По-строги наказателни мерки към родители, които не спазват своите отговорности, предлагат от ПГ „Евридика“ в Кърджали
Надя КАНТАРЕВА
Евридика“ е училището в Кърджали, което се отличава. Не само с достолепната си възраст – първата професионална гимназия в града е открита през 1932 г., а и с днешния си облик. Още оградата, дворът, часовникът във фоайето – всичко е пипнато, както казва директорката Зорница Иванова. На децата трябва да им е приятно, ако не ги привлече училището, то къде отиват… За това „привличане“ Професионалната гимназия по облекло и дизайн „Евридика“ има преимущество. Просто изучаваните професии искат фантазия и красиви резултати – дизайнът на облекла и фризури е по вкуса на младите хора.
От учебната 2019/2020 г. ,,Евридика“ е иновативно училище. При обмяната на опит по Националната програма ,,Иновации в действие“ партньори на гимназията стават ПГ по облекло ,,Станка Николица Спасо-Еленина“ в Разград и ПГ по лека промишленост, екология и химични технологии в Ямбол.
Специалностите в училището са две – ,,Производство на облекло от текстил“ и ,,Организация и технология на фризьорските услуги“. При първата учениците получават втора степен на професионална квалификация, а при втората – трета степен, която им дава възможност не само да усвоят професията, а дори да отворят свой собствен фризьорски салон с повече от един работник.
В „Евридика“ не крият гордостта си от успехите – второ и трето място завоюват възпитаниците на гимназията в Международния ученически конкурс по фризьорство, проведен в София. Първо и второ място печелят за най-добър маникюр и прическа на ученическо национално състезание във Варна. Многобройни са отличията от националното състезание ,,Млади таланти в модата“.
„За съжаление, децата в училищата намаляват – споделя Зорница Иванова. – Предишната учебна година учениците ни бяха 132, а тази са 107. Спадът не е само при нас, а и при колеги от сродни професионални гимназии. С малки изключения те споделят същото по отношение броя на учениците, който е доста по-нисък от капацитета на училищата им. Вероятно значение има и ковид епидемията. Но при нас причината не е само тази. Имаме ученици, които заминават при родителите си в чужбина. Майките и бащите живеят и работят там, а оставят децата на грижите на баби и дядовци. И за съжаление, ние, учителите, не сме сигурни, че тези деца ще продължат образованието си. Затова търсим начини да им помогнем. След време записваме голяма част от тях в самостоятелна форма на обучение, за да имат шанс да усвоят професия или да добият нови умения“, споделя директорката.
Ранните бракове също са сериозен проблем. Не минава ден, без учителите да разясняват на учениците си за възможностите, които ще се разкрият пред тях, ако завършат XII клас. Разговарят и с родителите, за да ги убедят в значимостта на образованието. „Важно е и институциите да имат връзка едни с други и да взаимодействат на практика. И друго – наказателните мерки да са по-строги към родители, които не спазват родителските си отговорности. Ако искаме децата ни да вървят напред, трябва да се търси системна връзка на институциите с училището и с родителите.“
Зорница Иванова твърди, че има много добра представа за всичко, което се случва в гимназията. Самата тя е с професионални умения и правоспособност да упражнява и двете изучавани в училището професии. Най-голямото ѝ предизвикателство е да мотивира учениците си. Не е лесно, но когато успее, чувството на удовлетворение е незаменимо. Като директор, прави много и за модерното цялостно оборудване на двата учебни салона по фризьорство за практическите часове. Ремонтиран е основно физкултурният салон, обновени са учебните работилници по облекло и машинният парк. Учениците разполагат с безжичен интернет и над 100 нови лаптопа и таблета.
,,На децата трябва да им е приятно. Участваме в проекти и програми, за да им осигурим добри условия. Виждаме как всяко усилие е имало смисъл. На учениците им харесва да са при нас и с нас! За трета година училището получава финансиране и по ,,Еразъм+“, благодарение на което учениците имат възможност да обменят опит за професионално израстване.“
По-тежък е проблемът с недоброто владеене на български език от някои деца. Средата на децата билингви, в която не се говори на български език, ги ощетява. Още от 15 септември учителите започват работа с тях, за да наваксат. Невладеенето на български не се отнася само до децата, чийто майчин език е различен от официалния. Според Зорница Иванова неправилно е решението да не се повтарят началните класове. Липсата на базова подготовка в началните класове става и една от причините учениците да не успяват да издържат матурите. В тези случаи добро решение е сертификатът след завършен Х клас.
Помощта на образователния медиатор е ценна, особено когато дете не идва на училище. „Подкрепа на образователните медиатори и социалните работници“ е националната програма, която ги подпомага. С 10-те милиона лева по нея се финансират не само възнагражденията на близо 900 социални работници и медиатори, а и дейности с родители, за които образованието не е ценност. Целта е техните деца да влязат в детски градини или училища. Педагозите ще разчитат и на НП „Заедно за всяко дете“. През 2022 г. ще продължи подпомагането на екипите за обхват за включване на децата и учениците в задължителна предучилищна и училищна възраст в образователната система.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg