Професионалната гимназия „Димитър Хадживасилев“ в Свищов залага
на дуалното обучение и работата по проекти
Педагогическият съветник Румяна Пенева от Професионалната държавна търговска гимназия
„Димитър Хадживасилев“ в Свищов получи престижната награда „Константин Величков“ в категория „Постижения в работата с деца и ученици за преодоляване на проблемно поведение“. Наградата се връчва от Министерството на образованието и науката за постигнати високи резултати в професионалната дейност и принос за развитието на българското образование. Румяна Пенева е единственият отличӛн педагогически съветник тази година и това е повод да разкажем повече за нейната работа.
Антоанета
НАЙДЕНОВА
Румяна Пенева е педагогически съветник от 17 години. За този дълъг период тя е помогнала на много деца да се справят с проблемите си и да се насочат към онази област, в която имат най-голям потенциал за развитие. Работи и по много проекти като координатор или ръководител.
„Много съм щастлива и удов-
летворена за голямото признание за колегата Румяна Пенева, защото доста често трудът на педагогическите съветници остава незабележим и недооценен. Но именно благодарение на тяхната професионална и специализирана работа с учениците се осигурява нормален психоклимат в училище. Най-съществената им дейност е насочена в оказването на подкрепа на учениците и подпомагането на тяхната социализация – коментира директорът на Професионалната държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ Лиляна Димитрова. – Педагогическите съветници работят върху общата подкрепа за личностното развитие на учениците. Създават екипи за допълнителна подкрепа, когато е необходимо, и в много от случаите именно те са предпоставка за добрите резултати, които показват учениците, както и за цялостния облик на училището. Румяна Пенева е не само добър професионалист, но и умее да вдъхновява и мотивира, отворена е към екипна работа и винаги е насреща да помогне на всеки колега, който се обърне към нея.“
Екипът на гимназията се състои от 19 педагогически специалисти и образователен медиатор, назначен по проект „Подкрепа за успех“ на МОН. Задачата му е да подпомага работата на педагогическия съветник, да осъществява връзката с родителите и да оказва подкрепа на учителите при нужда.
В ПДТГ се обучават 150 ученици, повечето от които са от община Свищов. Има и от съседни общини – Белене, Павликени, Левски и Ценово. За децата от по-близките населени места е осигурен транспорт, а за тези от по-далечните е предоставена възможност да ползват студентското общежитие на Стопанската академия „Д.А. Ценов“. Двете учебни заведения имат подписано Споразумение за сътрудничество, партнират си и между тях има приемственост. Към момента 8 деца ползват общежитието, като заплащат половината такса в размер на 35 лева на месец, а другата половина се поема от фондация „Димитър Хадживасилев“, която носи името на дарителя и подпомага училището и учениците.
През тази учебна година утвърденият план прием е изпълнен и са сформирани две паралелки с по 22-ма ученици в 4 професионални направления. Гимназията поддържа специалности с икономическа насоченост, в областта на туризма, на информатиката, логистиката. Предлага и модерни STEM професии като „Системен програмист“ и „Организатор интернет приложения“, които са актуални и търсени на пазара на труда и осигуряват реализация на учениците след завършване на средно образование.
„Осъществяваме обучение и в дуална форма в четири от специалностите – „Системен програмист“, „Спедитор логистик“, „Организация на интернет приложения“ и „Организатор на туристическа агентска дейност“. През тази учебна година обучаващите се в тази форма ученици са вече в X и XI клас. Единайсетокласниците провеждат практика в реална работна среда в два дни от седмицата при нашите партньори работодатели“, обяснява директорът на гимназията. И добавя, че училището предлага всички условия за практическото обучение и на учениците, които не са в дуални паралелки – специализирани кабинети по теоретично и практическо обучение, компютърни зали и т.н.
От миналата учебна година гимназията има и STEM център, реализиран по НП „Изграждане на училищна STEM среда“ на МОН. „Обособен е модерен кабинет на бъдещето и като интериор, и като техническо оборудване, в който учениците се чувстват комфортно в допир с новите технологии – твърди Лиляна Димитрова. – Надявам се такава технологична образователна среда скоро да можем да използваме за обучение на всички ученици.“
Гимназията е разположена в сграда – паметник на културата, което затруднява извършването на основни ремонти и реконструкции. „Одобрени сме по проект и очакваме да започне обновяването, за да стане средата още по-привлекателна за учениците“, споделя моята събеседничка. Гимназията е одобрена за финансиране по ОП „Региони в растеж“ за изграждането на открита фитнес площадка и реновиране на физкултурния салон.
Последните две години в училището се организират клубове по здравословно хранене, осъществяват се и серия от лекции, посветени на здравето и активния начин на живот. През втория срок на учебната 2020/2021 г. Търговската гимназия участва в конкурс „Посланици на здравето“, обявен съвместно от Министерството на образованието и науката, Министерството на здравеопазването, Министерството на младежта и спорта, Министерството на културата и Министерството на околната среда и водите. Целта на дейностите, включени в проекта „Разходи се, раздвижи се“, е да предизвикат активността, любопитството и желанието на учениците да практикуват различни спортни занимания в домашни условия, както и разходки със семейството сред природата. Младите хора демонстрират своите умения в даден спорт или просто показват как поддържат физическата си активност, в кратко видео или колаж от снимки. Предвидени са и колективни спортни инициативи, но поради епидемичната обстановка в страна те не се осъществяват, а са заменени с лекции за здравословното хранене и активен начин на живот.
„Стараем се да ги стимулираме към движение и да ги насърчаваме да водят здравословен начин на живот – предпоставка за всестранното развитие на човека, особено в условията на пандемия и обездвижване – разказва Лиляна Димитрова. – През лятото нашите ученици летуваха в Приморско по НП „Отново заедно“ на МОН. Бяха много доволни от възможността да бъдат наистина отново заедно след толкова дълго време на обучение в дистанционна среда, както и да посетят някои от най-впечатляващите забележителности в България, които едва ли биха видели при семейна почивка с родителите си.“
Наскоро гимназията финализира и два проекта по програма „Еразъм+“. Осъществени са две мобилности. През септември група от 12 учители от ПДТГ посещава Сарагоса по проект ,,Съвременни тенденции в дуалното обучение. Образователни практики в Испания“. Училището участва в тази мобилност заедно с местната партньорска организация – асоциация „Мундус“. След това 20 ученици от X, XI и XII клас също пътуват за Сарагоса по проект „Икономисти на бъдещето“ и провеждат там триседмичен стаж в испански фирми, на реални работни места.
„Учениците се завърнаха от Испания много ентусиазирани. За тях това е нещо ново, излизат от обичайната обстановка и се развиват не само в професионално отношение, но се запознават с нова култура. Разширява се техният мироглед“, категорична е Лиляна Димитрова. И добавя, че гимназията има нов спечелен проект с партньори от Италия, който би трябвало да се реализира догодина, ако епидемичната обстановка позволява.
Сега обучението в училището се извършва на ротационен принцип, тъй като заболеваемостта в общината е между 250 и 500 на 100 000 души. Всяка седмица се редуват на присъствено обучение учениците от VIII и XII клас, а на следващата са тези от IX, X и XI клас.
Румяна Пенева, педагогически съветник в Професионалната
държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ в Свищов:
Вече 17 години работя като педагогически съветник, което много често е свързано с консултиране и подкрепа на деца с проблемно поведение. Наградата е за цялостната ми дейност, включително разработване и реализиране на проекти – за обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие на учениците, по Механизма за превенция и интервенция на насилието и тормоза в училище. Ръководя Центъра за кариерно ориентиране и предприемачество в Търговската гимназия и т.н. Чрез разработване, участие и реализиране на проекти по национални програми съм организирала обучение на родители, за да придобият умения за възпитателни въздействия върху децата си за преодоляване на проблемното поведение. Координатор „Изпълнение на дейностите“ съм от 3 години и по проект „Подкрепа за успех“ за организиране на занимания по интереси. Става дума за подкрепа на учениците как да усвоят свободното си време чрез участие в клубове от различни направления, като преди това провеждам диагнос-
тика за участие в най-подходящите за тях дейности съобразно интересите им.
Нашите гимназисти обикновено пренасят определени нагласи и поведение от предходните училища. Работи се много за приобщаването им към новата среда и спазване на правилата. Следи се и за техните учебни постижения, за да се избегне рискът от изоставане в учебния процес. Заедно с моите колеги провеждаме екипни срещи, на които обсъждаме поведението на учениците, отсъствието им от училище без уважителни причини, както и конкретни проблемни ситуации, след което запознаваме и младите хора,
и родителите им със стъпките за излизане от тях.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg