В Центъра за специална образователна подкрепа в Габрово залагат на индивидуалната работа с всяко дете
Държавната политика за приобщаването на всички деца и ученици не се свежда само до тяхното обучение. Тя дава много възможности за личностното развитие на всяко дете, включително на тези със специални образователни потребности, за придобиване на умения и за изграждане на навици за самостоятелен живот. Свързана е с различен подход и начин на работа и оказване на допълнителна подкрепа според техните възможности, и най-вече в зависимост от индивидуалните им потребности.
От юли 2017 г. Помощно училище „Николай Палаузов“ в Габрово е преобразувано в Център за специална образователна подкрепа (ЦСОП). „Втора година ЦСОП се помещава в нова сграда – разказва директорът на Центъра за специална образователна подкрепа в Габрово Диана Захариева. – Сега използваме целия трети етаж от сградата на бившето Трето основно училище „Цанко Дюстабанов“, до който се придвижваме с асансьор. Когато говорим за деца с множество увреждания, изискванията към околната среда се увеличават значително. Всички стаи са с ново и модерно обзавеждане – 6 класни стаи, кухня, мека стая, стая на логопеда и на психолога, учителска стая и администрация. Санитарните помещения са пригодени и достъпни за инвалидни колички.
През тази учебна година в ЦСОП – Габрово, се обучават 38 деца от I до XII клас. Те са разпределени в 7 групи, като във всяка от тях има по 5 или 6 деца. Две от групите обхващат деца в начална училищна възраст, има по една група за VIII и XI клас и две смесени – от V до XII клас. В седмата група са деца с множество увреждания (лежащи) и с тях се провежда изнесено обучение в Центъра за настаняване от семеен тип за деца и младежи с увреждания с потребности от постоянни медицински грижи, където са настанени.
„Нашите деца са с различни заболявания и степен на увреждания, затова работим с всяко от тях индивидуално – обяснява Захариева. – Целта е в ученето да бъдат включени активно всички запазени сетива чрез игра, общуване и взаимодействие. Разполагаме с много и различни дидактически и нагледни материали, психомоторни модули, тактилни устройства, средства, подпомагащи общата и фината моторика, богата библиотека, както и с материали и модули „Монтесори“, които са изключително подходящи.
Въведени са и интерактивни методи на обучение. От две години в ЦСОП успешно ползват „Комуникатор 5“
– система за допълваща алтернативна комуникация, известна като „Контрол с поглед“, която позволява проследяване на напредъка на всяко дете. Тя се приема с интерес от невербалните деца и постигнатите резултати са повече от добри.
Непрекъснато се закупуват нови дидактически пособия, които са изключително ценни при работата с деца със СОП. В двора на училището са поставени фитнес уреди, пригодени за деца в инвалидни колички, както и беседка и люлка, адаптирани за нуждите на децата.
В Центъра работят 8 педагози и по един логопед и психолог. Непедагогическият персонал се състои от 9 души, като трима от тях са помощник учители. „Те са изключително отговорни и всеки ден се грижат безрезервно за храненето и хигиената на децата, оказват подкрепа на всеки преподавател. Всички останали също помагат при обгрижването на нашите ученици, за което съм им благодарна. Ние сме малък, но задружен колектив“, категорична е директорката.
Възпитаниците на ЦСОП получават допълнителна подкрепа под формата на корекционно-рехабилитационна дейност от логопеда и психосоциална рехабилитация от психолога. В Центъра не се провеждат физиотерапия и рехабилитация, тъй като няма свободни помещения. Тази дейност се извършва от другите дневни центрове, с които се поддържа непрекъснато взаимодействие.
Заниманията по интереси в Центъра са интересни и развлекателни и включват музикотерапия, здравословен начин на живот и дейности от ежедневния живот. Те са съобразени с индивидуалните особености и възможности на децата, както и с тяхното физическо здраве. „Нашите ученици обичат да слушат музика и да гледат анимационни филмчета. От МОН ни предоставиха два таблета, на които инсталирахме образователни игри, и децата се забавляват и обучават едновременно“, казва Захариева.
Тя уточнява, че техните ученици са записани в масовите училища в Габрово, но обучението им се извършва в ЦСОП до XII клас. След VII клас децата се записват в професионални гимназии или професионални паралелки.
14 от тях са към Професионалната гимназия по туризъм „Пенчо Семов“ в различни специалности по готварство, хлебарство, кулинарни техники и технологии. 6 от учениците на Центъра са в професионални паралелки, а двама са в непрофилирана паралелка.
Центърът поддържа постоянен контакт с училищата, към които са записани техните възпитаници. За двата голeми християнски празника Коледа и Великден, както и за Баба Марта учениците от ПГТ „Пенчо Семов“ и техните учители приготвят различни лакомства и изненади за своите съученици от ЦСОП. Центърът разполага със своя обзаведена кухня, в която под ръководството на учителя по практика се приготвят вкусни ястия. А по Коледа се организира работилничка, в която творят и готовите картички се изпращат до всички училища в Габрово.
През декември 2020 г. Центърът създава виртуални класни стаи за дистанционно обучение във всички групи, но за по-голямата част от учениците те се оказват неефективни. За тях учителите разпечатват дидактически материали на хартиен носител, които разнасят по домовете или изпращат по пощата. „Създадохме добра организация за индивидуални срещи с децата. По утвърден график се провеждаха персонални терапевтични занимания с учениците през януари и февруари при засилена дезинфекцията на стаите и дидактическите пособия“, обяснява директорката.
За всеки ученик преходът към зрелостта е колкото вълнуващ, толкова стресиращ и плашещ, което важи още повече за децата със СОП. Затова в Центъра се провеждат консултации със специалист за възможностите на пазара на труда с учениците от последните класове на обучение (Х – ХІІ клас). Голяма част от юношите се нуждаят от продължителни и вероятно постоянни грижи. Те могат след завършването си при желание и на родителите да посещават Дневния център за пълнолетни лица с увреждания в Габрово.
„Стремежът ни е да ги обучим на полезни знания и умения, свързани с ежедневния живот, за да ги подготвим максимално за тяхното последващо приобщаване и реализация“, категорична е Диана Захариева.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg