Триединството учител – ученик – родител стои в основата на пълноценната и професионална работа на Първо основно училище „Христо Ботев“ в Търговище
Антоанета НАЙДЕНОВА
През март в Първо основно училище „Христо Ботев“ в Търговище ще бъде официално открит нов STEM център, изграден чрез спечелен проект по НП „Изграждане на училищна STEM среда“ на МОН. Той ще бъде разположен в актовата зала на наскоро ремонтираното училище, където всяка година се излагат и картини на различни местни художници.
„Центърът е почти готов и още през март колегите ще изнесат първите STEM уроци в него. Това е една ниша в образованието, която се разширява и в нея е бъдещето на българското образование. Защото в природните науки се крият тайните за нашето оцеляване и развитие – твърди директорът на 1. ОУ „Христо Ботев“ Димитър Алексиев. – След основния ремонт на училището нямахме право на конструктивни изменения, но намерихме решение за създаването на дигитална творческа среда. Горд съм, че изграждането на STEM центъра беше подкрепено и с много спонсорства от местния бизнес и от родителската общност – общо 18 000 лева се събраха от дарения.“
Училището се отделя от гимназията през 1923/1924 г. и е наследник на първото класно ескиджумайско училище, създадено в Търговище през далечната 1846 година. Строежът на училищната сграда продължава седем години. Откриването е на 1 октомври 1931 г.
Тя се намира в центъра на града и е известна със своята хубава архитектура и оформление. От учебната 1962/1963 г. прогимназията се нарича Първо основно училище „Христо Ботев“. През 2006 г. 1. ОУ „Христо Ботев“ и
1. СОУ „Свети Седмочисленици“ честват 160-годишен юбилей като наследници на първото светско училище в града, а през 2026-а ще отбележат 180-ата си годишнина.
От средата на 2017 г. до края на 2019 г. се извършват основен ремонт и цялостно саниране на сградата. Това е голямо предизвикателство от строителна гледна точка и изисква доста сериозни конструктивни решения, за да се отговори на съвременните противоземетръсни изисквания. Сега триетажната сграда е сеизмично устойчива, укрепена и може да се ползва десетилетия напред. Бюджетът на извършените строителни дейности възлиза на повече от 2,8 млн. лв., а средствата за вътрешно оборудване и обзавеждане надхвърлят 805 хил. лв. Това е една от първите сгради, завършени по ОП „Региони в растеж“. Снимки на ремонтираното училище със запазена архитектура могат да се видят в Софийското метро.
Ремонтирани са стени и подове, санитарни възли, сменени са врати с каси на помещенията по всички етажи. Осигурена е достъпна архитектурна среда чрез изграждане на рампи, асансьор и санитарни възли за инвалиди. Изцяло обновени са външният и вътрешният двор, като са направени нови настилки, отводнителна система, изградени са спортни игрища, паркинг за велосипеди, декоративно осветление на външните площадки.
Обновени са и физкултурните салони – на всеки етаж по един, модернизирани са спортните площадки и са монтирани фитнес уреди: велоергометър, кростренажор, бягаща пътека, както и успоредки, кошове за баскетбол и т.н.
Освен фитнес площадката във вътрешния двор има и покрита сцена с озвучаване и осветление.
Цялото оборудване и обзавеждане също са сменени, всички мебели са нови, като повечето стаи са с единични чинове, а в кабинета по природни науки са с двойни, за да могат да се правят съвместни опити от учениците. Училището разполага с лаптопи и настолни компютри, принтери, копирни машини, мултимедии, 3D екран, озвучителни системи, интерактивни дъски, онлайн базирана умна система за подпомагане на образователния процес, преносима класна стая с 30 бр. таблети и др. „Тенденциите в училищното обзавеждане се променят бързо. Постоянно излизат нови решения, които са все по-адекватни от гледна точка на образованието и възпитанието на ученика“, казва Димитър Алексиев.
660 са учениците в 1. ОУ „Христо Ботев“. За тяхното обучение се грижат 60 квалифицирани педагози. От тази учебна година за децата със специални образователни потребности са назначени психолог и логопед по проекта „Подкрепа за приобщаващо образование“ на МОН. „През последното десетилетие много се развиха педагогическите компетентности за работа с тях. Намират се все повече правилни подходи и рационални решения, които дават възможност за образователното и емоционално развитие на децата, нуждаещи се от ресурсна подкрепа. Чудесно работим и с местния ресурсен център. Срещаме подкрепа от тях, защото техните умения и компетентности са на изключително високо ниво“, твърди моят събеседник.
Училището има и друг училищен психолог, който работи с всички деца. Онлайн образованието е сериозно предизвикателство пред образователната система и за емоционалното състояние на учениците, които вече трета учебна година редуват присъствено и дистанционно обучение. „Това се отразява върху емоциите на децата, ограничиха се контактите им със съученици и приятели, както и извънкласните занимания. При някои това влияе потискащо, а у други предизвиква по-бурни реакции и дори агресивно поведение, което напоследък зачестява“, обяснява директорът. И добавя, че в тяхното училище няма такива проблеми, но понякога се среща вербална агресия. За овладяването на проявите ѝ се разчита много на доброто сътрудничество между учители, ученици и техните семейства.
Около 95% от децата учат присъствено, нямат проблеми с тестването. По-големите вече са свикнали с него и в голяма степен го правят сами. Ремонтът на сградата позволява разполагането на класните стаи така, че учениците са разпределени по възраст – I и II
клас са на първия етаж, III и IV клас са на втория, а на третия са прогимназистите от V до VII клас, за да няма смесване на випуските.
„Работата в ОРЕС е предизвикателство не само за обучението, а и за срещите ни с родителите, въпреки че работим добре с тях. Но винаги има какво още да се желае – казва Димитър Алексиев. – Всеки класен трябва да намери форма да продължи да поддържа контактите с родителите. Колегите са доста амбициозни и винаги търсят резултатността на учениците. Затова на НВО в IV и VII клас сме над средното ниво за страната и сред първите в областта.“
Димитър Алексиев е директор на училището от 1992 г. Оттогава се води каталог за всеки един ученик как и къде продължава да учи след основното образование. В началото на всяка учебна година на педагогически съвет се обсъжда кой ученик къде е приет, как се реализира. Затова и интересът на всички гимназии в Търговище към 1. ОУ „Христо Ботев“ е голям – директорите се борят за неговите възпитаници.
Ботевските ученици участват в национални и в международни състезания. Тази година те ще се явят на национални кръгове на олимпиадите по български език и литература, по география и икономика, по история и цивилизации, по информационни технологии, по гражданско образование, „Знам и мога“. Сформирани са групи по НП „Ученически олимпиади и състезания“, модул „Осигуряване на обучение на талантливи ученици за участие в ученически олимпиади“. Прогимназията работи по всички възможни национални програми, както и по проектите „Подкрепа за приобщаващо образование“ и „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, по която са организирани обучителни курсове за учениците, които по-трудно се справят с дистанционното обучение, както и на всички първокласници.
За новата учебна 2022/2023 г. училището ще заяви прием на 4 паралелки с максимална пълняемост, въпреки че интересът към него е много по-голям.
Димитър Алексиев, директор на Първо основно училище „Христо Ботев“ – Търговище:
Съгласен съм с предложенията в програмата на новото коалиционно правителство за мандатността на директорите на училищата. Одобрявам и идеята за нова система за атестиране на учителите и директорите, оценяваща знанията на учениците на входа и изхода на съответния образователен етап, за да се види каква е принадената стойност от труда на педагога.
Още от 90-те години на миналия век предлагам да има мандатност на директорите или атестация, защото това е необходимо. Животът и работата изхабяват човека – един по-бързо, друг по-бавно. Затова трябва да има периоди на оценяване на достатъчната работоспособност на директорите и техните компетенции, емоционалния им свят, контактите с колегите, работа с родители и т.н. Повечето от директорите се справят със задълженията си, но все пак е необходима подобна атестация. Трябва да се предвиди и възможност за тези, които се справят добре, да могат да минават в следващи мандати.
Работата и на директора, и на учителя изисква дълбочинна и широкоспектърна оценка на всичките му умения. Не само неговата компетентност, а и уменията за работа с учениците и със семействата им, на което много държа. Преди пандемията си бяхме направили вътрешна програма, в която всеки класен организираше различни дейности със семейс-
твата, които се заснемаха и се представяха на сайта. Така се изгражда нашата ботевска общност, която трябва да бъде добре смазан механизъм, да бъде емоционално свързана и в нея да има най-вече доверие. Защото доверието на триединството учител – ученик – родител стои в основата на пълноценната и професионална работа на всяко училище.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg