Деница СТОЯНОВА
Американският драматичен баритон Шерил Милнс е прочут по света със своите роли в опери на Верди. На 22 май Софийската филхармония ще представи легендарния певец в оперната гала „Шерил Милнс и приятели“. На сцената на зала „България“ ще се изявят младите оперни певци Мария Зувес, Мишот Мереро, Нан Куин, Питър Лейк, Тиаго Матос, Питър Лейк, Нан Куин, Тиаго Матос. В програмата са включени арии, дуети и ансамбли из опери на Верди, Пучини, Белини, Моцарт и др.
Почитателите на Шерил Милнс го помнят като Яго в „Отело“, Жорж Жермон в „Травиата“, граф Ди Луна в „Трубадур“, Амонасро в „Аида“, Ренато в „Бал с маски“, Риголето в „Риголето“, Енрико в „Лучия ди Ламермур“, Тонио в „Палячи“, Скарпия в „Тоска“. От 1965 до 1997 г. той е в състава на „Метрополитън опера“ в Ню Йорк. На 10 януари навърши 87 години!
През 1960 г. Милнс вече е в оперната трупа на Бостън. Дебютира с ролята на Мазето в „Дон Жуан“ и след няколко години светът го познава и се възхищава на драматичния му баритонов тембър с прекрасно легато и ярко ритмично чувство. Следват години на забележителни моменти на сцената с едни от най-големите диригенти – Бьом, Караян, Шолти, Джулини, Мути, Абадо и др., както и със звездни колеги като Бергонци, Павароти, Карерас, Доминго, Гена Димитрова и Николай Гяуров.
В интервю за испанското сп. Platea magazine певецът разкрива любопитни истории за оперните артисти от своето поколение, като подчертава значимостта на големия български бас Николай Гяуров:
„А, Николай! Той беше „Гигантът“. Не беше с толкова дълбок басов тембър, колкото този на Чезаре Сиепи. Но водещото при Гяуров беше нещо невероятно. Какъв актьор, каква фразировка, какъв изказ!
И какъв голям колега и голям човек! Пях на дебюта му в „Метрополитън опера“ във „Фауст“. –
И допълва: – Певците от моето поколение вече сме музейни експонати. Не го казвам, за да се оплача, но е факт. И имам предвид, че ние, ветераните, продължаваме традициите, поставени още от времето на Моцарт“. По повод професионалното си изграждане Шерил Милнс разказва за силното влияние, което му оказва Тито Гоби.
„През 70-те години участвах в негов майсторски клас – споделя американската оперна легенда. – Той ни разказваше за богатата си кариера. Изненадах се, когато установих, че колегите ми са разочаровани от това – струваше им се досаден или старомоден. В една от почивките застанах пред тях и заявих: „Този човек от 1940 г. до 1960 г. промени сценичната изява на цяло поколение певци. Не сте впечатлени, тъй като всички днес пеем като него и това е нормално, както за сопраните е Мария Калас. Невероятно е, че днес предаването на този опит изглежда остаряла форма.“ Вероятно затова през 2001 г.
Милнс заедно със съпругата си основават фондация VOICExperience за обучение на млади оперни певци.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg