В ЦСОП – Благоевград, се стремят да работят над европейското ниво
МОН инициира и финансира за първи път Националната програма „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“ за 2020 г. За разработването на учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език, за професионално образование и обучение и за ученици със специални образователни потребности са осигурени 1,495 млн. лв.
Национално издателство „Аз-буки“ се включи в работата по подготовката на учебните помагала.
В няколко броя в. „Аз-буки“ представя училищата, чиито
екипи са разработили 14-те учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език.
Изданията са достъпни онлайн на страницата на МОН – https://www.mon.bg/bg/100644
Методическото ръководство за адаптиране на учебното съдържание за I – IV клас за ученици със специални образователни потребности, което създадоха колегите от Центъра за специална образователна подкрепа „Св. Паисий Хилендарски“ – Благоевград, основно е насочено към общообразователните учители. Целта е те да бъдат подпомогнати във всекидневната работа с деца със специални образователни потребности. Разбира се, ръководството може да се използва и в специалните училища.“ Това коментира за „Аз-буки“ Иван Малинов, директор на ЦСОП – Благоевград.
И добавя, че колегите му са с богат опит в работата с деца със специални образователни потребности, който е синтезиран в създаденото методическо ръководство. „Колеги са хонорувани преподаватели в Югозападния университет в Благоевград. При създаването на ръководството получиха методическа подкрепа от доц. д-р Мая Сотирова от ЮЗУ „Неофит Рилски“, която е автор на учебници, учебни помагала и методически ръководства.“
Директорът на ЦСОП – Благоевград, споделя, че в последните години нараства броят на децата, с които работят в Центъра. В момента те са 108, докато преди години са били 60. Освен в Центъра негови специалисти работят и с деца от четири центъра за настаняване от семеен тип и три дневни центъра – в Благоевград, Сандански и с. Струмяни.
„Базата ни позволява да обхванем още деца. Създадена е през 1983 г., като е построена специално за нуждите на децата с увреждания. Сега реновираме постепенно отделни части и създаваме много добри условия за работа с децата и учениците“, разказва Иван Малинов. Влагат както собствени средства, така и финансиране по различни програми. „Търсим непрекъснато възможности за обновление на базата. Срещаме и много голяма подкрепа от Министерството на образованието и науката. Миналата година например получихме 100 000 лв. целево финансиране, с които направихме хидроизолация на покрива и реновирахме малкия физкултурeн салон“, подчертава събеседникът ми. По програма за изграждане на достъпна архитектурна среда е изграден асансьор. Направени са вътрешна и външна хидроизолация, монтирана е и соларна инсталация. В момента се обновяват още три кабинета.
„В сградата разполагаме със сензорна стая, Монтесори класна стая, кинезитерапевтичен кабинет, логопедичен кабинет, кабинет на психолога, т.нар. мека стая, оборудвана отново по проект, финансиран на МОН. Имаме и много хубав нов кабинет за арттерапия, класни стаи, фитнес зала и два физкултурни салона, защитена детска площадка за игри на открито, адаптирани санитарни възли. Използваме и различни технически средства и оборудване, в това число компютри,
интерактивни дъски и мултимедия. Имаме и собствен автобус. Освен това е обособен и кабинет по готварство. Разполагаме с комплексно озвучаване и прилагаме ароматерапия в цялата база, което е иновация и много добре се отразява на децата“, продължава Малинов. Два пъти печелят проекти за озеленяване и реновиране на двора по програми на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС).
В ЦСОП – Благоевград, се предлага и професионално обучение след VIII клас, като учениците излизат с I степен на професионална квалификация по част от професия. Директорът на Центъра посочва, че работят съвместно със Земеделската гимназия в Сандански по специалност „Озеленяване“ и с Професионалната гимназия по туризъм и лека промишленост по обучението за готвачи, шивачи и кетъринг.
За развитието на децата се грижи екип от 22 специалисти – арттерапевт, кинезитерапевт, логопед, психолог и специални педагози. Директорът подчертава, че тече подмладяване на колектива, като много млади специалисти избират да работят в Центъра. „Това са колеги на по 24 – 25 години, които имат креативно и ново мислене. Водещо при подбора на кадрите ни са добрата методическа подготовка и желанието за работа. Другото се научава. Вярвам в младите“, казва Малинов. Споделя още, че екипът непрекъснато се квалифицира, като всяка година колегите му се включват в различни обучения.
Разбира се, това им помага и при преминаването към обучение от разстояние в електронна среда по време на пандемията. „Използваме най-различни методи – най-вече дистанционно обучение, но ползваме и предварително подготвени обучителни материали, които се разнасят на децата. И се следи за тяхното изпълнение. Имаме създадени вайбър и фейсбук групи“, обяснява събеседникът ми. Особена роля тук имат връзките с родителите, които дават своята подкрепа на педагозите. „Не е възможно да се работи без родителите, независимо в каква форма. Затова и една от целите ни е много доброто взаимодействие със семействата. Поддържаме непрекъснато връзка с тях“, допълва Малинов.
Отново в подкрепа на родителите в условията на пандемия и за да продължи активната подкрепа за децата със специални образователни потребности, от миналата година ЦСОП – Благоевград, организира „Лятна подкрепа“ – занимания през летните юли и август. Тя включва обучение, терапия, рехабилитация и занимания по интереси. „Тази инициатива за допълнителна подкрепа на всички желаещи се прие много добре. Нашите специалисти всекидневно се занимаваха с децата и в двора на училището. Продължаваме и тази година“, казва директорът на Центъра.
Събеседникът ми е категоричен, че основна цел на неговия екип е да направят и поддържат Центъра – като условия, дейности и подкрепа, на европейско ниво. „И това не са празни думи. Имаме специалистите, обновяваме и базата. Правим посещения в Европа, поддържам контакти с бивши колеги, които са в чужбина. И мисля, че има с какво да се похвалим. Мога да твърдя, че нашият Център е поне на нивото на тези, които съм виждал лично. Особено сме доволни, когато това сравнение правят родители на наши деца и казват, че при нас е по-добре“, заключава директорът Иван Малинов.
Методическо ръководство за адаптиране
на учебното съдържание
за I – IV клас за ученици със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални учебни програми в центрове за специална образователна подкрепа
Разработено от авторски екип към Центъра за специална образователна подкрепа „Св. Паисий Хилендарски“ – Благоевград: Мария Костова, Павлета Павлова, Славчо Бобошевски, Соня Цочева, Цветелина Деловска.
Художник – Илияна Михова.
Научен консултант – доц. д-р Мая Сотирова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg