Още пет професии и 285 нови ученици в 21 населени места в България са включени в обучението чрез работа през тази учебна година
През учебната 2022/2023 г. се обучават 285 нови ученици по дуална система в партньорски компании от австрийския проект „Дуално обучение в България“ (GODUAL). Така „дуалните“ ученици от програмата на Стопанската камара Австрия вече надхвърлят 1150. Те се обучават в 21 населени места в над 30 професионални гимназии по общо 15 специалности. От тях през тази учебна година са въведени 5 нови професии с дуална система на обучение – „Техник на компютърни системи“, „Оператор в производството на облекло“, „Дизайн“, „Моделиер-технолог на облекло“ и „Машинен монтьор“. Стопанската камара на Австрия започва да работи по проекта „Дуално обучение в България“ в средата на 2014 г., като първите паралелки с дуално обучение са формирани през учебната 2015/2016 г. пилотно в София, Габрово и Ямбол със специалности „Търговия“, „Мехатроника“ и „Машини и системи с ЦПУ“.
Тони КИРИЛОВА
Австрия е една от държавите в Европа с най-сериозни резултати в областта на дуалното обучение и страната ни може да черпи богат опит от нея. Служителите, наети в австрийски компании в България, са 70 000, което прави страната един от най-големите работодатели у нас“, заяви министърът на икономиката и индустрията Никола Стоянов по време на конференцията за резултатите от изпълнението на австрийския проект „Дуално обучение в България“. Той допълни, че 10% от най-големите чуждестранни инвеститори у нас са от Австрия.
Министър Стоянов обясни, че Икономическото министерство е създало информационна база данни на предприятията у нас, които имат готовност да наемат ученици на работа. До момента в нея са се включили 79 предприятия, от които 21 големи компании и 58 малки и средни фирми, както и 44 професионални гимназии и 2 центъра за професионално обучение. Той изрази пълната си подкрепа за дуалната форма на обучение и добави, че България има още много какво да направи, за да се разшири обучението чрез работа. То ще е от полза и за младите хора, и за компаниите, и за икономиката на страната. Никола Стоянов добави, че много чужди компании проявяват интерес да инвестират у нас. Но ги спира липсата на обучена работна ръка и дуалното обучение може да реши този проблем.
„България има икономически потенциал. Но има нужда да подобри конкурентоспособността си, за да стане още по-атрактивна локация за инвестиции – каза търговският съветник при австрийското посолство Филип Купфер. – Дуалната система на обучение е много важна дейност в подкрепа на австрийския бизнес в страната. В Австрия над 28 000 компании обучават 107 000 ученици по дуална форма в над 30 професии. Благодарение на това младежката безработица в Австрия е 8,6% в сравнение с тази в България, която е 15%.“ Според него младите хора, които сега нито учат, нито се обучават, нито работят, могат се квалифицират и да получат възможност да си намерят добра работа и да останат в страната. Той добави, че програмата се нуждае от политическа, морална и финансова подкрепа, защото инвестицията в качествено образование е инвестиция в бъдещето на България.
„Проектът се развива успешно. Доказателство за това е, че интересът към дуалната система на обучение постоянно расте както сред бизнеса и училищата, така и сред учениците и техните родители –заявява София Дамянова, мениджър проект „Дуално обучение“ към Стопанската камара на Австрия у нас от самото му начало преди 8 години. – 10% от учениците в проекта започват работа в края на обучението си в обучаващата компания. При някои партньори успеваемостта е 100%. За съжаление, не всички ученици избират да започнат своята кариера при обучавалия ги работодател, а продължават образованието си в университет. Целта ни е да убедим повече компании в предимствата на дуалната система и да направим възможно изграждането на повече качествени партньорства по различни професии в цялата страна.“
Към момента партньорските компании са 15, като повечето от тях са австрийски и немски. Но има и български и една гръцка фирма. Те участват в разработването на учебни планове в съответствие с модерните технологии съвместно с професионалните гимназии. Заплащат труда на обучаемите. Осигуряват им наставници, които ги напътстват не само в овладяване на професията, а и за придобиването на т.нар. меки умения, като комуникация в работна среда, способност за самостоятелна работа след приключване на обучението, логическо мислене, решаване на проблеми и т.н.
Дуалното обучение във фирмата протича под формата на реален работен процес. В края му ученикът успява да усвои различни знания и компетентности, свързани с конкретната професия, и може веднага да започне работа като квалифициран професионалист. Силните страни при дуалната форма на обучение са изучаването чрез практика в реална работна среда при използване на най-модерните технологии, добива се опит при разработване на продук-
тови и/или процесни иновации и не на последно място – ученикът получава възнаграждение.
В България само учениците от XI и XII клас се обучават в реална работна среда. Но австрийската стопанска камара се опитва да запознава учениците в часа на класа още от VIII, IX и X клас с партньорските компании и с професията. В специфичните предмети по професията в IX и X клас се правят съвместни уроци и където има възможност, фирмите партньори също се включват в тези часове.
Един от най-големите партньори в дуалното обучение на Стопанската камара на Австрия е компанията EVN, която има мащабна програма за подготовка на кадри в сферата на електротехниката и енергетиката. Юлия Тенева – ръководител човешки ресурси в EVN, каза че компанията има действащи партньорства с 11 професионални гимназии, в които се подготвят 366 квалифицирани специалисти в отговорната и важна професия електротехник. Тя уточни, че през тази учебна година ще посрещнат 113 практиканти, които ще бъдат въведени в професията на електромонтьора под ръководството на повече от 20 наставници. От компанията инвестират и в училищната среда. Осигуряват достъп до обучителни платформи и отпускат стипендии за отличен успех, за да стимулират учениците.
Най-новият партньор към австрийския проект от тази година е българската компания ВИОМОДА,
която си поставя за цел чрез дуалното обучение да вдъхнови и обучи млади кадри, за да ги задържи в България. „Организирахме пробни стажове в Пловдив. При нас се проведоха и държавните изпити за придобиване на професионална квалификация. А сега очакваме първите си 9 практиканти по специалностите „Моделиер“ и „Дизайнер“, разказа управителят на компанията Васка Бакларова.
Един от пионерите в дуалното обучение по специалност „Търговия“ е МЕТРО България. Компанията се присъединява към австрийския проект през 2015 г.
първоначално с 5 ученици. През тази година очакват 31 нови практиканти в обектите си в София, Плевен, Русе и Варна. В тези градове компанията си партнира с 6 професионални гимназии, като се надява да разшири партньорствата си и в Пловдив, Бургас и Велико Търново. От обучените 55 души около 20% остават на работа в компанията. Една от тях е 21-годишната Невена Терзиева, преминала успешно програмата в МЕТРО от пилотната паралелка в Националната финансово-стопанска гимназия в София. Тя започва работа в компанията веднага след XII клас първоначално като зам.-ръководител, а година по-късно става ръководител на отдел „Нехранителни стоки“ и управлява 16 служители. Паралелно с това продължава висшето си образование.
„Радвам се, че успяхме толкова години да задържим работещ проекта в България – казва София Дамянова. – Добра новина е, че швейцарските колеги, с които работихме заедно, ще възобновят проекта ДОМИНО. Надявам се и германската камара да стане по-активна, защото колкото повече партньори работят по дуалното обучение, толкова повече резултати ще се постигнат.“
Подкрепа и от Швейцария
Рамково споразумение между българското правителство и Федералния съвет на Конфедерация Швейцария за изпълнението на втора Швейцарско-българска програма в подкрепа на намаляване на икономическите и социалните различия в ЕС подписаха вицепремиерът по управление на европейските средства Атанас Пеканов и Н.Пр. Реймунд Фурер – посланик на Конфедерация Швейцария в България.
Швейцарската финансова помощ в размер от 92,5 млн. швейцарски франка ще допълва изпълнението на националните политики в 9 области – дуално професионално образование и обучение, научни изследвания и иновации, сигурност и миграция, подобряване на обществената безопасност и сигурност, борба с корупцията, околна среда, здравна профилактика, социална политика и гражданско общество, без да е налице припокриване на финансирането от други финансови източници. Швейцария предоставя тази кохезионна помощ на България за периода до края на 2029 г..
С 5 млн. швейцарски франка ще бъде финансирана програмата за дуално образование и обучение ДОМИНО-2 с програмен оператор МОН. Образователното министерство е програмен оператор и на програмата „Здраве и образование за всички“ („ЗОВ II“), чийто бюджет е 8 млн. швейцарски франка. Насочена е към осигуряване на по-добър достъп и по-добри резултати на всички нива на образователната система за уязвимите и изключените общности.
Рамковото споразумение ще бъде ратифицирано от българския парламент, а междувременно двете страни продължават работата по подготовката на деветте програми.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg