37. СУ „Райна Княгиня“ в София посреща 100-годишния си юбилей в изцяло обновена сграда
Мария АЛЕКСАНДРОВА
Учебната година в столичното 37. средно училище „Райна Княгиня“ започва за 392 ученици от I до XII клас. Около 30 деца на различна възраст се записват в избраната от тях паралелка седмица преди да удари първият звънец. Това се случва благодарение на насоките и мотивацията от екипа на столичното училище.
„Имаше деца, които до началото на септември се колебаеха къде да се запишат. Някои са кандидатствали на определени места, но не се е получило това, което са желали. Случва се така, че септември тръгват леко без ориентация и цел – обяснява директорката Цветомира Георгиева. – Но нашата мисия е да ги насочим, да ги мотивираме да продължат образованието си след VII клас. Това е и една от целите и задачите на МОН и на сегашния министър, който се обърна към всички директори да се погрижим за това. При нас резултатът е налице. Има деца, които са издирени, насочени от нас и вече са записани. Оттук нататък е наша грижата да поемем тяхното обучение.“ Благодарение на екипната работа с директори на други училища при тях се насочват и деца, които са искали да учат в школà, останали без свободни места. Така 37. СУ ще стартира учебната година с две запълнени паралелки в VIII клас.
Около 80% от децата в училището са от уязвими групи. Новоприетите първокласници и осмокласници са подпомагани, за да се спестят част от разходите за техните семейства. От училищния бюджет на най-малките ще бъдат закупени раници и учебни пособия. Миналата година едно от големите издателства у нас дарява 40 учебни комплекта за осмокласниците. Помагалата вече чакат новите си притежатели и така няма да се налага семействата на децата да ги купуват.
Изненадите за възпитаниците на 37. СУ не свършват дотук. Прекрачвайки училищния праг на първия учебен ден, те ще заварят обновена материална база. „Макар че 2022-ра се спряга като година на финансови недоимъци, ние сме с делегиран бюджет и мениджърските способности на всеки директор могат да повлияят върху развитието на финансовата година – казва Георгиева. – Ще посрещнем учениците от начален етап в изцяло ремонтирани и обновени класни стаи. Беше извършен ремонт и в едно от фоайетата, където имаме идея да бъде обособен кът за отдих и да бъде поставен аквариум с рибки, за които да се грижат децата. Целта ни е да бъде създадена по-различна от учебната среда“, заявява Георгиева.
Подобрения ще има и за по-големите. Една от класните стаи ще бъде обновена и обособена в помещение за заниманията от целодневното обучение на прогимназиален етап. Тя няма да бъде с чинове – идеята е децата да излязат от класната стая. В помещението ще могат да се провеждат занимания по интереси, ще бъдат закупени микроскопи.
„Средата ще бъде разчупена, с насоченост към експериментите и практическите занятия“, споделя директорката. Това ще се случва по модул „Подкрепа на целодневното обучение на учениците“ на Националната програма „Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда“. Училището има спечелен проект и по модул 5. С полученото финансиране вече са изградили в двора площадки за обучение по безопасност на движението по пътищата. Закупена е и подвижна вътрешна площадка за спортната зала. Те ще се използват за заниманията в часа на класа.
37. СУ е сред одобрените училища по новата Национална програма „Заедно в изкуството и спорта“. Ще сформират по две групи в двата модула. „Имаме финансиране за вокална група и група за театър. Ще можем да закупим нови музикални инструменти, сценични костюми, декори, благодарение на които децата да могат максимално активно да се занимават с музика и театър на професионално ниво“, споделя директорката. Тя посочва, че за любителите на народната музика ще бъде взет акордеон, а за съв-
ременни музикални изпълнения – китара. В областта на спорта ще сформират две възрастови групи по футбол, които ще бъдат водени от външен треньор. „От миналата година имаме изцяло реновирано футболно игрище, децата ни обичат да играят. Отборите ще се представят на училищно, общинско, а да си пожелаем – и на регионално ниво“, казва Георгиева.
Тази есен, две години преди най-старото училище в „Люлин“ да чества 100-годишен юбилей, ще се сбъдне и една от мечтите на неговите ученици и преподаватели. Предстои саниране на сградата с финансиране от бюджета на МОН.
„Санирането е финалната мярка за подобряване на енергийната ефективност. Покривът беше ремонтиран, дограмата – подменена, и остана само полагането на топлоизолация. Така ще посрещнем 100-годишния юбилей в изцяло обновена сграда“, заявява директорката. Срокът за цялостното саниране на сградата е до края на годината. Георгиева уверява, че няма да има прекъсване на учебния процес и ще бъдат осигурени безопасни условия.
„Тази година ни се случиха много хубави неща. Сигурна съм, че така и ще я изпратим. За един директор и учител удовлетворението от свършената работа е най-важното. Когато около себе си вижда доволни хората, с които работи, усмивки по лицата на учениците, които влизат и се радват на новите пъстри стаи, когато вижда родителите да водят с желание децата си и да разчитат на нашата подкрепа. Това е най-голямата награда“, заявява директорката.
Георгиева е благодарна на екипа, с който работи, защото без него не би могла да постигне всичко това. „Всички по веригата – от образователни медиатори до заместник-директор – са важни. Екипът, който създадох в 37. СУ, е не само от професионалисти, а от хора, на които можеш да разчиташ във всеки един момент. Бих казала, че това е екип от приятели“, казва тя.
Директорката разказва още, че учебната 2021/2022 г.
при тях постъпва нов учител по физика и химия, какъвто дълго време търсят. „Впос-
ледствие и той сподели, че е търсил мястото си, и накрая се намерихме. Каза ми, че тук е мястото му. При тези думи се вълнувам – споделя Георгиева – изключителен специалист, с подход към децата. Този колега успя да ги запали да заобичат предметите физика и химия. Гордея се от постигнатото с децата. При нас се тръгва от едно ниво и се гради доста трудно, но постигаме много. Децата от уязвимите групи тук се чувстват на пиедестал“, заявява директорката. По думите ѝ, най-важното, на което учат децата, е да пазят и ценят това, което се прави за тях.
Директорката разкрива и ключа към успеха, който са постигнали. „Тайната е кълбо от магии, които се случват на наша територия“, споделя Георгиева. И откроява три важни фактора: „На първо място са отношенията и комуникацията, или невидимите неща, които, както казва Малкият принц, са най-ценни в живота. Начинът на говорене, на отношение между мен и учителите, както и помежду им са от първостепенно значение. Тук е важна ролята на директора да напътства, да открива силните страни на човека. Защото, ако е поставен на правилното място, там, където е силата му, той е най-ползотворен и продуктивен“, категорична е директорката.
На второ място поставя видимите неща – създаването на добрите материални условия. „Когато децата влизат в свежа и цветна класна стая, в която прекарват целия ден, те изпитват удоволствие и им е приятно. Това ги мотивира да работят по-добре. Колкото повече се прави, толкова повече се оценява. Неслучайно и Министерството работи в насока изцяло да се обнови инфраструктурата на образователните институции“, смята Георгиева.
На трето място тя нарежда оценката, която, по думите ѝ, е важна за мотивацията на човека. „Един оценен човек работи много по-продуктивно от този, чиито постижения не са забелязани от ръководителя. Когато оцениш човека, това може би е най-висшата форма, доставяща и носеща мотивация за бъдещи успехи“, споделя директорката. Според нея оценката може да бъде под различна форма и не само финансовият стимул може да мотивира хората.
„Вървят много спорове дали високите заплати мотивират учителите да останат в училище. Не бих казала, че е само това. Отново завъртам кръга към отношенията и комуникацията. Важно е да похвалиш човека и да покажеш плодовете на неговия труд – казва Георгиева. – Училището е като пита с мед. И така както пчеличките пълнят всяка килийка на питата, за да може тя да добие завършения си вид, по същия начин в училище всеки работи и се труди на своето място в класната стая. Този труд често остава невидим за колегата от съседната стая или от подготвителната група, от занималнята. Тук е задачата на директора да изведе на показ постиженията на всеки отделен човек, да покаже резултатите от работата му и по този начин да го мотивира още повече. Смея да твърдя, че хората в 37. СУ – и педагогически, и непедагогически персонал, се чувстват оценени. Това е тайната на нашия успех като екип“, разкрива Цветомира Георгиева .
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg