Училищата и детските градини ще имат възможност да получат допълнителни средства за повишаване качеството на образованието и образователните резултати, както е регламентирано в Закона за предучилищно и училищно образование, най-рано през 2028 г.
Причина за това е, че срокът, в който министърът на образованието и науката трябва да внесе в Министерския съвет проект на акт, свързан с утвърждаване на методология за определяне на образователните резултати на детските градини и училищата за предоставяне на средства за повишаване качеството на образованието и образователните резултати, се отлага до 30 юни 2027 г.
Изискването за създаването ѝ е в сила от 2018 г. и тя трябваше да бъде приета до края на юни 2021 г.
Това обаче не се случи и още тогава срокът за създаване на методологията бе удължен с три години – до 30 юни 2024 г. Сега с промени в Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование се предлага удължаване на срока за създаване на методология за определяне на образователните резултати на детските градини и училищата с още три години.
От частичната предварителна оценка на въздействието на промените става ясно, че допълнителните средства за повишаване качеството на образованието и образователните резултати, доколкото ще бъдат необходими от бюджетната 2028 г., ще бъдат включени в тригодишната бюджетна прогноза за периода 2027 – 2029 г. Тоест очакванията са тогава най-рано училища и градини с високи, ниски или повишаващи се резултати да могат да получат бонуси.
В мотивите към проекта е посочено, че образователните резултати на детските градини и училищата се определят от количествена оценка от резултатите при обучението на децата и учениците и изготвената експертна оценка от Националния инспекторат по образованието за качеството на предоставяното от тях образование.
За измерването на резултатите от обучението обаче е необходима обработката на обективни и сравними данни.
За училищата такива се явяват резултатите на учениците от националните външни оценявания и държавните зрелостни изпити. В същото време, липсва възможност за оценка на постиженията на малчуганите в детските градини и на степента на готовност при постъпването им в I клас.
„Това, на практика, не позволява прилагането на методологията в частта ѝ за оценка на резултатите от обучението в детските градини и началните училища, както и в началния етап в останалите училища, в които се обучават ученици от I до IV клас“, се посочва в мотивите към проекта.
Основната причина за това е липсата на оценка на входящото ниво при постъпването в детската градина и на степента на готовност при завършването на трета подготвителна група, респективно при постъпването им в I клас.
За преодоляването на проблема предстои да бъде извършена промяна в Наредбата за предучилищното образование, чрез която ще се регламентират ред и методика за оценка на входящото и изходящото ниво на децата при обучението им в детските градини.
Предложеното удължаване на срока за приемане на методологията с още три години е с оглед на необходимото време за създаване и апробация на надежден инструментариум за оценка на постиженията на децата в детските градини и на степента на готовност при постъпването им в I клас и включването му в методологията за определяне на образователните резултати, става ясно още от мотивите за промяната.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg