Столичното 74. СУ „Гоце Делчев“ започна годината в красива и вдъхновяваща учебна среда
Стоян СТОЯНОВ
С променена, цветна, уютна и релаксираща среда започва учебната година столичното 74. СУ „Гоце Делчев“. След тригодишна работа на ентусиазиран екип от педагогически специалисти е напълно реализиран проектът „Обичам моето училище“. В неговите рамки във всички класни стаи и коридорите на училището са поставени специални тапети с вдъхновяващи послания, а стените са боядисани в подходящи цветови нюанси.
Проектът е реализиран с подкрепата на благотворителната организация Light Source Charity, основана от Артър Спърлинг и неговата съпруга Албена, която е българка. Те осигуряват интериорния проект и изработката на тапетите. Разходите за всички други материали и дейности са покрити със собствени средства на училището.
Инициативата от страна на школото е на логопеда Станислав Станков и ресурсния учител Весела Пламенова, която е мениджър на проекта. Официалното откриване на обновената учебна среда е уважено и от дарителите, които са посрещнати с поздравителна програма с изпълнения на ученици. След което спомоществователите се запознават с реновираните пространства.
„Много съм щастлива, че заедно с Весела реализирахме това. Силата на нашия проект е да отвори потенциала на всяко човешко същество да твори. Искам да благодаря на всички, които се включиха, и специално на директорката, която подкрепи това голямо приключение към естетиката, уюта, красотата и творческия потенциал“, отбелязва при откриването Албена Спърлинг. По щастливо стечение на обстоятелствата празникът е двоен, тъй като в същия ден своя годишнина отбелязва и Весела Пламенова.
„Колеги от колектива отговаряха за различни дейности по този проект, като се справиха прекрасно с тази задача. Това е един от онези случаи, в които давам свобода и подкрепа на прекрасните млади колеги да реализират свои добри идеи“, коментира за „Аз-буки“ директорката на училището Лидия Лазарова. Всъщност през летните ваканции в изминалите три години учители хващат шпакли и четки и не пестят сили, за да подготвят идеално стените за новите тапети и боя.
А през първата година, когато са обновени стаите на децата от начален етап, в работата се включват и родители.
По думите на директорката, влизайки в новата среда, децата се чувстват много добре. „Освен това наблюдаваме, че учениците в по-голяма степен се научиха да опазват материалната база. Преди това се е случвало да има нещо счупено или надраскано. А сега всичко е запазено. Красивата среда определено възпитава“, казва още събеседничката ми.
Преди дни получават и друго дарение – компанията „Зара България“ ЕООД им дарява 28 офис маси, шкафчета и офис столове за класните стаи и кабинети.
Заедно с промяната във външния вид на класните стаи протича и процес на технологично обогатяване. „Всеки колега разполага с лаптоп, осигурен от училищния бюджет. В стаите на начален етап има телевизори, свързани с компютър. Колегите активно използват различни образователни платформи с цел обогатяване и визуализиране на учебния процес. При големите в почти всички стаи има проектори. Използват се и електронни учебници“, пояснява директорката. Според нея отминалите пандемични години, които наложиха преминаване към онлайн обучение и ускориха прилагането на различни технологии, са показали, че традиционните методи на преподаването не са се изчерпали. И ролята на учителите остава най-важна. „Оказа се, че по време на онлайн обучението онези ученици, които бяха старателни, продължиха да учат. Но при останалите имаше видимо отстъпление и обучението в електронна среда не бе пълноценно и полезно за тях“, отбелязва Лидия Лазарова.
През настоящата учебна година в 74. СУ се обучават около 680 ученици. Този брой е устойчив през последните години. Приемът на ученици след VII клас е в две паралелки с профили „Софтуерни и хардуерни науки“ и „Природни науки“ с интензивно изучаване на английски език. Формират се общо две паралелки. „При нас VII клас завършват по четири паралелки, като ученици за повече от две продължават образованието си в други училища. Едни се насочват основно към езикови гимназии, останалите отиват в училища като нашето, но в центъра на града. А ние не сме по-различни от останалите. Екипът ни работи на ниво всеки ден и колегите се грижат децата да се развиват“, коментира още събеседничката ми.
Училищният екип е от 63 учители. „Както аз, така и те държат на квалификацията си, като се включват в различни обучения. Почти всички имат V и IV ПКС. Имаме и млади колеги, на които много разчитам. Те идват с нови идеи и почти винаги им давам възможност да ги реализират. И нещата се случват“, споделя Лидия Лазарова. Повечето от младите педагогически специалисти са част от училищния екип за допълнителна подкрепа, който работи всяка година с между 50 и 60 деца със специални образователни потребности. Това са четирима ресурсни учители, двама логопеди и двама психолози, които се отличават с много хъс за работа и постигат видими резултати.
В училището се предлагат и различни извънкласни дейности – има занимания по баскетбол, волейбол, футбол, шахмат и таекуондо. Сформирани са училищен хор, вокална група „Калинки“, мажоретен състав и танцов ансамбъл. „От миналата година колеги създадоха и театрална школа, която направи страхотна постановка. От тази година школата е одобрена за финансиране по новата НП „Заедно в изкуствата и спорта“ и се надявам да се развие още по-добре. В начален етап имаме 4 извънкласни групи. Темите са свързани най-вече с математиката. От I до IV клас има и допълнителни занимания по хореография“, изброява директорката.
Учениците се включват в различни олимпиади, състезания и конкурси. Децата от I до IV клас участват в надпреварите, организирани от Сдружението на българските начални учители – „Аз рисувам“, „Аз и знанието“, „Аз, природата и светът“, „Аз и числата“, „Аз и буквите“ и „Аз общувам с Европа“, като някои се класират и за финалната надпревара.
Относно дебатите „за“ и „против“ мандатността на директорите, Лидия Лазарова коментира, че макар да е била дълги години зам.-директор, едва след четвъртата си година начело на училището е била уверена напълно в познанията си. „Ако има мандатност, тя трябва да бъде поне две по четири или повече години“, смята тя. Колкото до прегледа на учебните програми, директорката, която преподава математика, споделя, че наистина е необходимо преразпределение на материала между някои класове така, че децата да го усвоят добре.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg