Различни инструменти за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците прилага екипът на Регионалния център за приобщаващо образование в Ямбол
Прилагането на арттерапията е една от добрите практики в нашата работа. Тя предлага творчески, визуален и свързан с въображението опит. Включва освен това невербално и символично себеизразяване, чиито позитиви са многобройни. Те се проявяват в намаляване емоционалното напрежение и стрес на децата и учениците със специални образователни потребности, улесняване на себеизразяването и общуването, осъществяващо се по креативен и игрови начин“, казва пред „Аз-буки“ Таня Трифонова – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Ямбол.
Педагогическите специалисти използват както традиционни, така и неконвенционални художествени материали, които се подготвят по предразполагащ начин. Прилаганите методи и средства за работа с децата следват индивидуалното им развитие. При възможност те заедно творят, забавляват се и се себеизразяват в структурирана и спокойна среда.
В работата си специалистите от Регионалния център в Ямбол използват и музикотерапия, приказкотерапия, психомоторен тренинг и елементи от сензорната терапия.
В областта допълнителна подкрепа за личностно развитие получават около 400 деца и ученици със специални образователни потребности. Със 121 от тях работят специалистите в Регионалния център, а 44 се обучават в изнесени групи/паралелки в Центъра за специална образователна подкрепа „Никола Й. Вапцаров“ в Елхово. Помощ на останалите деца и ученици оказват екипите за подкрепа за личностно развитие в училищата и детските градини. През учебната година 11 образователни институции в областта се включиха в проекта „Подкрепа за приобщаващо образование“.
„В зависимост от оценяването на индивидуалните образователни потребности Регионалният екип за подкрепа за личностно развитие препоръчва предоставяне на краткосрочна или дългосрочна допълнителна подкрепа. Тя включва ресурсно подпомагане, психосоциална рехабилитация, рехабилитация на комуникативните нарушения, рехабилитация при физически нарушения, осигуряване на подкрепяща среда – методики, дидактически материали и други“, пояснява директорката на РЦПППО – Ямбол.
Екипът на Регионалния център се състои от 13 педагогически специалисти, от които 8 ресурсни учители, двама психолози, двама логопеди и рехабилитатор на слуха и говора. Квалификацията на членовете на екипа е системна и непрекъсната дейност за формиране на теоретични и практически знания и умения. Те допринасят за по-качествена работа, мотивиране на специалистите и повишаване капацитета на Центъра, по думите на директорката. „Развитието на екипа е от особено важно значение за успешната работа. През последния уикенд на ноември екипът ни участва в обучение, проведено от център С-ИВВЕНА
– Пловдив, на тема „Сензорна интеграция и терапия“, добавя тя.
Регионалният център разполага с два подходящо оборудвани кабинета за допълнителна подкрепа на деца и ученици, заседателна зала. Сградата се санира по инвестиционната програма на МОН.
Специалистите на РЦПППО – Ямбол, осъществяват обучения на екипите за подкрепа за личностно развитие и на помощниците на учителя. Оказва се и методическа подкрепа в общообразователните институции.
Относно подготвеността на учителите в общообразователните училища да работят с деца със специални образователни потребности, събеседничката ми коментира, че на проведената в края на изминалата учебна година кръгла маса на тема „Изграждане на устойчив приобщаващ модел чрез междуинституционално сътрудничество“ са представени обобщените данни от анкетните проучвания, извършени в края на учебната 2020/2021 г. Оценката за приобщаващата среда в детските градини и училища, както и за осъществяваните дейности за подкрепа на личностното развитие, е много добра. Ресурсното подпомагане на децата се реализира предимно смесено – в кабинет и съвместно с учителите в групата, а в училищата – предимно в ресурсен кабинет. Наблюдава се съвместно планиране и реализиране на дейнос- тите от екипите за подкрепа на личностното развитие.
„По повод Международната седмица на глухите организирахме и проведохме информационен семинар на тема: „Ние ви чуваме“. По време на събитието рехабилитаторът на слуха и говора акцентира върху спецификите в развитието на децата със слухови затруднения и подходящите подходи и методи за взаимодействие“, отбелязва още Таня Трифонова.
А как специалистите от Регионалния център работят с родителите на децата със специални потребности? Краткият отговор е – чрез прилагане на индивидуален подход, като общата цел е изграждане на доверие и партньорство. „Родителите се информират за затрудненията и постиженията на децата и в общия случай съвместно се планират целите и задачите през учебната година. Консултациите са насочени както към спецификата на затрудненията на децата, така и към усвояване на различни форми и техники на работа с децата, използването на различни видове терапии, възможностите за избор на професия и за професионална реализация“, обяснява директорката на РЦПППО – Ямбол. Според нея отчетлива тенденция е родителите все по-активно да търсят подкрепа за своите деца при установяване на такава потребност.
Особено важно е взаимодействието с родителите и тяхното съдействие при осъществяването на подкрепата за личностно развитие от разстояние в електронна среда несинхронно.
„В зависимост от индивидуалните особености на децата и учениците има различни средства за осъществяване на подкрепа от разстояние – пояснява Таня Трифонова. – Педагогическите специалисти осъществяват съдействие след съгласуване в екипите за подкрепа за личностно развитие.“ Използват се и многобройните ресурси в интернет – видеоуроци, презентации, методически ръководства и учебни помагала, включително публикуваните в раздел „Приобщаващо образование“ на страницата на МОН.
„Изградената мрежа между регионалните центрове е от особено важно значение и дава възможност за споделяне на опит, практики, идеи. От ключово значение в кризисната ситуация е и изграждането на обучителна интерактивна онлайн платформа в подкрепа на деца със специални образователни потребности „Подкрепи ме“, разработена от УНИЦЕФ, МОН и РЦПППО – София“, допълва Таня Трифонова.
Директорката на Регионалния център разказва и за предлаганите занимания през летните месеци. Например клуб „Млад изследовател“ има за цел децата да усвоят по интересен и забавен начин знания за историята, за природата, за професиите и т.н. Друга възможност е клуб „Млад творец“, в който учениците се включват в различни занимания – арттерапия, приказкотерапия, „Създавам разказ, приказка…“, музикотерапия. А в клуб „Знам и мога“ придобиват умения и компетентности в областта на четене и писане, смятане и др. Разбира се, има и „Игротека“, където децата се включват в различни дидактични, занимателни и подвижни игри.
„Последните събития, които бяха отбелязани с деца и ученици със специални образователни потребности, са Денят на християнското семейство и Международният ден на толерантността, посветен на хората с увреждания. Бяха обменени различни послания за това, че сме единни в многообразието“, информира събеседничката ми. Според нея пандемичната обстановка прекъсва живия контакт и съвместните дейности с учениците, но засилва ролята и значимостта на консултативната подкрепа.
Таня Трифонова, директор:
„Образоването на ума, без да се образова сърцето, не е образование“, е казал „бащата на науката“ Аристотел. Промяната на нагласите, на отношението и на педагогическата практика е необратим процес, в отговор на държавната образователна политика, по отношение на приобщаващото образование.
Благодарение на усилията на МОН, на подкрепата на Регионалното управление на образованието, на ръководствата на образователните институции, на родителите и на цялата ни педагогическа общност, развитието на приобщаващия модел в областта е все по-успешен и осъзнат процес. Чрез него се разкриват възможности за усъвършенстване и себеутвърждаване на децата и учениците.
Приемайки, че съществува връзка между детското поведение и посланията на средата, и с разбирането, че детето следва своята индивидуална траектория, педагогическите специалисти насочват и подкрепят детското развитие. Задават на децата и учениците лични стандарти за изпълнение на задачи и дейности, което води до преживяване на радост от успеха.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg