За трета поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира, описва и популяризира добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.
Националното издателство „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната система.
Днес разказваме за Тодора Попова от ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ в Бургас. Със своето „Ателие по фантазии“ тя спечели наградата на журито.
„Идеята за създаването на „Ателие на фантазиите“ ми дойде по време на участие в работилница на журналистката Ирен Леви. Бях се записала на нея и там самата аз влязох в ролята на автор на история по ключови думи, които, на пръв поглед, нямат нищо общо. Така реших да направя клуб по творческо писане в училище, защото бях напълно сигурна, че на учениците ще им хареса толкова, колкото и на мен“, казва за „Аз-буки“ началната учителка от ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ в Бургас Тодора Попова.
Самата тя има афинитет към ученето и надграждането на уменията и знанията си. Учител е едва от две години, но зад гърба си има редица семинари и обучения. Участвала е и в Националната програма на Министерството на образованието и науката „Мотивирани учители и квалификация“. Преди да стане учител, Попова е учила „Маркетинг“ във Висшия химико-технологически институт в Бургас (днес – Университет „Проф. д-р Асен Златаров“). Никога не е работила по специалността си, но я завършва с голямо желание. През годините е работила различни неща, които са доста далеч от образованието, като търговия, производство, услуги и дори на регистратура в болница.
„Съвсем случайно видях обявата на „Заедно в час“ за програмата „Нов път в образованието“ и реших да кандидатствам.
Винаги съм искала да работя като учител
и да запиша да уча „Педагогика“, но така се е случвало, че все отлагах“, казва моята събеседничка.
Приемат я в Програмата, записва да учи така желаната специалност, и съвсем скоро ѝ предстои да се дипломира като магистър по „Начална училищна педагогика“ в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“.
И така различните сфери, в които е работила през живота си, и целият житейски опит, който е натрупала, много ѝ помагат в работата с децата.
„За разлика от всички други учители без опит, ние от „Заедно в час“ имахме едно голямо предимство – вече бяхме преминали лятна академия и въвеждащо обучение“, допълва тя.
Практически опит получава в продължение на три седмици в 119. СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ в София. Там се докосва до учителската професия и толкова ѝ харесва, че в момента не може и да помисли да работи нещо друго. За себе си като най-голям късмет и привилегия определя възможността да бъде част от педагогическия екип на ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ в Бургас. Благодарна е много на тогавашния директор на училището Михаил Ненов, който изключително много ѝ помага в началото на професионалния ѝ път, като я подкрепя и ѝ дава ценни уроци и напътствия. Отчита като предимство и това, че в училището преди нея е имало още трима преподаватели, преминали обучението на „Заедно в час“. Така че безспорно и това много ѝ помага бързо да навлезе в работната атмосфера.
„Със сигурност това повлия да ме вземат на работа.
Г-н Ненов вече беше работил с колеги, преминали през обучението „Нов път в преподаването“, казва още учителката.
Днес е благодарна за свободата, която има в работата си, и за прекрасния екип от млади учители, с които работи.
Педагогическата практика, с която печели наградата на „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg, се казва „Ателие по фантазии“ и се осъществява в рамките на часовете за занимания по интереси – веднъж седмично по два часа.
„И не кои да е два часа, а последните два в петък“, обяснява Попова.
Признава, че това е най-голямата трудност, с която се сблъсква в работата си по проекта – да привлече и задържи вниманието на учениците си в края на учебната седмица. Иновативната ѝ практика е приложена сред четвъртокласниците в рамките на една учебна година, която все още не е приключила.
А сега нека разкажем в какво точно се състои тя. Идеята на Тодора Попова е
децата да могат да правят мисловна връзка между различни учебни предмети,
като човекът и природата, човекът и обществото, български език и литература и информационни технологии. Първо се разделят на отбори, като всеки отбор си изтегля по една думичка от няколко купички, които Попова предварително е подготвила. На единия отбор са дават следните думи: лековити билки, енциклопедия, маймуна, слушалки, Старопланинска област, смешна история, планетите в Слънчевата система и Питър Пан. Като краен продукт тази група от ученици трябва да създаде смешна история, в която да са включени всички опорни думи. Тя трябва да бъде разказана и оформена като електронна книга. „И това научихме – как се прави електронна книга, кои текстове и картинки трябва да бъдат включени в нея и как се редактира“, обяснява Тодора.
И след като вече малките писатели са написали своята творба, идва ред да влязат в нови роли – на актьори, сценаристи и режисьори, и да разкажат историята пред публика. За представянето си учениците дори сами правят куклите, костюмите и декорите.
„За да се справят с поставените задачи, учениците трябваше да научат материала много добре, като прочетат и допълнителна литература“, обяснява учителката.
Разказва, че първоначалната ѝ идея – децата да научат сложния учебен материал чрез игра, се е получила, а историите, които са измислили малчуганите, са повече от увлекателни и интересни.
Моята събеседничка се надява, че догодина отново ще направи „Ателие по фантазии“, но този път с по-малките ученици – третокласниците.
„За мен е предизвикателство да видя дали и как ще се справят“, казва тя и е сигурна, че малчуганите ще развият въображението си и ще покажат най-доброто от себе си.
Ако до всяко добро същество застане поне още едно
„Как коледните картички зародиха едно междуучилищно приятелство“ – така се казва първата практика, с която началната учителка Тодора Попова участва в миналогодишното издание на „Добрите практики на фокус“. Възпитаниците от Основно училище „Александър Георгиев-Коджакафалията“ в Бургас изпращат картички на второкласниците на Виолета Миленина от Обединено училище „Христо Ботев” в село Калугерово, област Пазарджик. Идеята е да ги зарадват и да ги накарат да се усмихнат.
Освен че се учат да правят добро, образователните ползи от тази успешна практика също са налице. В часовете по самоподготовка учениците на Тодора Попова упражняват правописните правила и своя краснопис, учейки се как да напишат картичка по повод, а възпитаниците на Виолета Миленина, от своя страна, тренират четене с разбиране. Учениците самостоятелно подготвят картичките, като всяка е адресирана поименно до конкретно дете от класа на Виолета Миленина. От своя страна пък, учителката от ОбУ „Христо Ботев“ заснема клип как всяко дете отваря и чете своята картичка, и изпраща видеото на учениците от Бургас. По този начин децата разбират, че за да зарадваш някого, са нужни само желание, добра дума и постъпка. Ценното в тази практика е, че след реализирането ѝ всички участници си дават сметка, че могат да имат приятели не само в училище, но и извън него.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg