542 училища в 28-те области в страната носят статута
Стела МАРИНОВА
Въвеждане на нови учебни предмети и облачните технологии в час, оборудване на виртуални класни стаи, използване на електронно учебно съдържание и ресурси за оценяване, залагане на проектно базираното или интердисциплинарното обучение, прилагане на Монтесори метода или ученето чрез игра са само част от проектите, с които 542 училища от 192 населени места в 28-те области в страната са част от мрежата на иновативните. Това обобщава в изследването си проф. д-р Галин Цоков от ПУ
„Паисий Хилендарски“, представено в рамките на националния форум „Училищата с иновации за бъдещето“, организиран от МОН.
Броят на иновативните училища нараства три пъти спрямо учебната 2017/2018 г., когато за първи път статутът е признат на 184 образователни институции. Над 20 000 пък са иновативните учители, а 36 от тях бяха наградени в рамките на церемонията.
Училищата реализират над 30 нови учебни предмета, споделя проф. Цоков. Сред тях са „Изкуствен интелект“, „Оператор на дрон“, „Интерактивно програмиране“, „Дигитално предприемачество“, „Дигитални природни науки“, „Културология“, „Екология“, „Училищна медиация“, „Комуникация и креативност“. По думите на директора на дирекция „Образование на българите зад граница и училищна мрежа“ Наталия Михалевска новосъздадените предмети са сред най-големите постижения на учителите. Благодарение на иновациите в училищата се повишава качеството, смятат над 75% от участниците в проучване към изследването на проф. Цоков. Част от иновативните проекти бяха представени пред участниците в националния форум.
Училищният психолог на ОУ „Васил Левски“ в Разград Стела Ковачева разказва за иновативния проект „Аз мисля“, който започва през 2017-а в I клас. Всяка година заниманията на децата протичат по различен начин, надграждайки иновацията. В I клас педагозите задават на учениците различни мисии с предизвикателства. Иновацията включва и родителите, тъй като преди всяка мисия те получават писма с насоки. Във II клас учителят избира проблема, така че да бъде свързан с учебната програма, а децата дават решението. Например по „Околен свят“ трябва да разгадаят дали и защо преминаващата през града река Бели Лом мирише. В III клас учениците вече сами избират на какъв проблем ще търсят решение. В края на IV клас трябва да са направили продукт, който да донесе промяна и да разреши избрания от тях казус. Например оказва се, че в града няма кучешка площадка и след срещи с местната управа се определя място за направата ѝ. В V клас трябва да се търси решение на проблемите с мултидисциплинарни проекти.
Проектът „История IT“ на СУ „Методий Драгинов“ в село Драгиново, община Велинград, област Пазарджик, бе представен от учителя по история и цивилизация Милен Налбантов. Като част от него са разработени мобилни приложения за преподаване, учене, проверка и оценка на знанията по предмета. Сред достъпните в тях материали са резюмета и планове на уроците, презентации, справочник, тестови задачи за всеки клас след всеки урок, без да трябва регистрация или интернет връзка. Идеята за разработването на приложенията идва, след като при решаването на онлайн тестове интернетът спира и ученичка казва, че всичко би било много по-лесно, ако те са достъпни през телефона без интернет. За да се чувстват като в училището на бъдещето, в кабинета по история са поставени мултифункционални столове. Иновацията в село Драгиново повишава интереса към предмета, а резултатите на учениците се подобряват.
Иновацията на СУ „Райчо Каролев“ в Габрово е от учебната 2019/2020 г. и е свързана със създаването на иновативния продукт „Интернет страница за деца със специални образователни потребности“ в рамките на факултативния предмет „Визуално програмиране“. „Решихме да създадем страницата, защото стигнахме до извода, че ресурсите, които са нужни за обучение на децата със специални образователни потребности, не могат да се намерят на едно място, а ученето чрез забавление носи голямо удовлетворение на децата“, разказа пред „Аз-буки“ учителката Елисавета Даскалова. Неин пръв помощник е четвъртокласничката Виктория Живкова, която вече е разработила различни образователни игри с помощта на платформата Scratch. „Там може да се програмира, да се правят филмчета и всякакви неща. Интересно и забавно е, защото са под формата на игра. Това ни кара да ходим с по-голямо желание на училище“, споделя ученичката, която миналата година се класира втора на състезанието по компютърно моделиране.
Вики е разработила игра за лесно научаване на таблицата за умножение, а за часа по български прави игра, която проверява дали децата са изписали правилно думата. Например „голям“ с „-у-“ или с „-о-“ се пише. Ако детето познае, чува аплодисменти за верния отговор. Иновацията помага и децата със СОП в училището учат по-лесно. „Важно е да интегрираме и да помагаме на децата със СОП. Виждаме постиженията им и това може само да ни радва и ни провокира да търсим нови идеи. Моята задача е да окажа подкрепа проектът да продължи да се развива и да търси нови пътища за реализация“, казва директорката Дарина Арсова.
За да намерят начин да повишат резултатите, да се преборят с риска от отпадане, липсата на мотивация и проявите на нетолерантност сред учениците, в ОбУ „П. Р. Славейков“ – село Джулюница, реализират иновативния проект „Училище за успех“. Директорката Даниела Христова споделя, че с децата в риск работи малка група, в която влизат ученик наставник, родител, доброволец и учител ментор. Така търсят модел на партньорство. След анализ на специфичните проблеми, интереси и характеристики на всеки клас учениците в него се развиват спрямо тях. В класа на приятелите децата се насърчават да работят заедно. Мечтателите четат заедно, изследователите правят заедно изследвания, откривателите създават различни продукти.
Въвеждането на нови интердисциплинарни предмети в първи гимназиален етап е част от иновацията на Частната езикова гимназия „Проф. Иван Апостолов“. В рамките на форума учителката Милена Колева споделя, че залагат и на нови методи на преподаване, като експедиции, в рамките на които гимназистите излизат извън училище и правят анкети, интервюта, срещи с бизнеса, интердисциплинарно обучение STEAME, гъвкаво учене, кариерно развитие, импровизация. Възпитаници на гимназията вече имат и първия си патентован продукт.
Иновацията на НПМГ „Акад. Любомир Чакалов“ е свързана със сътрудничество със Софийския университет „Св. Климент Охридски“ в рамките на профилираните предмети във втори гимназиален етап. Зам.-директорът Нели Дянкова обяснява, че модулите по специалните предмети са разработени от учители в гимназията и преподаватели в Университета. А учениците могат да посещават лабораториите в част от факултетите на висшето учебно заведени. Вече преминалите през иновацията гимназисти споделят, че този вид уроци са им помогнали да се адаптират по-лесно към студентството, изградили са навици за работа в лаборатория.
Иновативният STREAM предмет „Космически изследвания“ бе представен от педагозите Таня Сребрева и Грета Стоянова в ОУ „Александър Георгиев – Коджакафалията“ – Бургас. Те споделят, че предметът е вдъхновен от интереса на децата към Космоса и науката. Иновацията се прилага във всички класове, като за начален етап заниманията протичат по време на дейности по интереси, а в прогимназиален етап – във факултативни часове. Учениците изпълняват мисии, работейки в екип по реален проблем. Децата споделят, че са се научили на сътрудничество, комуникация, лидерство.
Интегрирането на дигиталните технологии в учебния процес, прилагането на съвременни методи на преподаване и промяна на организацията на учебния ден в начален етап са част от иновацията на СУ „Йоан Екзарх Български“ в Шумен. В помощ на реализацията ѝ е центърът за млади изследователи „Утреландия“. Различните зали в него дават възможност на учителите да прилагат методи, като учене чрез правене, интегрирани уроци, да учат децата да програмират роботи или да използват 3D принтери. „Целта е да подготвим идните поколения за професиите на бъдещето. Няма как да ги предвидим, но целим да развием важните умения на XXI век“, казва преподавателят Лина Янбастиева-Петрова.
В STEM центъра „FabLab: STEAM образование и обучение чрез роботика, 3D и мобилни технологии“ на Варненската морска гимназия „Св. Николай Чудотворец“ са осигурени мобилни устройства, с които да се използват приложения за добавена реалност. Така училището на практика създава нова форма на обучение за улесняване и модернизиране на учебния процес, споделя при представянето на проекта Ивелина Кьосева – учител по ИТ. Учениците от специалност „Корабоводене – морско“ пък могат да провеждат учебни практики чрез дистанционно управление на корабен тренажор на ТУ – Варна.
В STEM центъра се изнасят и бинарни уроци, има зона за добавена и виртуална реалност. Обучението се подпомага и от мобилен хуманоиден робот, който може да изпълнява различни задачи.
Част от иновацията на Втора английска гимназия „Томас Джеферсън“ в София са интегрирани уроци от учебното съдържание по природни науки, математика и информационни технологии в IX и X клас. Те се допълват от STEM центъра за обучение по природни науки и математика, оборудван с лаборатории, в които се провеждат експериментални задачи. Позволява промяна на дизайна на класните стаи, работа в малки групи. Иновацията е приключила, но методът остава като начин на работа и служи за база за интегрирано преподаване и на други предмети.
Най-различни зони – професионално студио за музикални продукти, фото и видеостудио, където се заснемат клипове и видеоуроци, машини за дигитални печати и компютърна графика са част от зоните в STEM центъра в ПГ „Велизар Пеев“ в Своге. Неговият ръководител Кирил Филипов споделя, че там са направени и медалите на наградените учители новатори. В центъра има зона за електроавтомобили, която е и първият учебен сервиз в България с пълен набор от инструменти за измерване. В зоната за VR и изкуствен интелект пък се прави всичко по захранването на автомобила.
В рамките на Форума Асен Александров – председателя на Сдружението на директорите в средното образование и директор на столичното 51. СУ „Елисавета Багряна“, демонстрира разработената по проекта „Еразъм+“ платформа „Учещи училища: иновативен модел за управление и съхранение на знанието в образователната система“.
С нейна помощ, от една страна, може да се направи оценка на школата и преподавателите. От друга – може да се споделят опит и постижения в специално обособена в платформата библиотека и така да се създаде култура на иновациите.
Повече медалисти от международни олимпиади – със стипендии
По време на Форума служебният министър на образованието и науката проф. Сашо Пенов съобщи добра новина за най-талантливите ученици. Предстояща промяна в Наредбата за закрила на деца с изявени дарби ще даде възможност повече медалисти от международни олимпиади да получават стипендии от 2023 г. „Промяната ще даде възможност на нашите ученици – продукта на иновативните училища, да получават стипендии, когато са се класирали на международни състезания и са завоювали златен, сребърен или бронзов медал независимо от мястото, което са заели. По този начин насърчаваме нашите деца да се явяват на такива състезания“, заявява проф. Пенов.
В момента възнаграждение се отпуска на ученик, класиран индивидуално на първо, второ или трето място. В същото време, класирането при някои международни олимпиади се извършва в медали (златен, сребърен и бронзов), а не по места (първо, второ и трето). Затова не всички медалисти могат да получат стипендии.
Наградeните преподаватели
Александрина Шомова, учител по човек и природа, биология и здравно образование в
СУ „Екзарх Антим I“ – Казанлък. Иновация: интерактивен предмет „Изучаване на природата чрез музика“. Проектно базирано учене в VII клас – паралелка с разширено изучаване на музика.
Ангел Белорешки, учител по английски език в НЕГ „Гьоте“ – Бургас. Иновация: проекти: Short stories of imagination and surprise and music, Hard Rock music, Feel the music, The Insanity of War.
Анка Атанасова, директор на СУ „Йордан Йовков“ – Тутракан. Иновация: „Успехът ни обич@“ – работа с изкуствен интелект през образователна среда.
Валентина Василева, начален учител в ОУ „Васил Левски“ – Разград. Иновация: иновативна програма „Аз мисля“. Дизайн-мислене – дава възможност на учениците да получат висококачествено проектно базирано обучение.
Венцислав Стаменов, учител по информационни технологии в СУ „Иван Вазов“ – Вършец. Иновация: проект „Стандарт+“. Надграждане на учебно съдържание по български език и литература, математика, технологии и предприемачество и информационни технологии, включващо игрови подходи чрез конструиране и програмиране с LEGO комплекти, изработване и презентиране на краен продукт.
Галина Зарзаланова, учител по биология и химия в СУ „Георги Измирлиев“ – Горна Оряховица. Иновация: въведен е нов учебен предмет „Дигитални природни науки“ в две паралелки с профил „Природни науки“. Интегрирането на информационните технологии в биологията съпътства учебното съдържание чрез визуализиране на обекти, процеси и явления, разработване на схеми и диаграми.
Гергана Иванова, начален учител с английски език в СУ „Свети Патриарх Евтимий“ – Пловдив. Иновация: Lego for education – учениците учат чрез правене и опознават света. Създадените проекти показват колко креативни, изобретателни и мотивирани могат да бъдат и с какво желание се работи, когато се създават реални дигитални модели. Чрез образователна платформа учениците развиват базови дигитални умения за работа с графична, текстова и мултимедийна информация. Формира се алгоритмично и творческо мислене чрез поставяне на многовариантни задачи, при които децата имат възможност сами да развият своя проект.
Грета Стоянова, старши учител по биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда, физика и астрономия и човек и природа в ОУ „Александър Георгиев – Коджакафалията“ – Бургас. Иновация: създател на иновативен STREAM предмет „Космически изследвания“. Ментор на екипи за ученическо предприемачество. Ръководител на ученически екоклубове „Капитан Планета“ и „Климатът и аз“ на НДЕФ.
Даниела Атанасова, старши начален учител в СУ „Димитър Талев“ – Добрич. Иновация: иновативен урок по човек и природа. Обърната класна стая. Използване на съвременните образователни технологии на тема „Групиране на растенията и тяхната среда на живот“.
Даниела Георгиева, старши учител в ОУ „Митрополит Авксентий Велешки“ – Самоков. Иновация: среща между традициите и дигиталните технологии в урок по креативност и родолюбие.
Десислава Манева, начален учител в ОУ „Райна Княгиня“ – Пловдив. Иновация: интегриране на уроци в STEM среда с изцяло интерактивен характер.
Десислава Трендафилова, старши учител по английски език, информационни технологии и предприемачество в НПГГСД „Сава Младенов“ – Тетевен. Иновация: „От почвоизследовател до лесовъд“ и „Защита в облака“ – учебна практика по защита на гората, чужд език по професията и STEM елементи.
Десислава Цокова, заместник-директор по учебно-производствена дейност и старши учител по общообразователен учебен предмет в ПГ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Видин. Иновация: „Ден за дейности“ – създаване на интердисциплинарни уроци за упражнения, базирани на екипна работа под формата на: малки проекти и практически задачи в рамките на деня. Дигитални ресурси под формата на ескейп руум. Откриване на общи допирни точки между изучавани от учениците предмети и създаване на обща концепция за практическо занимание, включващо елементи от няколко предмета в рамките на един учебен ден.
Деспина Момчилова, старши учител по философия, история и цивилизации и гражданско образование в СУ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Първомай. Иновация: прилагане на съвременни интерактивни и класически техники, съчетани с дигитални ресурси, обучение по модела на обърнатата класна стая, инструментите за творческо мислене на Едуард де Боно и метода 6 мислещи шапки, мозъчна атака и др. Изработване на мисловни карти и концептуални схеми с учениците.
Димитър Желев, учител по информатика и информационни технологии в 10. СУ „Йордан Йовков“ – Сливен. Иновация: въведени два нови предмета с учебни планове. За учениците от I и II клас – „Въведение във визуалното програмиране“, а за учениците от III и IV клас – „Визуално програмиране“. В тях се прилагат интерактивна и адаптивна обучителна система, проектен подход и „обучение чрез правене“.
Елена Димитрова, учител по английски език и чужд език по професията в ПГТ „Александър Паскалев“ – Хасково. Иновация: съдържателно-езиково интегрирано обучение. Учебна практика по технология на хотелиерското обслужване и английски език. Проектно базирано обучение. Чужд език по професията – разширена професионална подготовка.
Йорданка Йорданова, старши учител НУП в НУ „Св.св. Кирил и Методий“ – Ямбол. Иновация: преосмисляне на теми от учебното съдържание по всички учебни дисциплини, изучавани в началното училище, и представянето им по нов, атрактивен, интересен за учениците и ефективен за ученето начин. Развитие на умението за работа в екип.
Лала Банева, старши учител по музика и финансова грамотност в СУ „Козма Тричков“ – Враца. Иновация: обучение по финансова грамотност с интегрирано междупредметно взаимодействие. Паралелно с учебното съдържание по учебния предмет се търси пресечната точка с финансова грамотност. Людмил Любомиров, старши учител по приложна информатика и техника в Професионалната гимназия по икономика – Перник. Иновация: методът на проектите като образователен похват – използването на интегрирани знания и умения от различни области на информационните технологии и на изучаваните учебни предмети както от страна на преподавателите, така и от учениците. Чрез обучението в екип на учениците се дава възможност да се допълват, да разбират силните и слабите си страни и успешно да ги използват в работата си.
Мадлен Христова, старши учител по математика в 125. СУ „Боян Пенев“ – София. Иновация: допълнителен учебен предмет „Експеримент, хипотеза, доказателство“ (V – VII клас), „Приложни науки“ (VIII – XII клас), който е естествената междупредметна връзка между математика, ИТ, природни науки, езиково обучение, обществени науки. Провеждане на лагер-школи и изнесени уроци в музеи, институти и лаборатории. Проектно базирано обучение, изследователски задачи, екипни задания, обучение от ученик към ученик. Използване на приложен софтуер.
Мария Янева, старши учител по биология и здравно образование в гимназиален етап в
СУ „Христо Ботев“ – Карнобат. Иновация: STEAM проект „Количка за пазаруване за диабетици“ – улеснява хората, страдащи от диабет, при избора им на подходяща храна чрез приложение за таблет – калкулатор за хлебни единици.
Мариана Шикова, старши учител в ЦДО, начален етап в ОУ „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян. Иновация: въвеждане на учебен предмет „Здравно възпитание“ в начален етап с акцент върху грижата за холистичното здраве на учениците.
Марионела Николова, директор на 3. ОУ „Ангел Кънчев“ – Варна. Иновация: „Дигит@лните дец@ в помощ на природата“ – иновация с екологична насоченост. Насърчаване на учениците да мислят творчески, с грижа за природата, логично, самостоятелно, креативно. Иновацията е насочена към повишаване нивото на познания по природни науки, екология и дигиталните компетентности, както и специфична квалификация на учителите чрез обучения, самообучения и обмяна на добри практики с други колеги.
Милен Налбантов, старши учител по история и цивилизации в СУ „Методий Драгинов“ –
с. Драгиново, община Велинград. Иновация:
„История IT“ – преподаване, учене, проверка и оценка на знанията по история и цивилизации в прогимназиален етап чрез IT технологиите. Разработени от учителя мобилни Android приложения, които учениците могат да инсталират на своите лични устройства.
Павлина Филипова, учител по физическо възпитание и спорт в Националната финансово-стопанска гимназия – София. Иновация: „Чрез игра към обучение и социално израстване – въвеждане на стратегически игри в процеса на училищните взаимодействия – във и извън класната стая“. Фокусът е в учебния час по спортни дейности, който се превръща в час по снукър. В основата е прилагането на игровия подход в междупредметните взаимодействия – през спорт към обогатяване и онагледяване на знания по физика, математика и английски език. Осъществява се интердисциплинарен подход между спорта, STEM дисциплините и английския език.
Пламена Илчева, учител по японски език, английски език и география в 18. СУ „Уилям Гладстон“ – София. Иновация: Mindfulness – социално и емоционално учене. Фокусът е поставен върху психологическото здраве на деца и учители чрез въвеждане на методи за себеопознаване, осъзнатост и работа с емоции.
Радостина Драгиева, учител по история на изкуството и културология в Националната професионална гимназия по прецизна техника и оптика „М. В. Ломоносов“ – София. Иновация: въвеждане на иновативния предмет „История на изкуството и културология“. Предметът включва широк спектър от знания по художествени и приложни изкуства, архитектура, музика, танци, аудиовизуални изкуства, кино и др. Овладяването на тези знания спомага за развитието на общата култура на учениците, за тяхното критично мислене и провокира развитието на техните способности.
Светла Илчева, главен учител в гимназиален етап, информатика и информационни технологии в СУ „Отец Паисий“ – Кърджали. Иновация: „Градим бъдещето з@едно“ свързва училището с бизнеса на три нива – преподаване и обучение; извънкласни дейности; практически приложения и изследвания.
Силвия Георгиева, старши учител по химия и ООС и човек и природа в ПМГ „Проф. Емануил Иванов“ – Кюстендил. Иновация: Проектно ориентирано обучение. Екипна работа и прилагане на компетентностен подход. Интегрирано междупредметно взаимодействие, практическа насоченост на обучението и прилагане на иновативни подходи и практики в процеса на преподаване и учене.
Силвия Драганова, учител по философия и предприемачество и координатор „Иновативни практики“ в АЕГ „Гео Милев“ – Русе. Иновация: работа в посока преодоляване на нагласите за пасивно възприемане на информация и възпроизвеждане. Методите на преподаване стимулират ученическата ангажираност и насърчават изследователските и творческите изяви. Учителят влиза в ролята на наставник или ментор, като прилага алтернативни подходи за оценяване на напредъка и успеха и взема решения въз основа анализ на резултатите и интегрирана обратна връзка от учениците.
Снежана Драшанска, учител по биология и здравно образование и химия и опазване на околната среда в ПГЗ „Стефан Цанов“ – Кнежа. Иновация: използване на различни Google приложения в учебния процес.
София Бонева, старши учител, начален етап на основното образование в 23. СУ „Фредерик Жолио-Кюри“ – София. Иновация: създаване на видеопродукт, който е резултат от изследователската и проектната дейност на ученици от различни училища в София, Варна, Трявна, Каварна и Павликени.
Стойна Москова, учител в начален етап на основното образование в Първо ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Гоце Делчев. Иновация: „Дизайн шампиони“ – световен метод за иновации и креативност, който решава човешки проблеми по нов и различен начин.
Инж. Тонка Георгиева, учител по информатика и информационни технологии в ППМГ „Нанчо Попович“ – Шумен. Иновация: „ДОМ – Динамика на образователния модел“. Внедряване на нов интегративен учебен предмет „Точка на пресичане“ в I гимназиален етап като учебен практикум за усъвършенстване на ключовите компетентности.
Христо Христов, учител по информатика в ПМГ „Акад. Иван Гюзелев“ – Габрово. Иновация: изследване на математиката през музика, физика, изобразително изкуство, костенуркова геомет-
рия с робот. Роботика и компютърна електроника – програмиране на вече сглобени роботи, изграждане на нови. Програмиране на литература през компютърни игри. Свободен сборник по математика. Свободна операционна система.
Християн Иванов, старши учител практическо обучение в ПН „Електроника, автоматика, комуникационна и компютърна техника“ в ПГ по техника и лека промишленост – Попово. Иновация: въвеждане на нов учебен предмет „Роботика и сензорни системи“ – теоретичен модул и практически задачи, които включват индивидуални упражнения, екипна работа и проектни задачи.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg