоятелната форма, но с предимствата на другите форми – най-вече дистанционна форма или обучение в електронна среда. Възможност за това ще бъде разписана с измененията в Закона за предучилищното и училищното образование. „Ще се опитаме да направим всяка една от тези форми на обучение, които имаме в Закона, по-пълноценна с повече часове за допълнителни консултации, повече възможности за срещи с учителя. Променяме и проекта „Подкрепа за успех“, така че да можем чрез него да финансираме допълнителните часове“, разясни министър Вълчев.
Освен това през новата учебна година ще има и възможност за дистанционна форма на обучение. За целта между 15 и 20 училища в страната ще станат центрове за дистанционна форма за обучение. На практика в тях ще бъде организиран втори образователен процес с допълнителни часове за учителите или с привличането на допълнителни учители. Подобни центрове ще обучават ученици от повече от една община и област. Прогнозите са тези центрове да заработят в края на септември или в началото на октомври. В Закона е записано, че дистанционната форма за обучение е за учениците от V до XII клас, припомни министърът.
„Различните форми съдържат различни предимства. Това, което се опитваме да направим, е максимален компенсаторен пакет и независимо каква е формата, да имаме максимум възможности за компенсиращо обучение и допълнително взаимодействие с учителите – заяви министър Вълчев. – Предстои ни трудна година, но и редица световни лидери заявиха, че ако оставим училищата затворени, рискуваме да има повече негативни последствия върху децата, отколкото може да причини пандемията от COVID-19. Генералният секретар на ООН дори говори за поколенческа катастрофа“, обобщи министър Вълчев.
Задължителни мерки в училищата за ограничаване на рисковете от разпространение на COVID-19
1. Спазване на общите здравни мерки.
2. Носене на лични предпазни средства (маски или шлемове). Носенето на маска или шлем в класната стая от учениците е по желание. Носенето на маска или шлем е задължително:
– в общите закрити части на учебната сграда – преддверие, фоайета, стълбища, коридори, санитарни възли, медицински кабинет, учителска стая, библиотека, бюфет и столова (освен при хранене) – за всички ученици, учители и външни лица;
– в класните стаи и другите учебни помещения от учителите, които преподават на ученици от повече от една паралелка/клас/етап. При учители, които преподават само в една паралелка, носенето на защитна маска/шлем е по тяхно желание;
– в училищните автобуси.
Маските за учениците се осигуряват от децата, респ. техните родители. Училищата осигуряват маски в случаите, когато учениците нямат такива или не са подходящи за ползване, а за учителите – маски или шлемове.
3. Дезинфекция на повърхностите и проветряване.
Необходимо е всекидневно двукратно (преди началото и след приключване на смяната) влажно почистване и дезинфекция на подове, бюра, чинове, маси, дръжки на врати, прозорци, ключове за осветление, бутони на асансьори, парапети, уреди, екрани, тоалетни чинии, мивки, кранове и др., а при наличие на потвърден случай на COVID-19 хигиенните и дезинфекционните мероприятия в зависимост от обектите варират от 4 пъти на ден до дезинфекция на всеки час.
Учебните стаи се проветряват по време на всяко междучасие, като се обръща специално внимание на кабинетите, учителската стая, физкултурния салон, лабораториите, работилниците, в които повърхностите, мишките, клавиатурите и инструментите се дезинфекцират във всяко междучасие.
Във всички санитарни помещения и тоалетни в училищата е необходимо да се следи за изразходването и своевременното осигуряване на течен сапун или дезинфектанти, еднократни салфетки за подсушаване на ръцете, тоалетна хартия, както и регулярно изхвърляне на боклука.
На дезинфекция и почистване подлежат и училищните автобуси преди и след всеки курс.
4. Засилена лична хигиена и условия за това:
– осигуряване на течаща топла вода и сапун във всяко санитарно помещение и в тоалетните;
– поставяне на автоматични дозатори за дезинфектант за ръце на входа на училището, в учителската стая и в коридорите, а при възможност – и в класните стаи, лабораториите и работилниците;
– създаване на навици за миене на ръцете с течен сапун и топла вода след посещение на тоалетната, преди хранене, след отдих на открито/физическа култура, при кихане и кашляне;
– правилно използване на дезинфектант за ръце, който се нанася върху чисти ръце;
– елиминиране на вредни навици, свързани с докосване на лицето, носа, устата и очите.
5. Спазване в столовата и в бюфета на публикуваните на интернет страницата на МЗ и БАБХ „Препоръки към бизнес операторите и работодателите от хранителния бизнес“.
6. Създаване на вътрешноучилищна организация и спазване на правилата във връзка с епидемията:
– определяне от директора на лице, отговорно за организация и спазване на правилата;
– разпределяне на отговорностите в училищния екип и задълженията на останалия персонал, в т.ч. и графици за дежурства;
– запознаване на персонала, учениците и на външните посетители със здравните изисквания;
– създаване на организация на хигиенните и дезинфекционните дейности и запознаване с инструкциите за начина на ползване на съответните биоциди.
7. Максимално ограничаване на контактите между ученици от различни паралелки при занимания по интереси:
– организиране на групи в рамките на паралелката, а при необходимост от смесване на ученици от различни паралелки,
в т.ч. и от различни училища – разреждане на учениците и осигуряване на нужната дистанция, която не позволява пряко взаимодействие;
– при заниманията по интереси, свързани с колективни спортове, се прилагат актуалните здравни регулации на МЗ.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg