Нова експертна група ще разработи насоки за учителите, за да ги улесни да обучават учениците на цифрови умения и да мислят критично
Антоанета НАЙДЕНОВА
Цифровата грамотност e от първостепенна важност в борбата с дезинформацията. Образованието и критичното мислене могат да дадат на младите хора повече възможности за информиран избор и са в основата на борбата с фалшивите новини. „Учителите имат ключова роля за повишаване на техните способности да оценяват и работят с онлайн съдържание. Ето защо създавам нова експертна група за справяне с дезинформацията и насърчаване на цифровата грамотност чрез образование и обучение”, обяви българският еврокомисар Мария Габриел.
В групата влизат 25 експерти с богат опит в областта на образованието, социалните медии, технологиите и журналистиката от 17 държави членки. Задачата им ще бъде да определят обхвата на проб-
лема и да направят преглед на най-добрите практики. До септември 2022 г. те ще разработят конкретни насоки за учителите и преподавателите за борбата с дезинформацията и за развитие на цифровата грамотност на учащите. България е представена от Вени Марковски – председател на „Интернет общество – България“ и участник в експертната група за борба с фалшивите новини от 2018 г.
Мария Габриел обяви и данни от скорошно проучване на „Евробарометър“, според което 37% от отговорилите европейци всекидневно срещат новини, за които смятат, че представят погрешно действителността или дори са неверни. Затова цифровата грамотност трябва да се разшири извън придобиването на умения за работа с компютри и други „умни“ устройства. И това се отнася за всички от златния триъгълник „учители – родители – деца“.
„Живеем в свят, в който океан от информация е на един клик разстояние. Интернет пространството крие много рискове за младите хора – неподходящо съдържание, сексуален тормоз, онлайн насилие и т.н. Планът за действие в областта на цифровото образование трябва да се приложи и да се дадат практически указания на учителите, след като се види какво работи и какво не. Предизвикателство е младите хора да имат повече сигурност в онлайн пространството чрез умения за работа с информацията в него – да придобият умения за разпознаване на фалшивите новини, да мислят критично, да си задават въпроси, да проверяват източника на информация, да овладеят инструменти за проверка на съдържанието, да работят с данни и т.н. Дигиталната грамотност е и в основата на положителните възможности от цифровата трансформация, от които бихме искали да се възползват младите хора“, коментира Мария Габриел.
Българският еврокомисар представи двама от членовете на експертната група – Дивина Фрау-Мейгс, професор по медии и социология на информационните и комуникационните технологии в Университета Сорбона Нувел, Франция, и Оно Хансен-Сташински – председател на фондация, която предоставя на младежи и родители в неравностойно положение инструменти за постигане на психосоциална интеграция, тоест чувство за принадлежност, автономия и постижения. Сташински подчерта, че е въпрос на отговорност да се намерят практически пътища и инструменти за решаване на проблема с дезинформацията. Дивина Фрау-Мейгс пък изрази надежда, че проучванията на опита и добрите практики в образователната система ще помогнат на експертната група да намери общ подход и да изработи насоки за работата на учителите срещу дезинформацията.
Новата експертна група ще проведе четири заседания. Представените от тях насоки ще надградят постигнатото от редица други инициативи на българския еврокомисар, като резултатите от работната група на високо равнище за борба с фалшивите новини от 2018 г., Плана за действие за борба с дезинформацията и Кодекса за поведение във връзка с дезинформацията.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg