Сложната 2020 г. доказа важността на непрекъснатото обучение
Развитие на Националния център за професионална квалификация на педагогическите специалисти и като иновативно аналитично звено, увеличаване четирикратно броя на обучените педагози – това накратко са изводите от Годишния доклад-анализ на НЦПКПС – Банкя, за свършеното през изминалата 2020 г.
В периода 20 януари – 20 декември на миналата година Центърът е реализирал обучения по НП „Квалификация“ 2020 г., предоставяйки възможност на учители, директори и на други педагогически специалисти да повишават своите компетентности съобразно професионалния си профил, личен избор и стратегията за развитие на съответната образователна институция. В квалификационните курсове са взели участие 3002 педагогически специалисти, или 4 пъти в повече от предходната 2019 г.
238 учители, разпределени в 10 обучителни групи, са се подготвили по новата учебна програма по история и цивилизации в X клас. От тях 39,1% са на възраст между 46 и 55 години – хора с опит, но и отворени към новите предизвикателства. Всеки пети, или 25,3%, е в най-активния период на кариерата си – между 36 и 45 години. На възраст между 25 – 35 години са 19,5% от историците. Средната оценка, която участниците в квалификационните курсове са дали по всички аспекти на обучение, надхвърля 5.00.
През втората половина на 2020 г. е проведена и въвеждаща квалификация на 306 учители, преподаващи гражданско образование, разпределени в 16 обучителни глупи, съответно по 8 в присъствена и дистанционна форма. Обучението е донесло на участниците в него по един квалификационен кредит.
През 2020 г. отново по НП „Квалификация“ е реализирано обучението на учители, които от тази учебна година преподават по новите програми за профилирана подготовка в XI и XII клас – музика, руски език, физика и астрономия и т.н. (Наредба №7 от 2016 г.). Най-многобройни са били групите на преподавателите по география и икономика – 155 души, български език и литература – 134, математика – 129, история и цивилизации – 125. И тук педагозите са поставили средна оценка над 5.00 на всички аспекти на квалификационните курсове.
253 директори на образователни институции, разпределени в 11 обучителни групи, са преминали обучение през изминалата година. Те са се запознали с инструментите за прилагане на компетентностния подход и промяната на училищната среда, насочена към развитието на ключовите компетентности за благополучието на училищната общност. Обучението е реализирано изцяло в присъствена форма в рамките на 16 академични часа и е донесло 1 квалификационен кредит на участниците.
През 2020 г. не са забравени и новоназначените директори. Центърът съвместно със Синдиката на българските учители, Съюза на работодателите в системата на народната просвета и Сдружението на директорите в средното образование са реализирали практическо обучение на 153 новоназначени директори. Основната цел на обучението е било директорите да се запознаят с различни практически казуси и възможностите за решаването им. Обобщените средни оценки за ефективността и качеството на практическото обучение показват висока удовлетвореност от всичките му аспекти. Средната оценка е над 5,50.
132 директори на професионални гимназии са се включили в обучителен курс на тема „Създаване на електронно учебно съдържание за педагогически специалисти по професионална подготовка“. Курсът е проведен съвместно с дирекция „Професионално образование и обучение“ на МОН. И тук средните оценки на удовлетвореност от всички аспекти на обучението са високи – над 5.30.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg