Това е една от максимите в работата на Регионалния център за приобщаващо образование в Разград
Стоян СТОЯНОВ
Играта с обучителен и възпитаващ характер е сред предпочитаните средства за въздействие и стимулиране при работата на нашите специалисти. Максимата „Докато играем, можем всичко да узнаем“ представя много добре един от акцентите в работата на колегите.“ Това споделя пред „Аз-буки“ Милена Стоянова – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование в Разград. И добавя, че пандемията и прекъсването на присъственото обучение осуетяват в огромна степен използването на този подход. Но екипът на Регионалния център проявява гъвкавост и прави всичко възможно да обхване синхронно и асинхронно децата, които продължава да подкрепя и в онлайн среда.
„Онлайн обучението е истинско предизвикателство. И за нас, и за родителите. Дистанционната подкрепа може да бъде решение за по-кратко време – примерно за около месец. Защото липсват общуването и емоцията от него, децата губят социалния контакт с връстниците си и с педагозите.
А и на родителите им омръзва да стоят пред компютрите и да са ангажирани всекидневно“, коментира събеседничката ми.
Освен това не всички деца разполагат с компютър или връзка с интернет. Но тук екипът на Регионалния център се сработва много добре с образователните медиатори в училищата, които помагат да се разнасят учебни материали на хартиен носител, там където няма друга връзка с децата. „Голяма част от родителите на деца със специални образователни потребности заявяваха, че не желаят те да бъдат дълго пред екраните, и затова предпочитаха да им се изпращат материалите и те да работят с тях“, казва директорката на РЦПППО – Разград.
В същото време, не отрича, че онлайн обучението е накарало учители, ученици и родители да се научат да използват различни онлайн платформи и методи, упражнения и технологии. Дистанционното обучение позволява и по-гъвката форма на разпределение на времето, възможност да се учи по всяко време и от всяка точка. „И това беше много удобно за наши възпитаници, които често отсъстват от училище заради здравословни проблеми и така пропускат доста учебен материал. А по този начин за тях бе удобно, защото не отсъстваха“, отбелязва Милена Стоянова.
В област Разград допълнителна подкрепа получават 480 деца със специални образователни потребности. 16-те педагогически специалисти – ресурсни учители, логопеди и психолози, от Регионалния център работят със 161 деца и ученици. Други 249 са подпомагани от създадените екипи в детски градини и училища. Още 70 получават специализирана подкрепа в ЦСОП – Кубрат.
„Децата и учениците, които подкрепяме – и ние, и колегите от училищните екипи, са включвани по възможност във всички дейности в образователните институции. Това е основната цел на приобщаването – те да бъдат част от детските колективи, да работят заедно със своите връстници и по този начин да се социализират“, споделя още Милена Стоянова. Екипът на Регионалния център също организира различни дейности за децата със специални потребности. През 2019-а например провеждат конкурса „Мартенички ще раздаваме, на усмивки се надяваме“. В неговите рамки събират над 300 мартеници и пана, създадени от деца и ученици със специални образователни потребности съвместно с техни връстници.
„Направихме голяма изложба в Регионалната библиотека, раздадохме и награди. След това мартениците бяха предадени на колегите от седемте общини в областта и на 1 март бяха раздадени на минувачи по улиците на населените места под надслов „Мартенички ще раздаваме, на усмивки се надяваме“, разказва Милена Стоянова.
За съжаление, пандемията не позволява провеждането на същия формат през 2020 г. Но вместо това са проведени работилнички за мартеници. В едно от училищата например децата правят мартенички през февруари, а за 1 март са гости на празник в съседна детска градина, където малчуганите научават за традицията и получават мартеници. „През 2021 г. точно в периода февруари – март бяхме затворени и само в училищата децата изработиха мартенички в ресурсните кабинети“, коментира директорката на РЦПППО – Разград. Заедно с колегите си проявяват гъвкавост и опитват да включват децата в различни инициативи. За отминалите коледни и новогодишни празници например провеждат конкурс за най-красиво украсен ресурсен кабинет.
„Друго, което ни отне пандемията, е, че
нямаме възможност да водим нашите възпитаници
на екскурзии.
Преди това посещавахме различни исторически забележителности. И участието в изяви на „Спешъл олимпикс“ също не се осъществи. Но пък през 2021 г. колегите завършиха годината с „Мастър шеф на сандвича“ в училище. Където беше възможно, се организираха коледни, мартенски и други работилнички. Дори се е случвало по време на провеждането им част от децата да се включват от домовете си пред екрана на компютрите, докато другите работят присъствено в ресурсния кабинет“, казва Милена Стоянова.
От години екипът на Регионалния център провежда през юни и Лятна академия за децата със специални потребности от детските градини, подготвителни групи и от начален етап в училищата. Тя се открива на 1 юни – Деня на детето, и завършва на 15 юни със спектакъл – например приказка или модно ревю, в който децата показват какво са правили през тези две седмици. Разбира се, има и грамоти за отличилите сe. „Колегите много се стараеха за тези летни академии и изработваха пъстър календар с всекидневните теми на заниманията, за да са запознати родителите какво ще се случва и къде ще се провежда. Защото занимания се провеждат не само в Регионалния център, имаше и екскурзии – до Етнографския музей, до „Арена Лудогорец“. Провеждаха се и много спортни мероприятия в Градския парк – децата научаваха под формата на игри например как са започнали Олимпийските игри, как се пали олимпийски огън“, споделя директорката на Регионалния център. Но през 2021 г. дейностите са изнесени по места в училищата и в детските градини, което осуетява срещите и контактите с деца от други образователни институции.
Родителите редовно водят децата си в Регионалния център, където с тях работят отделните специалисти. По-затруднен става този процес, след като през 2018-а РЦПППО – Разград, е преместен от централната част на града. Центърът е настанeн в публична общинска собственост, тъй като в града няма свободна публична държавна собственост.
Колкото до развитието на приобщаващото образование в региона, Милена Стоянова коментира, че то набира скорост. И нейните колеги са все по-търсени и от родители, и от учители. „Все по-често ни търсят и от детски градини, като през последните две години имаме значителен ръст – за 2020 г. имаме почти двойно увеличен брой на децата, които подпомагаме в детските градини. А това означава, че много от родителите започват да се доверяват на нашите специалисти и да търсят все по-рано помощта им. А колкото по-ранна е диагностиката и колкото по-рано се започне
работа с тях, толкова по-добри резултати могат да се постигнат. И при някои от децата, дори само след работа с тях в детската градина, се преодоляват някои дефицити и те тръгват спокойно в I клас без необходимост от допълнителна подкрепа“, отбелязва тя. Допълва, че все по-често специалистите на Регионалния център са търсени и от места, където досега не са оказвали допълнителна подкрепа.
„Все още ги има и двете категории родители – и такива, които все повече търсят подкрепа за своите деца, когато се установи, че имат някакви дефицити, и такива, които до последно отричат, че съществува проблем. Но е факт, че все по-често родители идват при мен в Регионалния център или търсят за помощ и подкрепа нашите колеги по места.
Защото
знаят кои сме
и че можем
да им помогнем“,
казва Милена Стоянова. Отбелязва още, че все повече са учителите, които работят прекрасно с деца със специални образователни потребности и се координират със специалистите от Регионалния център, за да ги подпомогнат по най-добрия начин. Разбира се, все още има и педагози, за които децата със специални образователни потребности би трябвало да останат ангажимент единствено на специалистите от Регионалния център.
РЦПППО – Разград, организира и провежда и обучения за екипите за подкрепа в детските градини и училищата, както и за педагогически специалисти от общообразователните училища. „Осигуряваме и методическа подкрепа, провеждаме и информационни семинари. Заедно с Регионалното управление на образованието също организираме подобни обучения. Стараем се по всички възможни начини да помогнем на колегите да работят възможно най-ефективно с децата със специални потребности“, споделя още Милена Стоянова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg