STEM център отваря врати във врачанската Езикова гимназия „Йоан Екзарх“
Българският еврокомисар Мария Габриел стартира още една инициатива, свързана с образованието и иновациите. Тя поставя началото на Европейска награда за иновативно обучение в рамките на програма „Еразъм+“.
Това е поредно признание за труда на учителите и привличане на повече млади хора към професията. С Наградата се отличават иновативни преподавателски практики, както и работата на учителите и техните училища, участващи в проекти за европейско сътрудничество. Всяка година Наградата ще има различен тематичен акцент, като тазгодишният е дистанционното и смесеното обучение. По време на събитието за обявяване на новата инициатива са отличени иновативни учители и училища от 31 държави в четири категории: образование и грижи в ранна детска възраст, начално образование, средно образование и училища за професионалното образование и обучение. Българските лауреати са Първо частно училище „Леонардо да Винчи“ – Русе, СУ „Екзарх Антим I“ – Казанлък, Профилираната езикова гимназия „Йоан Екзарх“ – Враца, и Професионалната гимназия по електротехника и електроника „Константин Фотинов“ – Бургас. Европейската церемония по награждаването на лауреатите е предвидена за 20 октомври 2021 г. в Брюксел.
В този брой разказваме за постиженията на ПЕГ „Йоан Екзарх“ във Враца.
Диляна КОЧЕВА
Профилираната езикова гимназия „Йоан Екзарх“ във Враца е известна с впечатляващите успехи на своите ученици. През миналата учебна година възпитаниците ѝ постигат завидни резултати както на състезанията, така и на държавните зрелостни изпити. Двама са лауреатите от националната олимпиада по испански език. Деница Петкова и Сюзън Димитрова получават 6.00, а Симона Николова заема трето място. Врачанските гимназисти отлично се представят и на националната олимпиада по български език и литература за единайсетокласници – Таня Даскалова завоюва второ място, а Михаела Николова – трето. Второ място печели Алекс Марин Савчев от XI клас на Националното многоезично състезание (английски и испански език). Разбира се, заслуга за големия успех имат и учителите, които ги подготвят – Катя Георгиева (испански език), Йоанна Димитрова, Милка Маркова (БЕЛ) и Таня Денова (английски език).
„Доброто представяне на нашите ученици на двете олимпиади е двойна гордост за нас. Радвам се, че успяхме да се подготвим въпреки продължителното обучение от разстояние в електронна среда“, започва разказа си директорката Валентина Михайлова. Независимо че в училището испанският език се изучава като втори, възпитаниците на „Йоан Екзарх“ традиционно показват високи резултати на изпитите. Отличните оценки по БЕЛ пък се дължат както на добрата подготовка от страна на учителите и усилената работа на учениците, така и на засиления интерес към предмета като профилиращ от страна на единайсетокласниците и дванайсетокласниците. „Определящо е и това, че сме хуманитарно насочена гимназия и ориентацията на учениците е в тази посока“, допълва моята събеседничка.
За прекрасното представяне на националните олимпиади учениците и техните преподаватели получават признание и от РУО – Враца. В средата на лятото на специална церемония те са отличени с грамоти. Получават и подаръци – книги и електронни устройства.
На ДЗИ в XII клас по всички предмети зрелостниците получават оценки над средните за страната. Пълните шестици са две – на Биляна Добрилова на изпита по БЕЛ и на Стефан Павлов на изпита по биология и здравно образование. „Учениците ни не се затрудниха при обучението от разстояние в електронна среда. И логично се представиха повече от добре“, категорична е директорката.
450 са учениците във врачанската езикова гимназия. Новото попълнение – осмокласниците, са 78. „Тази година приемаме ученици с доста по-висок минимален бал от предишните години“, отбелязва Михайлова. От учебната 2020/2021 г. държавният план-прием е намален с една паралелка. За втора поредна година училището приема ученици в две паралелки с профил чужди езици и една професионална – „Графичен дизайн“. Езиковите паралелки са с първи чужд език английски и втори съответно за едната немски, а за другата – испански. В годините назад третата е била с втори език френски или руски в зависимост от броя на желаещите. Настоящите единайсетокласници и дванайсетокласници пък се обучават в професионалната паралелка „Аниматор в туризма“. „Учениците от тези паралелки често се включват в градски инициативи, организирани от Община Враца, Младежкия дом или Младежкия център“, разказва директорката. Редовно към училището се обръщат и местни фирми с покана към учениците за участие в различни инициативи.
Гимназията е отличен партньор и с Регионалното управление на образованието във Враца. „Винаги се включваме в инициативи, в които можем да помогнем, използвайки таланта на учениците ни. Това е атестат и за работата на учителите“, казва моята събеседничка. Връща лентата назад и разказва, че преди две години стават първото училище в областта, което започва да работи изцяло с електронен дневник и оставят хартиения в миналото. Тогава, съвместно с РУО – Враца, провеждат обучение на всички учители в областта. Училището от години разполага и със собствен домейн и акаунти за учители и ученици. Много преди началото на пандемията голяма част от обучението и комуникацията се осъществяват в електронна среда.
Почти всички учители разполагат със собствена база от електронни ресурси и набор от разработени уроци. „Имахме всички тези неща много преди да се заговори за обучение от разстояние в електронна среда“, отбелязва Михайлова.
С вълнение ученици и учители очакват през втория срок врати да отвори новият STEM център – Creative Entrepreneurship Research & desigN (CERN). Финансирането е осигурено от МОН в рамките на спечеления проект „Изграждане на училищна STEM среда“. Ремонтът тече с пълна сила и в момента, като всички се надяват строителната дейност да приключи в планирания срок.
Новият център е ориентиран към нуждите на учениците от иновативната и така желана професия „Графичен дизайн“. Центърът е проектиран на площ от 230 кв. метра с обособени места за работа с информационни технологии, артпространство, зона Maker Space за новаторски идеи и творчески решения, осъществени с помощта на 3D принтер, скенери и широкопечатен принтер. Ще има и сцена, на която учениците ще представят разработките си и ще разказват за проектите си. В средата на Центъра ще бъде изградена и умна класна стая, снабдена с необходимата техника за висококвалифицирано обучение. „В нея на ротационен принцип ще могат да влизат ученици от всички възрасти и по всички предмети. Целта е да имат равен достъп до техниката“, казва директорката.
Училището засега няма статут на иновативно. Но екипът знае, че скоро това ще бъде факт. Проектната иновация е по „Дигитално предприемачество“, като новият STEM център ще бъде използван за иновативна образователна среда.
Преподаватели от ПЕГ във Враца са и автори на първото помагало по философия на английски език за IX клас, издадено от Национално издателство „Аз-буки“.
Съдържанието е изготвено от най-младата преподавателка в училището – Христомила Каменова. Преводът е дело на учителката по английски Таня Денова. Идеята се ражда в началото на пандемията, а финансирането за издаването му е осигурено от МОН по Националната програма „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“.
В IX и X клас учениците от езиковите паралелки изучават по три предмета на английски. Всяка година те са различни в зависимост от учителите, с които разполагат. В различни комбинации предметите, които се изучават на английски, са биология, химия, история, философия и информационни технологии. „Учениците ни много обичат философията и се радват на помагалото“, казва директорката.
Споделя, че на голям интерес се радва и групата „Философски детективи“. Като цяло, извънкласната програма, която предлагат, е доста разнообразна. Имат общо 9 групи за занимания по интереси. Наред с тези по общообразователните предмети, като математика и химия, имат и група по стъклопис, театрална формация за млади таланти, „Майнкрафт“ и екоклуб.
В училището има само едно дете със СОП. Единайсетокласничката е със зрителни проблеми, но това не ѝ пречи да бъде най-добрата ученичка във випуска. Получава най-високия резултат на НВО в X клас по математика, а по БЕЛ е на второ място. Многобройни са нейните изяви и в областта на музиката, където е носител на престижни международни и национални награди като пианистка.
„Мога само да съжалявам, че учениците ни подходиха несериозно към НВО в X клас. Имам чувството, че неглижираха изпита“, коментира Михайлова. Посочва, че резултатите по БЕЛ са над средните за страната, но не и този по математика. Затова пък успехите по езиците са факт – по желание се явяват на изпит по английски, немски и руски. Децата се представят блестящо и получават сертификат за владеене на езика.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg