Посещенията на ученици в Историческия музей в Бургас оставят незабравими впечатления у тях
Музеят е прекрасно място за провеждане на уроци, децата реагират емоционално и ангажираността им към материята е по-различна, отколкото в класната стая. Това доказва учителят по история Николай Димитров от СУ „Христо Ботев“ – Айтос. По националната програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“ – модул „Културните институции като образователна среда“, той, заедно с колегите си води своите ученици в Историческия музей в Бургас за незабравими часове.
„Интересът към часовете в Музея и конкретно в историческата експозиция бе голям. Най-активни обаче бяха тези от айтоското училище „Христо Ботев“. Разбира се, и другите експозиции в Регионалния исторически музей имаха своите посещения“, коментира пиарът на РИМ – Бургас, Татяна Байкушева, която е и екскурзовод. Голяма част от изнесените беседи пред малчуганите са нейни, заедно с учителите, затова и от първо лице споделя впечатленията си.
„Децата са много любознателни, много подготвени. Провеждахме викторини и те показаха голяма ангажираност. А техните учители са толкова всеотдайни, не жалят сили за организиране на посещението. Предварително се уточняваха всички детайли“, подчертава Байкушева.
Тайната на добрата комуникация с децата е в това, разкрива подробности Байкушева, че беседите са насочени към историята на родния край и региона. „Подчертавам, че Айтос е бил навремето големият град, а Бургас – далеч по-малък. И когато се е очаквало например нападение по море, голяма част от жителите на Бургас са се изнасяли в Айтос, където са били по-защитени“, обяснява Байкушева.
Николай Димитров е един от тримата учители по история в Айтоското училище „Христо Ботев“, които са довели в Бургаския музей над 200 ученици. Казва, че го прави от възрожденски подбуди. „Отначало работехме по Националната програма „Музеите като образователна среда“ и бяхме едни от първите, които получихме одобрение. След това продължихме с „Културните институции като образователна среда“. Няма значение какво е наименованието. Важното е, че на децата много им харесва, тъй като се сменя средата. Излизаме от класната стая и превръщаме урока в преживяване. Нещата, които им казваме на теория, в музея те ги виждат. Докосват се до артефактите. Едно е, когато обяснявам за амфора например, а друго е, когато те видят самата амфора. Бургаските музеи дават голяма възможност децата да учат там“, казва учителят. И се надява Програмата да продължи и в бъдеще, въпреки усложненията заради пандемията. По думите му е хубаво колкото може повече училища да се включат. Те са успели да покажат сбирки от бургаския музей на шестокласниците, а това може да се случи и с други класове, а защо не и по други предмети.
Голям интерес извън учебната програма в Историческия музей за децата представлява точно тази сбирка. Другата, която ги радва, е „Дарени и спасени съкровища“, където са представени културни ценности, придобити в периода 1996 – 2000 г. Изложени са представителни експонати, незаконно пренасяни от Централна Европа за Турция. Те произхождат от Франция, Южна Германия, Северна Италия и бившата Австро-Унгарска империя и са свързани с най-прочутите художествени ателиета на имперска Европа от XVIII – XIX век. Красотата и изяществото им съперничат на колекциите на големите европейски музеи, а експертите им определят висока колекционерска стойност.
В двора на Историческия музей на ул. „Лермонтов“ 31 се намира Стената на буквите – любимо място на всички ученици. Представени са писмени системи от цял свят. Показани са 11 писмени системи, сред които древни египетски йероглифи, клинописно писмо, латинска, гръцка, финикийска азбука, китайски йероглифи, брахми, глаголица и кирилица.
С писмените знаци, които са релефни, могат да се запознаят дори хора със зрителни проблеми.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg