ЦСОП – Харманли, има амбицията да стане базово училище на Тракийския унивeрситет
Създали сме прекрасна среда за развитието на нашите ученици.
В последните години с много работа от страна на екипа и с подкрепата на МОН реновирахме базата. Колегите ми са истински професионалисти, които успешно съчетават образователната и терапевтичната работа с нашите възпитаници.“ Това казва за
„Аз-буки“ Георги Бакалов – директор на Центъра за специална образователна подкрепа „Петко Р. Славейков“ в Харманли.
В момента в ЦСОП – Харманли, се обучават 118 деца, от които 60 нощуващи в общежитието. Центърът разполага с пететажна сграда с два входа, която е санирана през 2019 г. със средства, отпуснати от МОН. В едната част се намира общежитието, а в другата се помещава модерен терапевтичен център с 12 специализирани кабинета – два логопедични, два психологични, два за арттерапии, музикотерапия, лечебна физкултура и кинезитерапия, както и с прекрасен Монтесори кабинет. Гордост е и кабинетът по готварство, обзаведен с всички необходими уреди за една съвременна кухня. На разположение на децата е и реновиран отново със средства от Просветното министерство спортен салон, добре оборудвана столова и много голям двор. Имат и опитно поле, в което учениците се запознават с отглеждането и грижите за овощните насаждения. Центърът разполага и с училищен автобус.
„На практика сме вторият по големина подобен център след този в Долни Дъбник, като разполагаме с 22 дка застроена площ. Смея да твърдя, че имаме най-добрата база в страната“, отбелязва директорът на Центъра. И добавя, че поддържането и развитието на подобна база преминава през добро управление на финансите и много личен принос на колегите му, които оборудват кабинети и се грижат за дизайна на двора, детските площадки и цветните градини.
Екипът на Центъра е от 39 специалисти и 23 души обслужващ персонал. „Усилията на колектива дават своите резултати, макар и понякога бавни. Но те носят голямо удовлетворение на колегите и са стимул за тяхната работа. Колективът ни е сплав от специалисти с голям стаж и млади и амбициозни педагози, на които те предават своя опит“, споделя събеседникът ми, който два пъти е носител на наградата на МОН „Св. Иван Рилски“. По този повод коментира, че това е признание за огромния труд на всички негови колеги – психолози, логопеди, арт и музикотерапевти, кинезитерапевти, слухово-речеви рехабилитатори и специалисти по лечебна физкултура. Специално подчертава, че винаги когато може, дава път на младите и им се доверява, макар понякога те да идват направо от студентската скамейка. „А и децата обичат младите колеги“, усмихва се Бакалов.
Заедно с тях и той не пропуска възможност да се включи в различни обучения за развитие на квалификацията. В това отношение поддържат постоянна връзка с Тракийския университет, чиито преподаватели провеждат обучения в Центъра.
В контакт са и с лектори от „Карин дом“ във Варна. „Амбицията ни е да станем базово училище на Тракийския университет, каквото бяхме преди доста години като помощно училище. Това ще позволи на студенти от висшето училище да имат практики при нас и да се учат да работят с най-модерната апаратура в страната, с която Центърът ни разполага.
А и ние ще разчитаме на постоянна квалификация“, обяснява директорът на ЦСОП – Харманли.
Събеседникът ми подчертава, че в работата си неговите колеги успешно съчетават новости и класически педагогически подходи в обучението и възпитанието на деца със специални образователни потребности. Те прилагат в работата си и съвременни технологии – интерактивна дъска, кинект устройства и биофийдбек технологии. Опитът на неговите колеги намира израз и в създаването през миналото лято на учебно помагало за I – IV клас за обучението на ученици със специални образователни потребности в центрове за специална образователна подкрепа. „Научни консултанти ни бяха проф. Веска Шошева и доц. д-р Митко Шошев от Тракийския университет. Беше ни оказана важна
подкрепа при изпълнение на проекта и от МОН. Помагалото е насочено към всички наши колеги и към общообразователните учители, които работят с деца със специални образователни потребности в класната стая. Досега всичко беше, така да се каже, творчество на колегите“, коментира Бакалов.
Добавя, че екипът му успява да се справи и с предизвикателството на онлайн обучението. Независимо че работата от разстояние в електронна среда не е най-подходящата за децата със специални образователни потребности. Но с подкрепата на родителите в онлайн обучението се включват над половината деца. За останалите педагозите разнасят материали в началото на седмицата и в края ѝ събират изпълнените задачи. Освен това негови колеги извършват рехабилитационна и терапевтична дейност на място в 12 случая на деца със тежки увреждания.
Центърът за специална образователна подкрепа в Харманли предлага и професионално обучение след VII клас. През последната учебна година 32 деца се обучават в специалностите „Обществено хранене“ и „Трайни насаждения“. „Тук е лозарски район – поддържаме партньорски отношения с комплекса „Тера Тангра“ и с други фирми, с които имаме договори за провеждане на практически занятия. А онези наши ученици, които докажат умения, след завършването си могат да започнат и работа. В подобни отношения сме и със заведения за хранене, където друга част от учениците ни имат производствена практика за помощник-готвачи. Дори вече имаме деца, които са се реализирали и работят“, разказва директорът Бакалов.
„Това е мисията на Центъра – подготвяме учениците за социална интеграция и реализация в живота. Правим го, като се съобразяваме с индивидуалното развитие на всяко дете. То тръгва от играта от подготвителната група, през формирането на хигиенни навици, социални умения, обучението по индивидуални адаптирани учебни програми и достига степента на професионална квалификация и реализация в живота“, казва директорът.
Тази година Центърът се включва и в Националната програма „Отново заедно“, която предвижда едноседмични почивки на планина или на море. Но това е допълнение към традиционния летен лагер с обучителни игри в Международния младежки център – Приморско, който се провежда всяка година. „Прекрасните отношения с управата на ММЦ – Приморско, в лицето на Пламен Георгиев намират израз в това, че комплексът осигурява всеки септември напълно безплатно почивка на море и за децата с множество увреждания и техните придружители“, споделя събеседникът ми. Не пропуска да отбележи и добрите отношения с местното общинско ръководство и с общообразователните училища от града.
Накрая Бакалов подчертава и промяната в отношението на родителите към центровете за специална образователна подкрепа. „Преди време не един и два бяха случаите на семейства, които отричаха, че децата им имат необходимост от специална подкрепа. Сега все повече родители търсят специалистите и институции като нашата, за да може техните деца да бъдат подпомогнати и компенсирани в своето развитие максимално“, казва директорът на ЦСОП – Харманли.
Учебно помагало за I – IV клас за обучението на ученици със специални образователни потребности в центрове за специална образователна подкрепа
Разработено от авторски екип към Центъра за специална образователна подкрепа „П.Р. Славейков“ – Харманли: Трендафилка Димитрова, Наталия Петкова, Дорка Петкова,
Димка Иванова, Ваня Господинова, Лиляна Боянова, Красимира
Атанасова, Мирела Дончева.
Художествен и графичен дизайн – Кирил Халваджиев, Тодор Славов.
Научен консултант – проф. Веска Шошева, доц. д-р Митко Шошев.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg