Твърде сложен изказ в учебниците, материал, който не е съобразен с възрастта на децата, прекалено много информация, недостатъчно примери и обяснения, малко време за упражнения. Това са основните трудности, които срещат децата в училище. Изводите са от национално изследване на „Галъп интернешънъл Болкан“, проведено по поръчка на Министерството на образованието и науката.
Малко над половината от анкетираните родители признават, че децата им имат затруднения по един или повече предмети. Най-голямата част от тях – 37%, определят онлайн обучението като основна причина за трудностите на детето. Почти 33% обвиняват учителите, че преподават зле. Близо 28% смятат езика в учебниците за неясен. Толкова са и тези, според които материалът е прекалено обемен.
Проблеми посочват и родителите, чиито деца се справят добре в училище. Около една трета от тях посочват като пречка неясния език в учебниците и учебните помагала. Над 23% смятат, че учебното съдържание не е съобразено с възрастта на детето, също толкова са недоволни от начина, по който учителят поднася материала.
Освен математиката, за която според родителите не се отделя достатъчно време за упражнения, има и други проблемни предмети. За децата в III и IV клас това са човек и общество и човек и природа. Според голяма част от родителите изучаваният материал не е съобразен с възрастта на децата, има твърде голям и недобре систематизиран обем от информация, който обърква учениците. Често се стига до заучаване „наизуст“ на уроците по тези предмети, без да се разбира съдържанието.
При по-големите ученици проблемни са и предметите история и география. Техните родители препоръчват да се учи повече национална история и българска литература.
Повече от половината родители помагат на децата си в подготовката на уроците.
В началните класове делът им достига 84%.
Всеки трети родител плаща за частни уроци по предмети, преподавани в училище, като 17% от децата посещават допълнителни занимания по два или повече предмета. Делът на тези отговори е значително по-висок сред родителите на ученици в прогимназиален и гимназиален курс, което се свързва и с подготовката за изпитите след VII клас и за матурите.
Две от всеки пет деца между I и IV клас признават, че не разбират част от съдържанието на учебниците, а половината от тях смятат, че уроците са прекалено дълги.
Проблемът се задълбочава в прогимназиалния етап (V – VII клас). Там вече 57,6% от учениците заявяват, че част от учебниците са написани сложно и неразбираемо. Повечето седмокласници, но и много петокласници и шестокласници се оплакват най-много от учебниците по история и цивилизации, както и от съдържанието по география и икономика, където има много нови термини и информация, която трябва да се помни наизуст.
Родителите препоръчват предимно учебниците да са на по-достъпен език, съобразен с възрастта на децата, и повече време за упражнения. Това съвпада и с исканията на учениците, които добавят към препоръките и по-интерактивно преподаване на материала – с повече илюстрации, графики и примери.
„Предстои обобщаване на резултатите от направените проучвания и получени становища и ще направим предложения за промени в учебните програми и съдържанието. Вероятно по някои предмети ще се наложи да се правят и нови учебници“, коментира зам.-министърът на образованието и науката Мария Гайдарова. Според нея проучването за пореден път доказва, че ролята на учителя е от ключово значение, както и методите на преподаване.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg