Антоанета НАЙДЕНОВА
Годишният Обзор на образованието и обучението за 2022 г. на Европейската комисия включва нов, осми показател, насочен към корените на неравенството в образованието – социално-икономическия статус на учениците, който оказва огромно влияние върху образователните резултати. Защото при младите хора в неблагоприятно социално-икономическо положение вероятността на 15-годишна възраст да имат под средните учебни постижения, е цели 6 пъти по-голяма в сравнение с връстниците им с благоприятен статус.
Неслучайно анализаторите от „Евридика“, които се опитват да разберат какви са причините за по-слабото представяне на учениците на международните проучвания за четивна грамотност, по математика и природни науки при четвъртокласниците и 15-годишните – PIRLS, TIMSS и PISA, питат децата и за броя на книгите у дома. Според тях книгите също са мерило за социално-икономически статус. И са прави. Колкото повече книги има в една къща, толкова по-грамотни се очаква да са родителите и да държат детето им да получи добро образование, за да си гарантира по-добро бъдеще.
Крайната цел на тези проучвания е ясна – да се даде равен шанс на всички деца да развият своите таланти и да достигнат пълния си потенциал, независимо от своя пол, специални образователни потребнос-
ти, социално-икономически статус или етнически произход.
В основата на равнопоставеността на младите хора стои приобщаването към образованието. Най-вече на децата от уязвимите групи, за които то не е приоритет. Затова е нужно сътрудничество между образование, здравеопазване, социални услуги, заетост, жилищно настаняване. След това идва ред на учителите, които да мотивират децата да учат, и да ги насочат по кой път да тръгнат, за да се реализират успешно.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg