Нова сензорна стая разширява възможностите на Регионалния център за приобщаващо образование в София-област
Стоян СТОЯНОВ
Въвеждаме съвместното преподаване, когато заедно в час в училище влизат масовият и ресурсният учител, който работи индивидуално с детето със специални образователни потребности. Идеята е да има и по-тясно взаимодействие между педагозите, като ресурсните учители споделят материали с колегите си от общообразователните училища. Целта е те да имат индивидуален подход към ученика със специални образователни потребности, когато ресурсният учител не е в часовете.“ Това коментира пред „Аз-буки“ Клара Милошева, директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – София-област. Затова и на интернет страницата на Регионалния център се качват материали и линкове към ресурси за работа с деца, които се ползват от учителите.
И още нещо: специалистите на РЦПППО – София-област, се включват преди две години в работата на колективи към регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващо образование и на центрове за специална образователна подкрепа, създали учебни помагала за обучението на ученици със специални образователни потребности и методически ръководства за адаптиране на учебното съдържание по национална програма на МОН.
Наскоро екипът на РЦПППО – София-област, организира конференция, посветена на 15-годишнината от създаването на регионалните центрове в страната. „Проведохме я в хибриден формат поради малкия капацитет на залата ни и голямото ни желание да я видят колкото се може повече колеги. Записахме срещата и я излъчихме с известно закъснение. И над 100 души са я гледали. Освен това направихме и две подходящи обучения за училищните екипи за подкрепа, като подарък от нас. Имаме 98 училища и 71 детски градини в областта. И никоя образователна институция не знае дали утре в нея няма да бъде записано дете със специални потребности, затова системата навсякъде трябва да е готова да ги приеме и приобщи“, споделя Клара Милошева.
Сред акцентите на конференцията е и откриването на сензорна зала в Регионалния център. Тя работи от близо два месеца. „Колега логопед специално се квалифицира като ерготерапевт, като Центърът плати обучението му, за да се използват пълноценно възможностите, които дава тази сензорна стая за подпомагане развитието на децата. Сензорната терапия много помага, особено ако с детето се започне работа в ранна възраст. В момента работим с 8 деца, но очаквам броят има да нарасне, тъй като все повече родители разбират за услугата, а и тя е безплатна за тях“, посочва директорката на Регионалния център.
Специалистите от РЦПППО – София-област, оказват допълнителна подкрепа на над 320 деца от региона. С още около 300 работят и създадените в образователни институции екипи за подкрепа. Допълнително ЦПЛР – Ботевград, работи само с деца от общината. Сред предизвикателствата в работата на своя екип директорката на Регионалния център посочва неговата относителна отдалеченост от населените места в региона, където е необходимо да се подпомагат децата и учениците. Това налага специалисти от Центъра да пътуват много.
„Някои имат на ден часове в до 4 различни образователни институции, някои от които и в различни общини. Ползват свои автомобили, някои и междуселищни автобуси. Слава богу, МОН покрива тези разходи за транспорт“, отбелязва Клара Милошева. И добавя, че е трудно да се намират специалисти в малките населени места, които да обхванат по-ефективно близките образователни институции.
Друга трудност, която срещат в работата си специалистите от Регионалния център, е, че на места – особено в малки и отдалечени в планинските райони училища, заради икономии през зимата не се отопляват кабинетите, в които работят при посещенията си ресурсните учители, психолозите и логопедите. „И това е проблем, тъй като дори колеги боледуват“, казва събеседничката ми.
Предизвикателство в последните две години е и работата с децата със специални потребности
в онлайн среда.
Директорката на Регионалния център признава, че преминават трудно през периодите с обучение от разстояние в електронна среда. „Имахме огромното желание да достигнем до всяко дете. Затова закупихме карти за достъп до интернет, които заедно с таблети дадохме на семейства от уязвими групи, които не разполагаха с необходимите електронни устройства. Но родителите в тези семeйства по-скоро не успяха да помогнат на работата ни“, казва тя.
Екипът на РЦПППО – София-област, е от близо 40 педагогически специалисти. Сред тях
7 – 8 са под 35-годишна възраст, като са много мотивирани.
„В началото на всяка учебната година решаваме от какви квалификации имаме необходимост, за да надграждаме уменията и знанията си и да бъдем максимално и полезни на децата, с които работим, на колегите от училищните екипи и на общообразователните учители“, продължава разказа си Клара Милошева.
Относно развитието на приобщаващото образование в последните години събеседничката ми отбелязва промяната в начина на осигуряване на допълнителна подкрепа. „Не е необходимо детето да има задължително ТЕЛК, НЕЛК или лекарско становище, за да бъде предоставена допълнителна подкрепа. Учителят може да ни информира, че дадено дете според него има проблеми. Тогава наш екип прави оценка на място и ако прецени, че са налице обучителни затруднения и родителят е съгласен, се предоставя такава помощ. Независимо че до този момент той е неглижирал трудностите на детето си. А това е важно, защото, колкото по-рано започне последователна подкрепа, толкова по-бързо децата могат да наваксат и да се развият“, споделя Клара Милошева.
По думите ѝ в последните години родители от всякакви социални групи постоянно търсят специалистите на Регионалния център с въпроси за своите деца. Първоначално е фиксирано, че консултации се дават веднъж седмично. Но сега това се прави практически всеки ден от колегите ѝ, защото семействата имат необходимост. За да подпомогнат родителите, от Регионалния център качват на интернет страницата си и материали за работа с деца с различни психофизически, емоционални и интелектуални нарушения.
Събеседничката ми отбелязва още, че макар и в началото, преди 15-ина години, да има известна съпротива сред учителите от общообразователните училища относно приобщаването на децата със специални потребности, те постепенно свикват да работят с тях.
„Учителят е човек с призвание, обича работата си и предизвикателствата и помага на децата със специални потребности. И заедно успяват“, споделя наблюденията си Клара Милошева. Заедно със своите колеги подкрепят педагозите с различни обучения на тема приобщаващо образование. Оказват методическа подкрепа и на колегите си от екипите по образователни институции.
„От училищните екипи винаги ни търсят за консултация и помощ при среща със специфични случаи. Дори ни търсят за подкрепа и при деца, които не са със специални потребности,
а става дума за социални случаи. Имаме и социален работник към нашия център. Важна е и социалната работа с децата. При необходимост веднага се притичаме на помощ в образователните институции – например при случаи на агресия между деца, които не са със специални потребности. Няма наши и ненаши деца. Това са деца в нужда в този момент“, категорична е директорката на РЦПППО – София-област.
А каква е нейната оценка за развитието на приобщаващото образование в региона? „Обичам да казвам, че София не е България. Работата ни е в малките населени места в София-област. А тази област е втората по територия в страната, расте и като население. Но въпреки това населените места в областта
остават малки и в тях хората продължават да се познават. И нашите деца със специални образователни потребности са познати на обществото.
А познавайки ги, хората са толерантни, емпатични, приемат ги и им помагат.
Виждала съм неведнъж как децата със специални потребности играят със своите връстници, без да бъдат изолирани“, разказва Клара Милошева.
С цел развиване на тези отношения специалистите на Регионалния център работят по места за включването на децата със специални потребности във всички училищни дейности и инициативи. „Например, когато в дадено училище организират екскурзия, педагози от Регионалния център придружават децата със специални потребности, за да могат и те да се включат наравно с останалите си връстници. Имаме такава спогодба с директорите на училища да канят нашите учители. Децата, с които работим, се включват и във всички училищни празници, като се подготвят за участие заедно с нашите специалисти“, обяснява директорката на РЦПППО – София-област.
Регионалният център развива и редица партньорства – например поддържат прекрасни отношения с екипа на съседите си от РЦПППО – София-град. Членуват в Националната асоциация на ресурсните учители и се включват в редица нейни инициативи. Сътрудничат си с „Уча.се“ и с Центъра за приобщаващо образование. Поддържат връзки и споделят опит с колегите си от останалите регионални центрове и с центровете за подкрепа за личностно развитие в област София.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg