Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
История
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 27, 2021

Хайдутин и хайдук

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-07-2021
в Брой 27, 2021
A A

Ваня МИЧЕВА*

В българския език съществуват две близки по форма думи: хайдутин и хайдук. Според Речника на българския език те имат по две значения: хайдутин 1. Истор. Народен закрилник и борец с оръжие в ръка срещу турските потисници през време на робството. 2. Крадец, разбойник; хайдук. Нар. 1. Крадец, разбойник. 2. Остар. Хайдутин (в 1 знач.).
В историята на българския книжовен език думата хайдут се появява за първи път в езика на новобългарските дамаскини, който е много близък до говоримия език от XVII век. В тези текстове тя означава ‘грабител, разбойник, насилник’. Например: „хаидуте на людете животать им отнемат“. И двете лексеми са заемки от унгарската hajdúk ‘наемна войска, която пази границата на Кралство Унгария с Османската империя’. Поради честите сблъсъци с тези пазители османските власти ги възприемат като врагове на империята и разбойници. Така в турския език се утвърждава думата hajdud именно с такова значение. А оттам преминава в българските диалекти и в дамаскините. През сръбски навлиза в разговорния български език и думата хайдук. Дълго време и двете заемки се употребяват с едно и също значение − ‘грабител, разбойник’.
Хайдутството съществува по българските земи от XVI до XIX в. За представителите на официалната османска власт участниците в него са разбойници и затова са наречени хайдути. В паметта на българите обаче те са народни закрилници и борци за свобода. Така постепенно думата хайдутин се преосмисля и днес означава ‘участник в хайдушкото движение против османското робство’. Докато хайдук
и в днешната публицистика се употребява като название на хора с насилническо поведение, напр.: „хайдуците на Сидеров ще продължат да вилнеят из центъра на София“ (в-к „Култура“, 2013).

*Д-р Ваня Мичева е доцент в Секцията за история на българския език в Института за български език при БАН.

Your Image Description

Свързани статии:

Това е една интересна работа, която… буди интерес Буква и с ударение в българския език Не всеки противник е опонент Наречието вкъщи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Конкурси за началници на РУО

Следваща статия

Видеопослания за ползите от ваксинирането

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Видеопослания за ползите от ваксинирането

С поглед  към Вселената

С поглед към Вселената

В ход е дигиталното обучение

Ветеринарят – лечител на човечеството

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 2/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 1/2024, година XXXII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 5/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 4/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 3/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 2/2023, година XXXI
  • Сп. „История“, книжка 1/2023, година XXXI
  • Годишно съдържание на сп. История, година xxx, 2022 г.
  • Българите в ГУЛАГ: случаите на политическите емигранти Недю Саков и Петър Маринов
  • Сп. „История“, книжка 6/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 5/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 4/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 3/2022, година XXX
  • Сп. „История“, книжка 2/2022, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"