УНИЦЕФ пусна първата в България онлайн платформа с ресурси за работа с деца със специални образователни потребности
В началото на новата учебна година УНИЦЕФ, в партньорство с Министерството на образованието и науката и Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – София-град, пуска обучителната онлайн платформа „Подкрепи ме“. Тя предоставя библиотека с безплатни образователни и терапевтични ресурси в подкрепа на децата със специални образователни потребности, достъпна на адрес – http://podkrepime.mon.bg/.
Платформата ще разшири възможностите за допълнителна подкрепа в цялата страна, особено в условия на пандемия. Тя е интегрирана в цялостната база с ресурси на МОН. Платформата предоставя видеообучителни материали и ресурси за деца със специални образователни потребности, разработени от специалисти и учители. На този етап с основен фокус са материалите от предучилищното образование до прогимназиалния етап на основното образование. Те са структурирани в два раздела – образователни и терапевтични ресурси. Част от тях са публично достъпни, а други, които са по-специализирани, изискват подаване на заявка от страна на родителя.
„Постигнато е много по отношение на приобщаващото образование, но все още трябва да се обърне специално внимание на най-уязвимите деца, по-специално на децата с увреждания и на децата със специални образователни потребности. Трябва да се уверим, че намаляваме създадените неравенства чрез социално изключване и че нито едно дете не е забравено“, коментира представителят на УНИЦЕФ
в България Кристина де Бройн.
„Децата и учениците със специални образователни потребности в системата на предучилищното и училищното образование са над 26 000.
В общообразователните училища учат 17 268, в детските градини – 5889, в центровете за специална образователна подкрепа – 2861, а 662 деца и ученици се обучават в специални училища. Освен че ще предоставя възможност за създаване и използване на образователни и терапевтични ресурси, Платформата ще осигури пространство на специалистите, в сътрудничество с родителите, да планират и реализират работата с всяко дете и ученик на базата на индивидуален и диференциран подход“, казва Грета Ганчева – директор на дирекция „Приобщаващо образование“ в МОН.
Според оценка на регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование едно от пет деца не получава допълнителна подкрепа. Така на практика тези деца рискуват да останат извън образователния процес.
Създаването на Платформата е в резултат на кампанията на УНИЦЕФ
„Образование за всяко дете“, проведена през пролетта на 2020 г. Всеки, който иска да подкрепи развитието ѝ, има възможност да дари средства на сайта на УНИЦЕФ България.
В началото на 2022 г. в Платформата ще бъде добавен модул, който ще улеснява работата и комуникацията между родител, дете и специалист. С него ще се дава възможност за създаване на индивидуална програма за развитие, като всеки специалист ще прави подбор на ресурси за подпомагане индивидуалните нужди на децата със специални потребности.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg