1200 са училищата без регистриран случай на COVID-19, ще се върнат ли те към нормален учебен процес
Без приоритизация и на доброволен принцип, така ще се ваксинират екипите на детските градини и училищата. Педагогически и непедагогически персонал ще се ваксинират едновременно. Такива са намеренията на Министерството на образованието и науката, споделени с членовете на Отрасловия съвет. Те се събраха на първото за годината заседание, за да обсъдят важни за образователната система въпроси – сложни и с немалко неизвестни. Едно е ясно, зимните месеци са трудни от епидемиологична гледна точка. Това са месеците на разпространение на различни вируси, досега предимно грипни, а сега се прибавя и COVID-19. Затова вече
10 седмици гимназистите учат от разстояние в онлайн среда. Прогимназиалният етап средно 6 седмици са били у дома до края на миналата година и така ще продължат поне до 18 януари.
От друга страна, наближава краят на първия срок. Както винаги, дванайсетокласниците са със скъсена учебна година. „Иска ми се повече ученици да бъдат в клас. Но за подобрение на епидемичната ситуация можем да говорим с умерен тон, като тя може да се влоши заради новия щам, който е със 70% по-високо число на заразяване“, коментира министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Каква е картината в Европа и Израел – на много места детските градини са отворени, с увеличаване на възрастта повечето класове учат у дома. Някои държави са приели гъвкав и непрекъснато променящ се подход на отваряне и затваряне на учебните институции.
България заложи на сигурното, с мисъл за здравето на ученици, учители, родители и затвори училищата и детските градини в цялата страна. Само че има малки населени места без случай на коронавирус и за тях е непонятно защо се затварят училищата им. 1200 са училищата без регистриран случай на болестта. Те са предимно основни, а учебният процес в тях във всички класове може да бъде в реална среда. Друг пример – Кърджали, като област, продължава да бъде с най-нисък процент заразени, трябва ли тогава децата да продължат да учат онлайн. Безспорно еднозначни решения при тази пъстра картина е трудно да се вземат. Във всички случаи те трябва да бъдат добре обмислени. „Здравето и животът срещу образованието – не в това е дилемата“, категоричен е министър Вълчев. Той ще предложи училищата в населени места, в които няма разпространение на заразата, да учат в реална среда. 1274 са малките училища и те са концентрирани предимно в малки населени места. Не така стоят нещата в големите училища, най-вече в големите градове, където вероятността да се учи онлайн до края на годината, е напълно възможна. Все по-често образователната система адмирира идеята за удължаване на учебната година и така ще могат да се провеждат екскурзии, както и занимания по интереси. Зад удължаване на учебната година застава и председателят на СБУ д.ик.н. Янка Такева – в това е шансът да се компенсира дефицитът от онлайн обучението.
От 11 януари са разрешени индивидуалните дейности, поправителните държавни изпити, практиките. След 23 януари ще започне провеждането и на олимпиадите.
Членовете на Отрасловия съвет застават зад необходимостта от ваксиниране. Според председателя на СБУ д.ик.н. Янка Такева 32% от педагогическия и около 38% от непедагогическия персонал са готови на това и всеки ден процентът расте. Тя смята, че V – XII клас трябва да завършат първия срок онлайн. А посещението на малките в училище да послужи за изводи и бъдещи политики, съобразени със ситуацията. Тя е епидемична и за да не пострада качеството на образование, трябва да се премислят всички възможни форми на обучение – 9 според Закона за пред-
училищното и училищното образование.
Д-р Юлиян Петров от синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ поиска да се информират учителите повече за ползите от ваксините и да им се подава пълна информация за видовете ваксини. Председателят на Сдружението на работодателите в областта на народната просвета Диян Стаматов смята, че първият срок трябва да приключи в онлайн формат на обучение, а от февруари да започне поетапното връщане в клас, като се започне от XII, VII и VIII клас. И припомни, че е необходимо час по-скоро да станат ясни датите за провеждане на олимпиадата по математика – „вход“ за природо-математическите гимназии, и тази за най-малките „Знам и мога“.
Според Диян Стаматов времето е подходящо и за дебати за това кога да започва учебната година, както и за графика на ваканциите.
Директорът на столичното 51. СУ „Елисавета Багряна“ и председател на Сдружението на директорите Асен Александров предложи вариант на обучение в реална среда, ако паралелките бъдат разделени на две, за да се намали гъстотата на учениците в класните стаи. А Мария Каменова – председател на Българската асоциация на частните училища, е категорична – най-доброто е учителите да се ваксинират, а децата отново да се върнат в училище, стига ситуацията да позволява, разбира се. Според колежката Валентина Денчева – директор на ЧСУ с немски език „Веда“ и член на УС на БАЧУ, е необходим анализ какъв процент от учители и училищни директори са преболедували болестта, какво показва сравнителният анализ с други професионални групи. Тя застава зад идеята ваксинацията да започне от преподавателите в гимназиалния етап, където вероятността – поне според науката – човек да се разболее, е по-висока, защото големите ученици са преносители на заразата като възрастните хора.
Членовете на Отрасловия съвет обсъдиха и темите за квалификацията на учителите. Бе дадена висока оценка на Центъра за квалификация на педагогическите кадри в Банкя. Затова д.ик.н. Янка Такева поиска средствата, предвидени за това, изцяло да бъдат насочени там.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg