Методите на обучение продължават да се развиват непрекъснато, важното е да се намери най-подходящият за конкретните ученици
Всеки ученик, учител и класна стая са различни и това е едно от най-интересните предизвикателства в учебния процес. В работата ще изпробвате нови методи на преподаване, докато разберете кой от тях работи най-добре за вашите ученици. Prodigygame.com
представя 18 от най-добрите съвременни методи на преподаване, които водят до резултати в класната стая. Вижте как да ги използвате, за да помогнете на учениците си да достигнат пълния си потенциал. В този брой на в. „Аз-буки“ представяме първите 6 метода на обучение.
Аделина МАРИНОВА
Методите на преподаване продължават да се развиват. Има безброй технологични иновации в образованието, което означава, че наборът от инструменти на учителя е много по-богат от черна дъска и тебешир. Днешните учители са изправени пред много предизвикателства, но имат и неограничени възможности. Преминаването към дистанционно обучение разкри неравенството в класните стаи, но също така предложи нови начини за ангажиране на учениците с интерактивно обучение. Технологични иновации свързват обучението в класната стая с реалните дигитални умения. Освен това промяната на идеите за образованието и педагогиката добави нови учебни цели, като социално-емоционално учене, диференциране и персонализирано обучение.
Не се страхувайте да изпробвате нови начини, които карат учениците да учат и да останат ангажирани дотогава, докато откриете кой стил на преподаване работи най-добре във вашата класна стая. Ето кои са първите 6 съвременни метода на обучение, които можете да приложите.
Директна инструкция
Подходяща е за всички възрасти, когато се комбинира с други методи на преподаване. При нея директно предавате концепции и умения на учениците, вместо да ги оставяте да учат сами. Въпреки че може да изглежда странно да започнем списък от съвременни методи на преподаване с техника, която е била в основата на традиционното обучение в класната стая в продължение на стотици години, директното обучение позволява да надграждате с по-новите методи. Когато се комбинира с други стратегии за преподаване, директното обучение е полезен инструмент за повишаване разбирането на учениците. Днес към него може да се добави всичко – от лекции и образователни видеоклипове до уроци и семинари. Например учениците имат урок за екологичното разнообразие, след което гледат видео от природозащитна група за усилията за запазване на местообитания в региона. И директната инструкция ви помага да им обясните изискванията към услугите, които включва техният обучителен проект, а именно – да отидат и да почистят парка близо до своето училище.
Обърната класна стая
Подходяща е за късно начално и по-високо ниво, както и за всички ученици, които могат да работят самостоятелно. Обикновено тя включва домашна работа вкъщи и лекции в училище. Но в обърнатите класни стаи учениците усвояват информация в свободното си време и използват времето в клас за практическо обучение и решаване на проблеми. Познати още като смесено обучение, обърнатите класни стаи приемат новите обучителни иновации и дават приоритет на учебните дейности лице в лице, за да засилят ангажираността на учениците. Методът помага на учениците да се движат със собствено темпо, и дава повече време на учителя да осигури индивидуална подкрепа при нужда. Когато се комбинира с техники като учене чрез опит или обучение, базирано на запитвания, обърнатата класна стая може да даде на учениците ценен практически опит. Например четат статия за конкретна научна процедура у дома, след което идват в клас и правят практически експеримент. Записват своите открития и представят резултатите си. Докато работят, учителят наблюдава учениците, за да забележи пропуските в обучението, които да преодолее в бъдещите уроци.
Кинестетично обучение
Подходящо е за всички възрасти. Това е специфичен стил на обучение, известен също като тактилно учене. Кинестетичните обучаеми усвояват най-добре информацията, когато е представена чрез практически демонстрации, активно учене и манипулации. Кинестетичното обучение е страхотен модерен метод на преподаване за всички учащи, тъй като дава на учениците повече начини да изследват концепции и да добият практически опит за реалния живот в своята учебна среда, което води до по-добри резултати от обучението. Например учениците усвояват умножението, като участват в различни дейности на ротационен принцип – отговарят на въпроси за умножение в математически игри, работят с основни 10 блока и извършват и други математически действия, работят в малки групи с учителя, за да се установят пропуските им в знанията.
Учене чрез игра
Подходящо за всички възрасти в зависимост от играта. Това е модерен метод на преподаване, който използва силата на игрите за преподаване. За разлика от геймификацията, която използва игрови елементи като класации и точки, за да мотивира ученето. Образователните игри насърчават ангажираността, осигуряват незабавни награди и обратна връзка и използват силата на здравословната конкуренция, за да поддържат интереса на децата да учат. Инструментите на обучителните техники могат да помогнат за превръщане на любовта към видеоигрите в любов към ученето независимо дали са в училище, или у дома.
Базираните на математически игри обучителни платформи например помагат на учениците да им харесва да практикуват математическите си умения. Безплатните учителски инструменти позволяват да се приведе играта в съответствие с преподавания материал само с няколко лесни стъпки. Така учителят може да създаде план за математическа практика, съобразена с учебната програма, и да изпрати на учениците задача, за да оцени напредъка в обучението.
Учене, насочено към учителя
Подходящо за начален курс и малко по-големи ученици, тъй като по-малките деца може да се нуждаят от повече практическо взаимодействие, за да останат фокусирани. Ученето, насочено към учителя, най-много се доближава до традиционното обучение в класната стая. Учениците учат предимно самостоятелно чрез лекции и получават ясни инструкции от централната овластена фигура. Подобно на директното обучение, ученето, насочено към учителя, е полезно за осигуряване на основа за друга работа. Повечето съвременни класни стаи с основание дават приоритет на сътрудничеството, груповата работа и изследователската работа на учениците. Но чрез независимото учене могат да се постигнат различни стилове на обучение и то да даде на учениците усещане за лично постижение и отговорност.
Например ученето, насочено към учителя, все още може да бъде ангажиращо и мотивиращо за учениците. Ако започвате да изучавате нова книга, можете да накарате учениците да си водят самостоятелни бележки за това какво мислят, че ще се случи в историята, или какви въпроси имат за концепцията. Така ще упражнят уменията си по писане и накрая на урока можете да разгледате предположенията им, за да видите чии прогнози са били най-точни.
Учене, насочено към учениците
Подходящо за всички възрасти. То включва учениците при вземането на решения по отношение на тяхното обучение. Свързва интереса на учениците с класната стая и изгражда рамка за оценяване, за да им помогне да разберат защо материалът е важен и как се вписва във всекидневния живот. Интернет създаде нови начини за учениците да получават информация и да взаимодействат със света. Обучението, насочено към ученика, им дава уменията, от които се нуждаят, за да се заинтересоват от нови теми. Помага им да направят връзки между тях и да повишат уменията си за решаване на проблеми. Директно свързва уроците в клас с това, което преживяват извън училище.
Интердисциплинарното обучение например е чудесен начин да се обвържат интересите на учениците с учебната програма. Те могат да прочетат роман за конкретно научно откритие и да изпратят доклад за книга или в час по математика да създадат бюджет за пускане на пазара на измислен продукт. Работете с учениците, за да разберете какво харесват, как учат най-добре и как проектът им ще бъде оценен.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg