Проектната работа е водеща в ДГ №1 „Щастливо детство“ в Монтана
ДГ №1 „Щастливо детство“ посещават 116 деца, разпределени в 4 групи и една група в
с. Доктор Йосифово с 23 деца. За тях се грижат общо 12 педагози. Обхванати са и всички 4-годишни. С децата със специални образователни потребности целогодишно работи екип – ресурсен учител и рехабилитатор.
Вярвам, че всеки човек е индивидуална и неповторима личност. Вярвам в успеха на всеки – убедена съм, че даден неуспех се дължи не на бездарността на децата, а на неподходящи методи на обучение. Колективът на ДГ №1 „Щастливо детство“ в Монтана всекидневно, с много любов и всеотдайност подкрепя децата още от най-ранната си възраст да открият собственото си и уникално Аз, своите индивидуални таланти и уверено да поемат пътищата към познанието и човешките добродетели.
Един от начините да създадем оптимална материална среда и да превърнем детската градина в привлекателен център за развитие, изява и творчество на децата, е, като участваме в различни проекти. Участвайки по проект на Предприятието за управление на дейности по опазване на околната среда, изградихме две площадки за екоземеделие и спорт на открито. Непосредствените наблюдения, експериментирането, грижата за растенията и практическите дейности дадоха възможност на децата в реална среда да приложат придобитите знания и да осъзнаят връзката на човека с природата.“ Така започва разговорът с Вержиния Савова – директор на детската градина.
На тези площадки малчуганите садят и се грижат за посаденото и така опознават растения и зеленчуци, които често попадат на трапезата им, но от магазина. Много се радват и се забавляват. А тези, които не са посадили нищо поради това, че са отсъствали, донасят от градините на бабите си по стрък с чушка, само и само и те да имат по нещо насадено.
„Участваме и по Националната програма „Успяваме заедно“ с проекта „Хубаво е в детската градина“ – продължава разказа си Савова. – Винаги сме имали пътуващи папки, които играят ролята на пощенски кутии. Какво представлява пътуващата папка – най-обикновена папка, която изпращаме на родителите, за да се запознаят с нашите идеи. Всяка година подбираме около 3 – 4 теми, които са се сторили интересни за екипа. Например темата за агресията, обсъждане на конкретен инцидент или теми, интересни за цялото общество. Посочваме и подходяща литература по темата. Гледаме да насочим вниманието на родителите към неща, които могат да са им полезни. Те трябва да прочетат папката и да ни я върнат с подпис. В проекта бяха предвидени и 3 лекции, осъществи се една. За съжаление, COVID-19 често не позволява да се реализират подобни инициативи.“
В ДГ №1 „Щастливо детство“ от години работи и консултативен кабинет. Той е особено ценен за връзката образователна институция – семейство. Ако педагозите забележат проблем с дете, не само го обсъждат, но и препоръчват подходяща литература на семейс-
твото. За съжаление, малка част от родителите проявяват допълнителен интерес. По-скоро разчитат изцяло на компетентността на учителите и че те сами ще се справят със ситуацията.
На въпроса какви иновации прилагат в работата си, Вержиния Савова отговаря: „За мен иновацията трябва да е наистина нещо ново. Много неща изчетох, за да реша какво да предложа на колегите и родителите. Попаднах на т.нар. дизайн мислене като метод и ми хареса. Оказа се, че и това ново е забравено старо. Измислено е много отдавна в Оксфорд и се използва за генериране на нови идеи при големи колективи. Установихме, че на практика това е проектно базирано обучение. Избираме теми, които не са включени в учебния материал. И децата, и родителите се включиха с интерес.“
Дизайн мисленето включва
7 теми, посветени на конкретна професия – астронавт, метеоролог, пътешественик. Процесът преминава през няколко етапа. В първия учителката запознава децата със съответната професия. След това разговаря с тях, за да види какво са разбрали, какво е провокирало техния интерес, как си представят работата на архитекта например. Във втората фаза решават какво ще построят, като всеки споделя своята идея – да построи къща, детска градина, магазин. В случая най-ценна е комуникацията между педагога и детето. Няма значение каква е идеята му – дали е по темата, дали не – същественото в случая е да има диалог.
„Заедно с децата „посетихме“ метеорологична станция, „пъту-
вахме“ до Марс. Обикновено 90% от родителите идват с нас при тези занимания и се включват с интерес“, подчертава директорката.
Практика в детската градина е един педагогически екип да работи с групата от първата до третата година. В IV група децата се поемат от екип, чиято главна задача е да ги подготви за училище. Резултатът – в което и училище да отидат възпитаниците на
ДГ „Щастливо детство“, те са сред най-добре подготвените за I клас. Но не всички родители са съгласни с тази ротация. Например тези на децата от групата по дизайн
мислене настояват двете учителки да продължат да подготвят младите дизайнери и за училище.
„Това, че родителите харесват учителките на децата си, може само да ме радва – казва Вержиния Савова. – Но съм убедена, че и титулярният екип за IV група ще бъде много полезен в подготовката за училище.“
Директорката разказва, че с удоволствие дава шанс на млади хора, които искат да станат учители. Но смята, че липсата на учебни практики при бъдещите педагози се отразява на работата им впоследствие.
Допълнителните занимания, които се предлагат в детската градина, са народни танци, изобразително изкуство, карате, английски език към училище „Европа“, футбол. Интересът към тях е голям, групите са с по 18 – 20 деца и графикът се прави трудно.
„Хубавото е, че всички родители проявяват разбиране към децата със специални образователни потребности – казва директорката. – В случаи на инциденти правим срещи с тях, обясняваме им, че трябват търпение и работа с тези деца.“
В групата в с. Доктор Йосифово посещаемостта се повишава, откакто се въвежда мярката за спиране на месечните семейни помощи при отсъствие от училище. Но като най-важен стимул децата да посещават детската градина в селото, е отношението на учителя към тях. Поради продължителен болничен на титуляра директорката изпраща в селото помощник-възпитател от детската градина в Монтана. Родителите са силно впечатлени от отношението ѝ към децата. Помага на всяко да се облече, да си завърже обувките. Дори ги сресва, преди да ги предаде на родителите. Такива неща се забелязват и топлят родителското сърце. Младата учителка прави в социалните мрежи и група на родителите.
В нея по време на епидемията родител пуска гласово съобщение от детето си: „Госпожо, обичам ви!
С нетърпение очаквам да се отвори детската градина“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg