Необходимо е да ускорим темпото на промени, защото изоставаме. Това е категоричното мнение на министъра на образованието и науката акад. Николай Денков
„Образованието трябва да се грижи за всички деца. Както за тези 2% с дарба да са креативни и да създават нови неща, така и за онези 10%, които не знаят български език в I клас, за двадесет и петте процента, които не могат да си вземат изпитите след IV клас, и за децата, които не успяват да изкарат тройка по математика на националното външно оценяване след VII клас.“ Това коментира министърът на образованието и науката акад. Николай Денков по време на дискусия по темата „Образование“ – част от Powers Summit. Събитието беше организирано от Атлантическия клуб в България и Webit.
Просветният министър подчертава, че е необходимо да ускорим темпото на промени, защото образователната ни система е изостанала и в съдържанието, и във формите, и в квалификацията, и в мотивацията. „Колкото до съдържанието, продължаваме да сме фокусирани изключително върху фактологията, възпроизвеждането на факти и това трябва да се промени. Заложили сме компетентностен подход, но той не се реализира на практика. Така че следващите месеци съвместно със социалните партньори и НПО, с всички, които могат да помогнат в този процес, трябва да променим съдържанието,
и то най-вече в учебниците“, отбелязва още министър Денков. Заедно с това трябва да се развива и квалификацията на учителите.
Според министъра образователната система трябва да е насочена към усвояване на две основни умения – за учене през целия живот и за работа в екип. „Децата трябва да се научат да се обучават и сами, но да знаят, че резултатите се получават с колективен труд“, посочва акад. Денков.
„За дигитализацията на образованието имаме завършена система, която е изключително добра като ниво – всички регистри и цяла електронна деловодна система, която включва всеки ученик и учител. Отворили сме и обществена поръчка за създаването на общ електронен облак за обучение за цялата образователна система“, коментира още министър Денков. Електронният облак ще включва както възможности за създаването на ново съдържание, така и достъп до всички съществуващи електронни ресурси. Тя ще може да се използва от всеки ученик и учител.
А всеки педагог с идеи ще може да използва налични форми, за да създаде собствено съдържание, което да отговаря на определен образователен стандарт. „Предвидени са средства и през 2022 г.
трябва да подготвим много внимателно следващия етап от развитието на нашата дигитална платформа“, отбелязва министър Денков.
Платформата ще е обвързана и с развитиeто на персонализираното обучение и с елементите на изкуствения интелект.
В дискусията се включи и министър-председателят Кирил Петков, който подчерта, че в израза „държавен служител“ основна важност има частта „служител“. По думите му, оттук нататък държавата има единствената роля да помага на младите и да инвестира в образование на бъдещето, което ще направи така, че първокласниците днес ще бъдат лидери на пазарите на труда следващите десетилетия. Той се надява диалогът между властта, бизнеса и науката да бъде постоянен. Според премиера, ако искаме България да се превърне в център на иновативен бизнес, лидерите трябва да работят с младите учени.
„Трябва да започнем да преподаваме умения, които досега не са преподавани – как се работи в отбор, как се прави презентация, как се прави аналитика. Това ще са уменията на бъдещето и те трябва да се изграждат у първокласниците днес, ако искаме да имаме адекватни работници, бизнес лидери, иноватори и учени“, смята Петков.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg