Антоанета НАЙДЕНОВА
2020-а е безпрецедентна с предизвикателствата си пред човечеството. Образованието и обучението не правят изключение. Присъственото обучение отстъпи пред дистанционното през март. Сега ни чака същото. Но поне вече и учителите, и учениците са подготвени.
В подобни екстремни ситуации много по-отчетливо се виждат наистина важните неща – сред тях безспорно е ролята на учителите, която е незаменима! И това ще се запази и занапред въпреки бурното развитие на технологиите, изкуствения интелект и опитите за създаване на обучителни роботи.
Другият извод, който безапелационно се налага, е нуждата от цифрови умения – не само за учащите и техните преподаватели, а и за всички, които са принудени да работят от вкъщи, да участват във виртуални събития и т.н. Европейската комисия наскоро публикува своя годишен Обзор на образованието и обучението за 2020 г. Акцентът тази година е върху преподаването и ученето в ерата на цифровите технологии (виж стр. 20 – 21). Съветът на ЕС пък прие специфична за всяка държава препоръка. Към България тя е „да насърчава цифровите умения и равния достъп до образованието“.
Според Обзора ние сме в дъното на класацията на ЕС по равнище на цифровите умения на възрастните и на младите хора. Но се отчита, че през последните години у нас се обръща все по-голямо внимание на подобряването на цифровите умения и образование. В България има и сравнително по-голям брой ученици, които се занимават с кодиране. Това означава, че бъдещата работна сила ще бъде много по-дигитално подготвена и че посоката на образованието у нас е вярна.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg